Working relations and conditions of paulista teachers (1995-2018)

Authors

Keywords:

Teaching Profession, Work Conditions, Salary, Professional Career

Abstract

In this article, working relations and conditions of the teacher from the São Paulo state school system are analyzed, highlighting the forms of admission, career progression, base salary and working hours during the period from 1995 to 2018. The article presents a synthesis of data obtained through bibliographic research, documentary study based on national and state legislation and analysis of statistical data. It is concluded that the analyzed period was characterized by a policy of devaluation of the teaching work expressed in the large number of teachers hired on a temporary basis, in the fragile criteria of movement in the career, in the base salary below the base level of pay and in the strict noncompliance with the working hours composition expressed in the law (Lei do Piso).

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Author Biographies

Andreza Barbosa, Centro Universitário Salesiano de São Paulo (Unisal), Americana (SP), Brasil.

Doutora em Educação Escolar pela UNESP, Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da USP, Licenciada em Pedagogia pela UNESP. Atualmente é docente do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL). Pesquisa políticas educacionais, trabalho docente e gestão escolar.

Márcia Aparecida Jacomini, Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), São Paulo (SP), Brasil.

Doutora em Educação. Professora do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo. Pesquisa políticas educacionais e gestão escolar.

Maria José da Silva Fernandes, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Bauru (SP), Brasil.

Professora do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista - Unesp-Bauru; professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar  da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista - Unesp-Araraquara.  

João Batista Silva dos Santos, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo (SP), Brasil.

Licenciado em Física e Mestre em Educação - UNIFESP, desenvolve doutorado pela FEUSP e atua como professor da educação básica na rede pública estadual de São Paulo e como professor do ensino superior no curso de Pedagogia da Faculdade Zumbi dos Palmares.

Ana Paula Santiago do Nascimento, Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), São Paulo (SP), Brasil.

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) e Licenciada em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é professora da educação básica, técnica e tecnológica da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional.

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Published

2020-10-08

How to Cite

Barbosa, A., Jacomini, M. A., Fernandes, M. J. da S., Santos, J. B. S. dos, & Nascimento, A. P. S. do. (2020). Working relations and conditions of paulista teachers (1995-2018). Cadernos De Pesquisa, 50(177), 790–812. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7105

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