How to read Marx in an armored truck: dilemmas of brazilian higher education

Authors

  • Alexandre Barbosa Pereira Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), Guarulhos (SP), Brasil

Keywords:

Higher Education, Private School, Teaching Work, Students

Abstract

Drawing on the report of my experience as a professor in a profitable private higher education institution in São Paulo city, Brazil, this article presents an overview of who the students of this type of institutions are. It reflects not only on the social and economic conditions of these students, who constitute a quite diversified and unique university audience, but also on the working conditions of professors. In addition, it inquires whether there is room for teaching social sciences to students of other schooling backgrounds in a context of expanding access but no democratization of knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Barbosa Pereira, Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), Guarulhos (SP), Brasil

Professor do Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal de São Paulo.

References

ALMEIDA, Wilson. USP para todos? Estudantes com desvantagens socioeconômicas e educacionais e fruição da universidade pública. São Paulo: Musa, 2009.

ALMEIDA, Wilson. Prouni e o ensino superior privado lucrativo em São Paulo: uma análise sociológica. São Paulo, Musa/Fapesp, 2014a.

ALMEIDA, Wilson. Estudantes com desvantagens sociais e os desafios da permanência na universidade pública. In: PIOTTO, D. (Org.). Camadas populares e universidades públicas: trajetórias e experiências escolares. São Carlos: Pedro & João, 2014b. p. 239-272.

BARREIRA, Irlys. O ofício de ensinar para iniciantes: contribuições ao modo sociológico de pensar. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 45, n. 1, p. 63-85, jan. 2014.

BECKER, Howard; GEER, Blanchee; HUGHES, Everett; STRAUSS, Anselm. Boys in white: student culture in medical school. New Brunswick and London: Transaction Publishers, 1977.

CARDOSO, Ruth; SAMPAIO, Helena. Estudantes universitários e trabalho. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 9, n. 26, p. 30-50, out. 1994.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber e com a escola entre estudantes da periferia. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 97, p. 47-63, maio 1996.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

COMIN, Alvaro; BARBOSA, Rogério. Trabalhar para estudar: sobre a pertinência da noção de transição escola-trabalho no Brasil. Novos Estudos – CEBRAP, São Paulo, n. 91, p. 75-95, nov. 2011.

CONNELL, Raewyn. Bons professores em um terreno perigoso: rumo a uma nova visão da qualidade e do profissionalismo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. especial, p. 166-184, 2010.

CORROCHANO, Maria. Jovens trabalhadores: expectativas de acesso ao ensino superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 18, n. 1, p. 23-44, mar. 2013.

COULON, Alain. A condição de estudante: a entrada na vida universitária. Salvador: EDUFBA, 2008.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GUSDORF, Georges. Professores para quê: para uma pedagogia da pedagogia. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

GUTIERREZ, Carlos. A ref lexividade evangélica a partir da produção crítica e construção de projetos de vida na Igreja Universal do Reino de Deus. 2017. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

HOBBES, Thomas. Leviatã. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

HOLSTON, James. Cidadania insurgente: disjunções da democracia e da modernidade no Brasil. São Paulo: Cia. das Letras, 2013.

LAHIRE, Bernard. Viver e interpretar o mundo social: para que serve o ensino da Sociologia? Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 45, n. 1, p. 45-61, jan. 2014.

MEHAN, Hugh. Learning lessons: social organization in the classroom. Cambridge Mass: Harvard University Press, 1979.

MOEHLECKE, Sabrina. Fronteiras da igualdade no ensino superior: excelência & justiça racial. 2004. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

MILLS, Charles W. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009. ONG, Aihwa. Flexible citizenship: the cultural logics of transnacionality. Durham, NC: Duke University Press, 1999.

POCHMANN, Marcio. Nova classe média: o trabalho na base da pirâmide social brasileira. São Paulo: Boitempo, 2012.

ROMANELLI, Geraldo. Famílias de camadas médias e escolarização superior dos filhos: o estudante-trabalhador. In: NOGUEIRA, Maria Alice; ROMANELLI, Geraldo; ZAGO, Nadir (Org.). Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 99-124.

SADER, Eder; PAOLI, Maria Célia. Sobre “classes populares” no pensamento sociológico brasileiro. In: CARDOSO, Ruth (Org.). A aventura antropológica: teoria e pesquisa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986. p. 39-67.

SAMPAIO, Helena; SANCHEZ, Ilara. Formação acadêmica e atuação profissional de docentes em educação: USP e Unicamp. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1268-1291, out./dez. 2017.

SINGER, André. Os sentidos do lulismo: reforma gradual e pacto conservador. São Paulo: Cia. das Letras, 2012.

SOUZA, Jessé. Os batalhadores brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

SPOSITO, Marília. O povo vai à escola: a luta popular pela expansão do ensino público em São Paulo. São Paulo: Loyola, 1984.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

THOMPSON, Edward. A formação da classe operária inglesa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

Published

2018-10-29

How to Cite

Pereira, A. B. (2018). How to read Marx in an armored truck: dilemmas of brazilian higher education. Cadernos De Pesquisa, 48(169), 922–947. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5294

Issue

Section

Articles