Oppression in schools: bullying among students in basic education

Authors

  • Cíntia Santana e Silva Escola de Governo da Fundação João Pinheiro, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil
  • Bruno Lazzarotti Diniz Costa Escola de Governo da Fundação João Pinheiro, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Keywords:

Bullying, Schools, Basic Education

Abstract

 

 The article examines the phenomenon of bullying among students in basic education (elementary-middle school and high school) in Minas Gerais’ public schools. The empirical analysis relies on data obtained from 5,300 students and 243 teachers during 2012 and 2013. The data has been analyzed based on general linear hierarchical models. The probability of incidence of bullying was estimated based on a two-level structure, one looking at individuals and one at schools. The findings that show the distribution of bullying are explained, on an individual level, by the quality of the bond between student and school and by the practice of deviant behaviors; and on the school level, by contextual characteristics such as the general sense of satisfaction, quality of teacher-student relationships and methods of conflict restraint.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cíntia Santana e Silva, Escola de Governo da Fundação João Pinheiro, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Mestre em Administração Pública pela Fundação João Pinheiro (2014), bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais (2011).

Bruno Lazzarotti Diniz Costa, Escola de Governo da Fundação João Pinheiro, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Pesquisador Pleno III da Fundação João Pinheiro. Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais(1990), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Minas Gerais(1995) e doutorado em Sociologia e Política pela Universidade Federal de Minas Gerais(2005).

Doutor em Ciências Humanas: Sociologia e Política / UFMG Pesquisador e Professor da Escola de Governo da Fundação João Pinheiro Coordenador do Mestrado em Administração Pública da Fundação João Pinheiro.

References

AGNEW, R. Foundation for a general strain theory of crime and delinquency. Criminology, n. 30, p. 47-88, 1992.

BOURDIEU, P. Escritos de educação. Organização de M. A. Nogueira e A. Catani. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

CATINI, N. Problematizando o “bullying” para a realidade brasileira. Tese (Doutorado em Psicologia) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2004.

COOLEY, C. H. The social self. In: PONTELL, H. Social deviance: readings in theory and research. New Jersey: Prentice Hall, 2002.

DAKE, J. A.; PRICE, J. H.; TELLJOHAN, S. K. The nature and extent of bullying at school. Journal of School Health, v. 73, n. 5, p. 173-180, May 2003.

FANTE, C. Fenômeno bullying. Campinas, SP: Versus, 2005.

FLORES-GONZÁLEZ, L. M.; RETAMAL-SALAZAR, J. A. Clima escolar y gestión compleja del conocimiento: desafíos para la investigación educativa y la política pública en violencia escolar. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, v. 4, n. 8, p. 319-338, 2011.

GOTTFREDSON, D. Schools and delinquency. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

GOTTFREDSON, M.; HIRSCHI, T. A general theory of crime. Stanford: Stanford University Press, 1990.

GVIRTZ, S.; BEECH, J. Micropolítica escolar e coesão social na América Latina. In: SCHWARTZMAN, C.; COX, C. (Org.). Políticas educacionais e coesão social: uma agenda latino-americana. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: IFHC, 2009.

HIRSCHI, T. Causes of delinquency. Berkeley, CA: University of California Press, 1969.

HURFORD, D. P. et al. The role of school climate in school violence: a validity study of a web-based school violence survey. Journal of Educational Research & Policy Studies Spring, v. 10, n. 1, p. 51 -77, 2010.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Portal do Inep. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/pisa-programa-internacional-deavaliacao-

de-alunos>. Acesso em: fev. 2014.

MALTA, D. C et al. Bullying nas escolas brasileiras: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE), 2009. Revista Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, supl. 2, p. 3065-3076, 2010.

MARRIEL, L. C. et al. Violência escolar e auto-estima de adolescentes. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 127, p. 35-50, jan./abr. 2006.

OLWEUS, D. Bully/victim problems in school: facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, v. 12, n. 4, p. 495-510, 1997.

OLWEUS, D. Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata, 1998.

PHILLIPS, C. Who’s who in the pecking order? Agression and ‘normal violence’ in the lives of girls and boys. British Journal of Criminology, n. 43, p. 710-728, 2003.

RICHARD, J. F.; SCHNEIDER, B. H.; MALLET, P. Revisiting the whole-school approach to bullying: really looking at the whole school. School Psychology International, n. 33, p. 223-239, 2012.

SILVA, J. M. A. de P.; SALLES, L. M. F. A relação professor-aluno como um dos enfoques de análise da violência escolar. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 15, n. 1, p. 87-104, 2010.

STOLL, L.; FINK, D. Para cambiar nuestras escuelas: reunir la eficacia y la mejora. Barcelona: Octaedro, 1999.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Violência nas escolas e programas de prevenção: estudo dos possíveis impactos do programa “Escola Viva, Comunidade Ativa” nas escolas estaduais de Minas Gerais. Belo Horizonte: UFMG/Crisp, 2013.

ZALUAR, A.; LEAL, M. C. Violência extra e intramuros. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 16, n. 45, p. 145-164, fev. 2001.

ZOEGA, M. T. S.; ROSIM, M. A. Violência nas escolas: o bullying como forma velada de violência. Unar, Araras, v. 3, n. 1, p. 13-19, 2009.

Published

2016-10-14

How to Cite

Silva, C. S. e, & Costa, B. L. D. (2016). Oppression in schools: bullying among students in basic education. Cadernos De Pesquisa, 46(161), 638–663. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3888

Issue

Section

Issues in Focus