Choice of knowledge in indigenous schools: two Guarani cases (São Paulo, Brazil)
Keywords:
Indigenous School, Guarani, Innovation, CurriculumAbstract
What social processes determine the choice of knowledge that circulates in indigenous schools? This question may shed light on the modalities of power that contribute to forging collective meanings of education in local communities. The article presents research aimed to answer this question. We made direct observation of two schools in Guarani territories in SP and conducted interviews and informal conversations with their teachers and leaders. The results describe the influence of governmental conduct, teaching conceptions, and community preferences on the conformation of school work. The performance of indigenous teachers stands out, who produce circumscribed practices of autonomy that, in the small-scale perspective of the logic of educational innovation, overcome the colonialist norm that historically shaped schools for indigenous people.
Downloads
References
Abbonizio, A. C. O. (2013). Educação escolar indígena como inovação educacional: A escola e as aspirações de futuro das comunidades [Tese de Doutorado]. Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação.
Ballestrin, L. (2013). América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, (11), 89-117.
Cohn, C. (2000). Crescendo como um Xikrin: Uma análise da infância e do desenvolvimento infantil entre os Kayapó-Xikrin do Bacajá. Revista de Antropologia, 43(2), 195-222.
Gallois, D. T. (2013). A escola como problema: Algumas posições. In M. C. da Cunha, & P. N. Cesarino (Orgs.), Políticas culturais e povos indígenas (pp. 509-517). Editora Unesp.
Ghanem, E. (2016). As inovações da escola Tuyuka: Superando a educação colonialista. In A. N. Militão, & M. S. R. Santana (Orgs.), Intersecções entre pesquisas/pesquisadores experientes e pesquisas/ pesquisadores iniciantes no campo educacional (pp. 203-244). Pedro & João Editores.
Ghanem, E. (2018). Lógica de reforma educacional como tradição autoritária: O exemplo de São Paulo. In E. Ghanem (Org.), De cima para baixo: Políticas educacionais em São Paulo (pp. 7-43). Oficina Digital.
Grupioni, L. D. B. (2008). Olhar longe porque o futuro é longe: Cultura, escola e professores indígenas no Brasil [Tese de Doutorado em Antropologia Social]. Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.
Instituto Socioambiental. (2021). Guarani Mbya. Povos indígenas no Brasil. www.pib.socioambiental.org
Macedo, V. M. (2009). Nexos da diferença: Cultura e afecção em uma aldeia guarani na Serra do Mar [Tese de Doutorado em Antropologia Social]. Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.
Nogueira da Silva, F. O. (2015). Do tekoa Pyau à nova aldeia: Sujeitos em movimento na produção do espaço local [Tese de Doutorado em Antropologia Social]. Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.
Oliveira, L. A., & Nascimento, R. G. (2012). Roteiro para uma história da educação escolar indígena: Notas sobre a relação entre política indigenista e educacional. Educação & Sociedade, 33(120), 765-781.
Pellegrini, D. P. (2014). Saberes escolares e comunidade indígena: Inovação educacional entre os Baniwa do alto rio Negro. In E. Ghanem, & M. G. Neira (Orgs.), Educação e diversidade cultural no Brasil: Ensaios e práticas (pp. 245-268). Junqueira & Marin.
Perrone-Moisés, B. (2015). Festa e guerra [Tese de Livre-Docência em Antropologia Social]. Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.
Spink, P. K. (2008). O pesquisador conversador no cotidiano. Psicologia & Sociedade, 20 (especial), 70-77. https://www.scielo.br/j/psoc/a/6Sc7z55mBgkxxHPjrDvJHXJ/?format=pdf&lang=pt
Tavares, F. G. O. (2019). O conceito de inovação em educação: Uma revisão necessária. Educação UFSM, 44, 1-19. https://doi.org/10.5902/1984644432311
Testa, A. Q. (2008). Entre o canto e a caneta: Oralidade, escrita e conhecimento entre os Guarani Mbya. Educação e Pesquisa, 34(2), 291-307. https://www.scielo.br/j/ep/a/ wgBgfmnQv44XRG6M7DwWZkR/?format=pdf&lang=pt
Torres, R. M. (2000). Reformadores y docentes: El cambio educativo atrapado entre dos lógicas. In L. Cárdenas, A. Rodríguez Céspedes, & R. M. Torres, El maestro, protagonista del cambio educativo (pp. 161-312). Convenio Andrés Bello; Magisterio Nacional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).