Literature and education: notes on the role of literature in educational institutions

Authors

  • André Cechinel Universidade do Extremo Sul Catarinense – Unesc –, Criciúma (SC), Brasil

Keywords:

Literature, Formation, Reader, Teaching Institutions

Abstract

This essay intends to discuss the formative role of literature at a time when its institutional presence is regulated by utilitarian discourses characteristic of a market culture. For this purpose, the argument is divided into two moments. Firstly, it discusses some of the setbacks literature suffered in the last century that weakened the discourses that hitherto justified its presence in educational institutions. Then, the essay indicates the need to revisit the categories of “work,”“reader” and “tradition” as a way of establishing a “formative” role for literature. If our time is characterized by the acceleration of objects, the notions of “work,” “reader” and “tradition” can operate as counterpoints capable of interrupting the continuous flow of things, dictating another temporality for literary studies.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Cechinel, Universidade do Extremo Sul Catarinense – Unesc –, Criciúma (SC), Brasil

Doutor em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC).

References

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Traduçao de Mário Laranjeira. 2. ed. Sao Paulo: Martins Fontes, 2004.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Traduçao de Marcus Vinicius Mazzari. Sao Paulo: Duas Cidades; 34, 2002.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais (ensino médio). Parte II − Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educaçao, Secretaria de Educaçao Básica, 2000.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: v. 1. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educaçao, Secretaria de Educaçao Básica, 2006.

CHKLÓVSKI, Victor. A arte como procedimento. In: TODOROV, Tzvetan (Org.). Teoria da literatura: textos dos formalistas russos. Sao Paulo: Editora da Unesp, 2013. p. 83-108.

DURAO, Fabio Akcelrud. Sobre a relevância dos estudos literários hoje. Linguasagem, Sao Carlos, v. 2, p. 1-1, 2008. Disponível em: <http://www.letras.ufscar.br/linguasagem/edicao02/02e_fad.php>. Acesso em: 13 abr. 2017.

DURAO, Fabio Akcelrud. Do texto a obra. Alea, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 67-81, jun. 2011a.

Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-106X2011000100005&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 15 maio 2017.

DURAO, Fabio Akcelrud. Teoria (literária) americana: uma introduçao crítica. Campinas: Autores Associados, 2011b.

DURAO, Fabio Akcelrud. Fragmentos reunidos. Sao Paulo: Nankin, 2015.

DURAO, Fabio Akcelrud. O que aconteceu com a teoria? In: CECHINEL, André. (Org.). O lugar da teoria literária. Florianópolis: EdUFSC; Criciúma: Ediunesc, 2016. p. 13-27.

EAGLETON, Terry. Teoria da literatura: uma introduçao. Traduçao de Waltensir Dutra. 6. ed. Sao Paulo: Martins Fontes, 2006.

GOETHE, Johan Wolfgang von. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. Traduçao de Nicolino Simone Neto. Sao Paulo: 34, 2006.

JAKOBSON, Roman. O dominante. In: LIMA, Luiz Costa (Org.). Teoria da literatura em suas fontes. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilizaçao Brasileira, 2002. v. 1, p. 511-518.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Traduçao de Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2004.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Inútil poesia. Sao Paulo: Companhia das Letras, 2000.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. Sao Paulo: Companhia das Letras, 2016.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Traduçao de Caio Meira. 2. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2009.

Published

2018-03-21

How to Cite

Cechinel, A. (2018). Literature and education: notes on the role of literature in educational institutions. Cadernos De Pesquisa, 48(167), 356–373. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4850

Issue

Section

Articles