Masculinities and school performance: the construction of hierarchies among peers

Authors

  • Cinthia Torres Toledo Universidade de São Paulo (USP), São Paulo (SP), Brasil
  • Marília Pinto de Carvalho Universidade de São Paulo (USP), São Paulo (SP), Brasil

Keywords:

Gender Relationship, Masculinity, Schooling, Ethnographic Research

Abstract

Seeking to understand the collective conceptions of masculinity among boys and the possible implications of such conceptions on their school performance, we conducted an ethnographic research with working-class students aged approximately ten years, from a public school in São Paulo city, Brazil, using observations and interviews. We identified that being a “good student” did not contradict the affirmation of the masculinity of those boys; on the contrary, school engagement was recognized as a positive aspect among them. Nonetheless, to be “good students”, boys needed to be able to play in the power relationships between peers, drawing on practices of valued masculinities, and (re)constructing school and social hierarchies in their interactions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cinthia Torres Toledo, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo (SP), Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade de São Paulo (FEUSP). Pesquisa na área da Sociologia da Educação, com enfoque nas desigualdades educacionais permeadas por gênero e raça. Integra o grupo "Estudos de Gênero, Educação e Cultura Sexual" (EdGES).

Marília Pinto de Carvalho, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo (SP), Brasil

Professora Livre Docente (Associada Sênior) da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Pesquisa Educação e Relações de Gênero, principalmente na educação escolar, o trabalho docente nas séries iniciais do ensino fundamental e as diferenças de desempenho escolar entre meninos e meninas. É co-coordenadora do Grupo de Estudos de Gênero, Educação e Cultura Sexual (EdGES). 

References

BELTRÃO, Kaizô Iwakami; ALVES, José Eustáquio Diniz. A reversão do hiato de gênero na educação brasileira no século XX. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 136, p. 125-156, jan./abr. 2009.

CARVALHO, Marília Pinto de. Sucesso e fracasso escolar: uma questão de gênero. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 185-193, jan./jun. 2003.

______. Avaliação escolar, gênero e raça. São Paulo: Papirus Editora, 2009.

______. Teses e dissertações sobre gênero e desempenho escolar no Brasil (1993-2007): um estado da arte. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 1, p. 147-161, jan./abr. 2012.

CONNELL, Raewyn. Teaching the Boys: New Research on Masculinity, and Gender Strategies for Schools. Teachers College Record, v. 98, n. 2, 1996.

______. Masculinities. Australia: Allen J Unwin/ Britain: Polity Press/ Unite States: University of California Press, 2005

CONNELL, Raewyn; MESSERSCHMIDT, James. W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, jan./abr. 2013.

CONNOLLY, Paul. Racism, gender identities and young children: social relations in a mult-ethnic, inner-city primary school. London: Routledge, 1998.

DAVIS, J. E. Transgressing the masculine: African American boys and the failure of schools. In: MARTINO, W; MEYENN, B (Ed.). What about the boys: issues of masculinity in schools. Philadelphia: Open University Press, 2001. p. 140-154.

EPSTEIN, Debbie. Real boys don't work: 'underachievement', masculinity, and the harassment of 'sissies'. In: EPSTEIN, D. et al (Ed.). Failing Boys? Issues in gender and achievement. Philadelphia: Open University Press Buckingham, 1998. p. 96-108.

FANON, Frantz. Pele negra, mascaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

FRANCIS, Becky; SKELTON, Christine; READ, Barbara. The Identities and Practices of High Achieving Pupils: Negotiating Achievement and Peer Cultures. London: Continuum, 2012.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Racismo e antirracismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 2009.

HOOKS, bell. Escolarizando homens negros. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 677-689, dez. 2015.

JACKSON, David. Breaking out of the binary trap: boy's underachivement, schooling and gender relations. In: EPSTEIN, Debbie et al (Ed.). Failing Boys? Issues in gender and achievement. Philadelphia: Open University Press Buckingham, 1998. p. 77-95.

ROSEMBERG, Fúlvia; MADSEN, Nina. Educação formal e gênero no Brasil. In: BARSTED, Leila Linhares; PITANGUY, Jacqueline (org.). O progresso das mulheres no Brasil (2003-2010). Rio de Janeiro: CEPIA, 2011; Brasília: ONU Mulheres, 2011. p. 390 – 434.

WILLIS, Paul. Aprendendo a ser trabalhador: escola, resistência e reprodução social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

Published

2018-10-29

How to Cite

Toledo, C. T., & Carvalho, M. P. de. (2018). Masculinities and school performance: the construction of hierarchies among peers. Cadernos De Pesquisa, 48(169), 1002–1023. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5496

Issue

Section

Articles