Engineering students: between empowerment and gender binarism
Keywords:
Students, Engineering, Labour, Gender RelationsAbstract
This article, based on interviews with ninth semester engineering students (2014), deals with their academic experiences and conceptions of gender in the professional field. The dialectical and historical materialism, as a reference, aims to establish connections between the private and the social totality and between subjectivity and objectivity in the historical process of transformations and permanence. The increase in the number of admissions of women in engineering programs demands a continuous confrontation of female students who express empowerment strategies paradoxically accompanied by attributes supported by gender binarism. In turn, colleagues and teachers tend to reinforce the sexual division of work in new ways.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. Trabalho, reestruturação produtiva e algumas repercussões no
sindicalismo brasileiro. In: ANTUNES, Ricardo (Ed.). Neoliberalismo, trabalho e sindicato: reestruturação produtiva na Inglaterra e no Brasil. São Paulo: Boitempo, 1997. p. 71-84.
BRASIL. Ministério da Educação; Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior 2011: resumo técnico. Brasília: Inep, 2013. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2011/resumo_tecnico_censo_educacao_superior_2011.pdf >. Acesso em: 27 set. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação; Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior: evolução – 1980 a 2007. Brasília: Inep, 2009. Disponível em: <http://www4.inep.gov.br/web/censo-da-educacao-superior.html>. Acesso em: 14 abr. 2015.
BRASIL. Presidência da República. Secretaria Especial de Políticas para as Mulheres. Pensando gênero e ciência. In: ENCONTRO NACIONAL DE NÚCLEOS E GRUPOS DE PESQUISAS –2009/2010, 2. 2010. Pensando gênero e ciências. Brasília: Secretaria Especial de Políticas para as Mulheres, 2010. 198 p.
BRASIL. Secretaria de Políticas Públicas para Mulheres; ONU MULHERES; Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Retrato das desigualdades de gênero e raça. 2016. Disponível em: <http://www.ipea.gov.br/retrato/indicadores_trabalho_domestico_remunerado.html>. Acesso em: 20 abr. 2017.
BRUSCHINI, Maria Cristina Aranha. Mulher e trabalho: engenheiras, enfermeiras e professoras. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 27, p. 5-17, dez. 1978.
CABRAL, Carla Giovana; BAZZO, Walter Antonio. As mulheres nas escolas de engenharia brasileiras: história, educação e futuro. Revista de Ensino de Engenharia, Passo Fundo, v. 24, n. 1, p. 3-9, jan./jun. 2005.
CALAFIORI, Luciano. Mulheres conquistam espaço e humanizam a carreira de engenharia. G1, Campinas, 24 abr. 2013. Disponível em: <http://g1.globo.com/sp/campinas-regiao/noticia/2013/04/mulheres-conquistam-espaco-e-humanizam-carreira-de-engenharia.html>. Acesso em: 10 jul. 2013.
CARVALHO, Marilia Gomes de. Gênero e tecnologia: estudantes de engenharia e o mercado de trabalho. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL MERCADO DE TRABALHO E GÊNERO: COMPARAÇÕES BRASIL-FRANÇA. 2007, São Paulo. Anais... São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2007. v. 1. p. 1-12.
CARVALHO Marilia Gomes de; SOBREIRA, Josimeire de Lima. Gênero nos cursos de engenharia de uma universidade tecnológica brasileira. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, v. 184, n. 733, p. 889-904, set./out. 2008.
CASAGRANDE, Lindamir Salete; LIMA E SOUZA, Ângela Maria Freire de. Percorrendo labirintos: trajetórias e desafios de estudantes de engenharias e licenciaturas Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 163, p. 168-200, jan./mar. 2017.
COSTA, Suely Gomes. Proteção social, maternidade transferida e lutas pela saúde reprodutiva. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 301-324, jul./dez. 2002.
FAULKNER, Wendy. Nuts and bolts and people: gender-troubled engineering identities. Social Studies of Science, Thousand Oaks, CA, v. 37, n. 3, p. 331-356, jun. 2007.
FEDERAÇÃO INTERESTADUAL DE SINDICATOS DE ENGENHEIROS – FISENGE. CREA-PB incentiva participação da mulher engenheira em espaços de debate. João Pessoa, 03 mar. 2017. Disponível em: <http://fisenge.org.br/index.php/noticias/item/3768-crea-pb-incentivaparticipacao-da-mulher-engenheira-em-espacos-de-debate>. Acesso em: 20 abr. 2017.
