Relations between moral judgment, racism and empathy in children

Authors

  • Daniela Santos Bezerra Universidade Federal de Alagoas, Maceió (AL), Brasil http://orcid.org/0000-0001-6720-9501
  • Francyelly Oliveira Pereira dos Santos Universidade Federal de Alagoas, Maceió (AL), Brasil
  • Sheyla Christine Santos Fernandes Universidade Federal de Alagoas, Maceió (AL), Brasil

Keywords:

Children, Race, Prejudice, Empathy

Abstract

This study aimed to analyze the relations between moral judgment, racism and empathy in children. Participants included 76 students from Maceió city, Brazil, aged 7 to 12 years (M = 9.71, SD = 1.65). A moral dilemma was used, with two versions of the outcome, to analyze moral judgment in two dimensions: generosity and justice. For empathy, the Empathy Scale for Children and Adolescents (ESCA) was used. Finally, a story about racial prejudice was used. The results showed greater children’s adherence to generosity and empathy, with low adherence to racism. The dimensions of generosity and justice were inversely correlated, and there was also inverse correlation between one of the empathy factors and racism.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Santos Bezerra, Universidade Federal de Alagoas, Maceió (AL), Brasil

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Alagoas.

Francyelly Oliveira Pereira dos Santos, Universidade Federal de Alagoas, Maceió (AL), Brasil

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal de Alagoas.

Sheyla Christine Santos Fernandes, Universidade Federal de Alagoas, Maceió (AL), Brasil

Doutora em Psicologia Social pela Universidade Federal da Bahia. Docente da graduação e pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Alagoas.

References

ABOUD, Frances. Children & prejudice. Oxford: Basil Blackwell, 1988.

ALLPORT, Gordon Willard. The Nature of Prejudice. Cambridge: Addison-Wesley, 1954.

BRAZELTON, Thomas Berry. Momentos decisivos do desenvolvimento infantil. Sao Paulo: Martins Fontes, 1994.

BRYANT, Brenda K. An index of empathy for children and adolescents. Child development, v. 53, n. 2, p. 413-425, 1982. DOI:10.2307/1128984

CAMINO, Cleonice; CAMINO, Leoncio; LEYENS, Jacques-Philippe. Julgamento moral, emocao e empatia. In: TRINDADE, Zeidi Araujo; CAMINO, Cleonice (Org.). Cognição social e juízo moral. Rio de Janeiro: Coletaneas da ANPEPP, 1996. p. 109-135.

CAMINO, Leoncio et al. A face oculta do racismo no Brasil: uma analise psicossociologica. Revista Psicologia Política, n. 1, p. 13-36, 2001. Disponivel: http://each.uspnet.usp.br/rpp/index.php/RPPEACH/article/view/1/1. Acesso em: fev. 2017.

DOVIDIO, John F.; GAERTNER, Samuel L. On the nature of contemporary prejudice: the causes, consequences and challenges of Aversive Racism. In: EBERHARDT, Jennifer Lynn; FISKE, Susan Tufts (Ed.). Confronting Racism: the problem and the responses. California: Sage, 1998. p. 3-32.

DOYLE, Anna Beth; ABOUD, Frances E. A. longitudinal study of white children’s racial prejudice as a social-cognitive development. Merrill-Palmer Quarterly, v. 41, n. 2, p. 210-229, 1995. Disponivel em: <https://www.jstor.org/stable/23090532?seq=1#page_scan_tab_contents>Acesso em: fev. 2017.

EISENBERG, Nancy. Comunicação pessoal. Tempe, Arizona, 1993.

FAZZI, Rita de Cassia. O drama racial de crianças brasileiras: socializacao entre pares e preconceitos. Belo Horizonte: Autentica, 2006.

FERNANDES, Sheyla Christine Santos. Crenças raciais e infra-humanização: uma analise psicossocial do preconceito contra negros. 2011. Tese (Doutorado em Psicologia Social) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011.

FERNANDES, Sheyla Christine Santos; ALMEIDA, Saulo Santos Menezes; NASCIMENTO, Conceicao Bruna Soares. Analise do preconceito racial em uma amostra de criancas brancas de 5 a 8 anos de idade. Psico, v. 39, n. 4, p. 441-447, out./dez. 2008. Disponivel em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/1451> Acesso em: ago. 2016.

FINDLAY, Leanne C.; GIRARDI, Alberta; COPLAN, Robert J. Links between empathy, social behavior, and social understanding in early childhood. Early Childhood Research Quarterly, v. 21, n. 3, p. 347-359, 2006. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2006.07.009

FINI, Lucila Diehl Tolaine. Desenvolvimento moral: de Piaget a Kohlberg. Perspectiva, v. 9, n. 16, p. 58-78, 1991. Disponivel em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/viewFile/9127/10679> Acesso em: fev. 2017.

