Exams and logics of producing good pupils in the middle classes

Authors

  • Ana Matias Diogo Universidade dos Açores, CICS.NOVA.UAC/CICS.UAC, Ponta Delgada, Portugal
  • Benedita Portugal e Melo Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, UIDEF, Lisboa, Portugal
  • Manuela Ferreira Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, CIIE, Universidade do Porto, Porto, Portugal

Keywords:

Parent-child Relationship, Middle Class, School Family Relationship, Academic Achievement

Abstract

In this text, we analyze the opinions of parents from urban middle classes with high school degrees in the blogosphere, disclosed in relation to the 4th year exams, in the context of the growing investment in education and schooling of children carried out by this social group. The analysis of 38 posts and 311 comments, coming from 29 blogs published between 2012 and 2015 on Portuguese Internet pages, showed various thoughts on producing good students. These contradicted the supposed homogeneity attributed to the relationship of the middle class with school. We proposed an exploratory typology that seeks to account for different ethics of school work, models for monitoring the school work, and child-student conceptions coexisting within this social group.

 

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Author Biographies

Ana Matias Diogo, Universidade dos Açores, CICS.NOVA.UAC/CICS.UAC, Ponta Delgada, Portugal

Ana Matias Diogo, Universidade dos Açores, CICS.NOVA.UAc/CICS.UAc.

Professora Auxiliar, na área de Sociologia da Educação.

Universidade dos Açores, Campus de Ponta Delgada, Apartado 1422, 9501-801, Ponta Delgada. ana.is.diogo@uac.pt

 

Benedita Portugal e Melo, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, UIDEF, Lisboa, Portugal

Benedita Portugal e Melo, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, UIDEF.

Professora Auxiliar na área de Sociologia da Educação.

Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Alameda da Universidade, 1649-013, Lisboa, Portugal. mbmelo@ie.ulisboa.pt.

Manuela Ferreira, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, CIIE, Universidade do Porto, Porto, Portugal

Manuela Ferreira, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE/FPCE).

Professora Associada na área de Educação - Sociologia da Infância.

Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. R. Alfredo Allen, 4200-135, Porto, Portugal. manuela@fpce.up.pt

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Published

2018-10-29

How to Cite

Diogo, A. M., Melo, B. P. e, & Ferreira, M. (2018). Exams and logics of producing good pupils in the middle classes. Cadernos De Pesquisa, 48(169), 748–775. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5138

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