Choice of knowledge in indigenous schools: two Guarani cases (São Paulo, Brazil)

Authors

Keywords:

Indigenous School, Guarani, Innovation, Curriculum

Abstract

What social processes determine the choice of knowledge that circulates in indigenous schools? This question may shed light on the modalities of power that contribute to forging collective meanings of education in local communities. The article presents research aimed to answer this question. We made direct observation of two schools in Guarani territories in SP and conducted interviews and informal conversations with their teachers and leaders. The results describe the influence of governmental conduct, teaching conceptions, and community preferences on the conformation of school work. The performance of indigenous teachers stands out, who produce circumscribed practices of autonomy that, in the small-scale perspective of the logic of educational innovation, overcome the colonialist norm that historically shaped schools for indigenous people.

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Author Biographies

Elie Ghanem, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo (SP), Brasil

Tem graduação em pedagogia (1986), mestrado (1992) e doutorado (2000) em Educação na USP, onde trabalha como professor doutor. Atua principalmente nos temas: mudança educacional, reforma educacional, inovação educacional, educação escolar indígena, qualidade da educação, gestão escolar e democracia.

Fabio de Oliveira Nogueira da Silva, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo (SP), Brasil

Mestre e Doutor em Antropologia Social pelo Departamento de Antropologia da Universidade de São Paulo. Trabalha com populações indígenas (Guarani/Guarani Mbya) em estudos de impacto ambiental e atua como pesquisador associado na área de educação escolar indígena. Atuou em processos de demarcação de Terras Indígenas do povo Guarani.

Diana de Paula Pellegrini, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo (SP), Brasil

Educadora popular, comunicadora, tradutora e revisora, assessora indigenista, formadora docente e gestora de projetos. Graduada em Comunicação Social. Integra desde 2011 a linha de pesquisa em Educação Escolar Indígena do Ceunir (Centro Universitário de Investigações em Inovação, Reforma e Mudança Educacional), da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (Feusp).

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Published

2022-09-27

How to Cite

Ghanem, E., Nogueira da Silva, F. de O., & de Paula Pellegrini, D. (2022). Choice of knowledge in indigenous schools: two Guarani cases (São Paulo, Brazil). Cadernos De Pesquisa, 52, e08644. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/8644

Issue

Section

Basic Education, Culture, Curriculum