FORMIGA, Nilton Soares. Os estudos sobre empatia: Reflexoes sobre um construto psicológico em diversas areas cientificas. Revista eletrônica psicologia.com.pt, n. 1, p. 1-25, 2012. Disponivel em: <http://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0639.pdf> Acesso em: fev. 2017.

FRANCA, Dalila Xavier; MONTEIRO, Maria Benedicta. A expressao das formas indirectas de racismo na infancia. Análise Psicológica, v. 22, n. 4, p. 705-720, 2004. Disponivel em: <http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312004000400006>.

Acesso em: ago. 2016.

GAERTNER, Samuel. L.; DOVIDIO, John. F. The aversive form of racism. In: DOVIDIO, J. F; GAERTNER, S. L. (Ed.). Prejudice, discrimination, and racism: theory and research. Orlando: Academic Press, 1986. p. 61-89.

GARAIGORDOBIL, Maite; GALDEANO, Patricia Garcia de. Empathy in children aged 10 to 12 years. Psicothema, v. 18, n. 2, p. 180-186, 2006. Disponivel em: <http://europepmc.org/abstract/med/17296029> Acesso em: fev. 2017.

HOFFMAN, Martin L. Desenvolvimento moral. In: MUSSEN, Paul (Ed.). Psicologia da criança: socialização. Sao Paulo: Edusp, 1978. p. 1170. (Carmichael).

HOFFMAN, Martin L. The contribution of empathy to justice and moral judgment. In: EISENBERG, Nancy; STRAYER, Janet (Ed.). Empathy and its development. New York: Cambridge University Press, 1987. p. 47-79.

HOFFMAN, Martin L. Empathy, social cognition and moral action. In: KURTINES, W. M.; GEWIRTZ, Jacob L. (Ed.). Handbook of moral behavior and development. New Jersey: LEA, 1991. p. 65-87.

HOPS, Hyman. Children’s social competence and skills: current research practices and future directions. Behavior Therapy, v. 14, p. 3-18, 1983. DOI: http://doi.org/10.1016/S0005-7894(83)80084-7

KATZ, Ilan; WACKENHUT, J.; HASS, R. G. Racial ambivalence, value duality, and behavior. In: DOVIDIO, John F.; GAERTNER, Samuel L. (Ed.). Prejudice, Discrimination, and Racism. New York: Academic Press, 1986. p. 35-59.

KAWASHIMA, Rosana Akemi; MARTINS, Raul Aragao. Dilema moral na educacao infantil: generosidade ou justica? Estudos em Avaliação Educacional, Sao Paulo, v. 24, n. 56, p. 48-74, 2013.DOI: http://dx.doi.org/10.18222/eae245620132734

KOHLBERG, Lawrence. Development of Moral Character and Moral Ideology. In: HOFFMAN, Martin L.; HOFFMAN, Lois Wladis. Review of Child Development Research, v.1. New York: Russel Sage Foundation, 1964. p. 212-321.

KOHLBERG, Lawrence. Moral stage and moralization: The cognitive developmental approach to socialization. In: GOSLIN, David (Org.). Handbook of socialization theory and research. Chicago: Rand McNally, 1976. p. 325-480.

KOHLBERG, Lawrence. Psicologia del desarrollo moral. Bilbao, Espanha: Desclee de Brower, 1992.

KOLLER, Silvia Helena; CAMINO, Cleonice; RIBEIRO, J’aims. Adaptacao e validacao interna de duas escalas de empatia para uso no Brasil. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 18, n. 3, p. 43-53, 2001. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2001000300004

LA TAILLE, Yves de. A importancia da generosidade no inicio da genese da moralidade na crianca. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 19, n. 1, p. 9-17, 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722006000100003.

LENNON, Randy; EISENBERG, Nancy. Gender and age differences in empathy and sympathy. In: EISENBERG, Nancy; STRAYER, Janet (Org.). Empathy and its development. Cambridge University Press: New York, 1987. p. 195-217.

LOURENCO, Orlando Martins. Psicologia de desenvolvimento moral: teoria, dados e implicacoes. 3. ed. Coimbra: Livraria Almedina, 2006.

MALTI, Tina; KILLEN, Melanie; GASSER, Luciano. Social exclusion task: judgments and emotions. Unpublished instrument, University of Zurich, 2009.

MARTINS, Marta Mendes. Exclusão etnica, julgamento moral e emocoes morais: estudo em adolescentes. 2013. Dissertacao (Mestrado em Psicologia da Educacao) – Universidade Lusofona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, 2013.

MATTOS, Laura. To de mal. Revista da Folha de São Paulo, 2007. Disponivel em: <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/cotidian/ff2511200728.htm>. Acesso em: fev. 2017.

