Non-repetition policies on state education systems in Brazil

Authors

Keywords:

Education System, Grade Repetition, Achievement Gain, Cycles

Abstract

This paper aims to identify the state education systems whose regulation establishes non-repetition as a rule and emphasizes educational cycles (units longer than a grade) as the main subdivisions of basic education. It also investigates the extent to which those regulations have been implemented. To that end, we analyzed Brazilian states’ legislation on education and data from the School Census. We found that repetition and an emphasis on grades over cycles are characteristics of state education systems in most Brazilian states. However, non-repetition policies were found to be adopted to a greater extent in the states of Minas Gerais, São Paulo, and Mato Grosso.

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Author Biographies

Melissa Riani Costa Machado, Universidade de Brasília (UnB), Brasília (DF), Brasil; Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” (Inep), Brasília (DF), Brasil

MELISSA RIANI COSTA MACHADO É DOUTORANDA DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO, SOCIEDADE E COOPERAÇÃO INTERNACIONAL, DA UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. É, TAMBÉM, PESQUISADORA-TECNOLOGISTA EM INFORMAÇÕES E AVALIAÇÕES EDUCACIONAIS, DO INEP.

Ana Maria Nogales Vasconcelos, Universidade de Brasília (UnB), Brasília (DF), Brasil

ANA MARIA NOGALES VASCONCELOS É DOUTORA EM DEMOGRAFIA, PELA UNIVERSITE CATHOLIQUE DE LOUVAIN. É PROFESSORA DO DEPARTAMENTO DE ESTATÍSTICA E DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM DESENVOLVIMENTO, SOCIEDADE E COOPERAÇÃO INTERNACIONAL, NA UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA.

Adolfo Samuel de Oliveira, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais “Anísio Teixeira” (Inep), Brasília (DF), Brasil

ADOLFO SAMUEL DE OLIVEIRA É SOCIÓLOGO E DOUTOR EM EDUCAÇÃO, PELA USP. É, TAMBÉM, PESQUISADOR-TECNOLOGISTA EM INFORMAÇÕES E AVALIAÇÕES EDUCACIONAIS, DO INEP.

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Published

2020-11-16

How to Cite

Machado, M. R. C., Vasconcelos, A. M. N., & Oliveira, A. S. de. (2020). Non-repetition policies on state education systems in Brazil. Cadernos De Pesquisa, 50(178), 1097–1121. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7263

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