FIGUEIREDO, Luiz Carlos de. O gênero na educação tecnológica: uma análise de relações de gênero na socialização de conhecimentos da Área de Construção Civil do Centro Federal de Educação Tecnológica de Mato Grosso. 2008. 148f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
GONZALEZ REY, Luiz Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
HIRATA, Helena. Nova divisão sexual do trabalho? Um olhar voltado para a empresa e a sociedade. São Paulo: Boitempo, 2002.
KERGOAT, Danièle. Penser la différence des sexes: rapports sociaux et division du travail entre les sexes. In: MARUANI, Margaret (Dir.). Femmes, genre et sociétés. Paris: La Découverte, 2005. p. 94-101. (L’état des savoirs).
LEON, Magdalena. Empoderamiento: relaciones de las mujeres con el poder. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 8, p. 191-201, 2000.
LOMBARDI, Maria Rosa. Perseverança e resistência: a Engenharia como profissão feminina. 2005.
f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.
LOMBARDI, Maria Rosa. Engenheiras brasileiras: inserção e limites de gênero no campo profissional. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 127, p. 173-202, jan./abr. 2006.
LOMBARDI. Maria Rosa. Engenheiras na construção civil: a feminização possível e a
discriminação de gênero. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 163, p. 122-146,
jan./mar. 2017.
MADALOZZO, Regina; ARTES, Rinaldo. Escolhas profissionais e impactos no diferencial salarial entre homens e mulheres. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 163, p. 202-221, jan./mar. 2017.
MENEZES, Marcia Barbosa; LIMA E SOUZA, Ângela Maria Freire de. Escolhas marcadas pelo gênero – sobre o ingresso de jovens mulheres e homens nos cursos de graduação da área de exatas na UFBA. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL ENLAÇANDO SEXUALIDADES, 3., 2013, Salvador. Anais... Salvador: Uneb, 2013. p.1-14. Disponível em: <http://www.uneb.br/enlacandosexualidades/2013/06/13/1735/>. Acesso em: 10 jan. 2016.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília, DF: MEC/SEB, 2007.
NOGUEIRA. Claudia Mazzei. As relações sociais de gênero no trabalho e na reprodução. Aurora, Marília, n. 6, p. 59-62, ago. 2010.
PEREIRA, Simone Baía; NORI, Marcia Angela (Org.). Principais direitos das mulheres profissionais. Rio de Janeiro: Fisenge, 2011.
ROSEMBERG, Fúlvia; MADSEN, Nina. Educação formal, mulheres e gênero no Brasil
contemporâneo. In: BARSTED, Leila Linhares; PITANGUY, Jacqueline (Org.). O progresso das mulheres no Brasil 2003-2010. Rio de Janeiro: Cepia; Brasília: ONU Mulheres, 2011. p. 390-434.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. Rearticulando gênero e classe social. In: COSTA, Albertina Oliveira; BRUSCHINI, Cristina (Org.). Uma questão de gênero. Rio de Janeiro, São Paulo: Rosa dos Tempos, Fundação Carlos Chagas, 1992. p. 183-215.
SALVADOR, Sileide France Turan. Gênero na engenharia: o corpo docente em Curitiba, PR. 2010.
f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2010.
SANTOS, Jacqueline A. dos; SOUZA, Nádia F. de; ATOLINI, Tarcilia M. Gênero e raça na formação em engenharia no Brasil: breve análise histórica e o caso da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA E DESENVOLVIMENTO SOCIAL – ENEDS, 13., Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2016. p. 1-24.
Disponível em: <http://eneds.net/ocs/index.php/edicoes/eneds2016/paper/view/271>. Acesso em: 06 jun. 2017.
SARAIVA, Karla. Produzindo engenheiras. Revista de Ensino de Engenharia, Passo Fundo, v. 27, n. 1, p. 48-56, jan./jun. 2008.
SEN, Amartya Kumar. Desigualdade reexaminada. Rio de Janeiro: Record, 2001.
SILVA, Décio. O engenheiro que as empresas querem hoje. In: LINSINGEN, Irlan von Luiz Teixeira do Vale Pereira; CABRAL, Carla Giovana. Formação do engenheiro: desafios da atuação docente, tendências curriculares e questões de educação tecnológica. Florianópolis: EDUFSC, 1999. p. 77-88.
SILVA, Paula; SAAVEDRA, Luisa. Guião de educação gênero e cidadania. Lisboa: CIG, 2009.
SIQUEIRA, Maria Juracy Tonelli. A constituição do sujeito e a divisão sexual do trabalho na família: análise do caso de um homem dono-de-casa. 1997. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.
VELHO, Lea; LEÓN, Elena. A construção social da produção científica por mulheres. Cadernos Pagu, Campinas, n. 10, p. 309-344, jan. 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).