MCCONAHAY, John B. Modern racism, ambivalence, and the modern racism scale. In: DOVIDIO, John F.; GAERTNER, Samuel L. (Ed.). Prejudice, discrimination, and racism. San Diego, CA: Academic Press, 1986. p. 91-125.

MCCONAHAY, John B.; HARDEE, Betty B.; BATTS, Valerie. Has racism declined in America? It depends upon who is asking and what is asked. Journal of Conflict Resolution, v. 25, p. 563-579, 1981. Disponivel em: http://www.jstor.org/stable/173910?origin=JSTOR-pdf&seq=1#page_scan_tab_contents. Acesso em: ago. 2016.

MEERTENS, Ree; PETTIGREW, Thomas. Sera o racismo sutil mesmo racismo? In: VALA, Jorge (Org.), Novos racismos: perspectivas comparativas. Oeiras: Celta, 1999. p. 11-29.

MENEZES, Waleria. O preconceito racial e suas repercussoes na instituicao escola. Cadernos de Estudos Sociais, v. 19, n. 1, p. 95-106, 2003. Disponivel em: <https://periodicos.fundaj.gov.br/TPD/article/download/943/664> Acesso em: fevereiro 2017.

MICO-CEBRIAN, Paula; CAVA, Maria-Jesus. Sensibilidad intercultural, empatia, autoconcepto y satisfaccion con la vida en alumnos de educacion primaria. Journal Infancia y Aprendizaje, v. 37, n. 2, p. 342-367, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2014.918819

MONTE, Franciela Felix de Carvalho. Valores humanos, julgamento moral, empatia e atos infracionais cometidos por adolescentes. 2012. Dissertacao (Mestrado em Psicologia Cognitiva) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012.

NESDALE, Drew; GRIFFITH, Judith; DURKIN, Kevin; MAASS, Anne. Empathy, group norms and children’s ethnic attitudes. Journal of Applied Developmental Psychology, v. 26, n. 6, p. 623-637, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.appdev.2005.08.003

NOVAK, Gary. Developmental psychology: dynamical systems and behavior analysis. New York: Context Press, 1996.

PAVARINO, Michelle Girade; DEL PRETTE, Almir; DEL PRETTE, Zilda. Agressividade e empatia na infancia: um estudo correlacional com pre-escolares. Interação em Psicologia, v. 9, n. 2, p. 215-225, 2005. Disponivel em: <http://pesquisa.bvs.br/brasil/resource/pt/psi-33623>Acesso em: jan. 2017.

PETTIGREW, Thomas; MEERTENS, Ree. Subtle and blatant prejudice in Western Europe. European Journal of Social Psychology, v. 25, p. 57-75, 1995. DOI: 10.1002/ejsp.2420250106

PIAGET, Jean. O juízo moral na criança. Sao Paulo: Summus, 1994. 1a edicao de 1932.

RODRIGUES, Irya. Menina sofre racismo em escola do AC e nao quer mais ir a aula, diz tia. G1, 2015. Disponivel em: <http://g1.globo.com/ac/acre/noticia/2015/11/menina-sofre-racismo-emescola-do-ac-e-nao-quer-mais-ir-aula-diz-tia.html>. Acesso em: mar. 2017.

RUTLAND, Adam; KILLEN, Melanie. A developmental science approach to reducing prejudice and social exclusion: intergroup processes, social-cognitive development, and moral reasoning. Social Issues and Policy Review, v. 9, n. 1, p.121-154, 2015. DOI: 10.1111/sipr.12012

THOMPSON, R. A. Empathy and emotional understanding: the early development of empathy. In: EISENBERG, Nancy; STRAYER, Janet (Org.). Empathy and its development. New York: Cambridge University Press, 1987. p. 119-145.

VALA, Jorge; BRITO, Rodrigo; LOPES, Diniz. Expressões dos racismos em Portugal. Lisboa: ICS, Estudos e Investigacoes, 1999.

VERKUYTEN, Maykel. Multiculturalism and group evaluations among minority and majority groups. In: LEVY, Sheri; KILLEN, Melanie (Ed.). Intergroup attitudes and relations in childhood through adulthood. Oxford, U.K.: Oxford University Press, 2008. p. 157-172.

VERKUYTEN, Maykel; THIJS, Jochem. Multicultural education and inter-ethnic attitudes: an intergroup perspective. European Psychologist, v. 18, p. 179-190, 2013. DOI: 10.1027/1016-9040/a000152.

Published

2018-12-13

How to Cite

Bezerra, D. S., dos Santos, F. O. P., & Fernandes, S. C. S. (2018). Relations between moral judgment, racism and empathy in children. Cadernos De Pesquisa, 48(170), 1130–1147. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5156

Issue

Section

Articles