External influences such as assets or liabilities in students' education

Authors

Keywords:

School, Achievement, Social environment

Abstract

The article examines semi-structured interviews developed with subjects from different segments from four schools, elected by contrast, problematizing the outside influences as assets or liabilities in the students' school trajectory. It reveals that the influence from the family and from neighborhood is perceived as an enhancer, or not, of a greater use of the educational opportunity available. Going through the socialization models in the neighborhood, the material resources available at home, the exposure to the risk of violence and the possibility of experiencing extracurricular activities as elements that act as assets or liabilities, the interviewees indicate from the family organization, especially the school follow-up provided by it, to the infrastructure of the neighborhood as features to be considered.

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Author Biography

Luana Costa Almeida, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos (SP), Brasil

É doutora em Educação na área de Ensino e Práticas Culturais pela Universidade Estadual de Campinas-Unicamp (2014), com período de estágio na Universidade Autônoma de Barcelona-Espanha, ambos com financiamento da FAPESP; mestre em Educação na área de Ensino, Avaliação e Formação de Professores (2008) pela Unicamp e graduada em Pedagogia (2004) pela Unicamp. Fez pós-doutorado no Centro de Estudos da Metrópole-CEM/Cebrap, com financiamento da FAPESP (2014/2015). Atuou como professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental, de graduação e de pós-graduação em diferentes instituições. Mãe do Gabriel desde final de 2017. Atualmente é Professora Adjunta do quadro efetivo da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), junto ao Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP); é pesquisadora colaboradora no Laboratório de Observação e Estudos Descritivos-LOED (FE/Unicamp); é editora assistente da revista Educação & Sociedade-CEDES. Os principais temas de estudo são: Organização do Trabalho Pedagógico. Relação Escola-Entorno Social. Desigualdades Educacionais. Avaliação Educacional. (Fonte: Currículo Lattes)

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Published

2021-08-20

How to Cite

Almeida, L. C. (2021). External influences such as assets or liabilities in students’ education. Cadernos De Pesquisa, 51, e07376. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7376

Issue

Section

Basic Education, Culture, Curriculum