Education research and scientific bricolage: diligence, multireference and interdisciplinary

Authors

  • Cicera Sineide Dantas Rodrigues Universidade Regional do Cariri – Urca –, Crato, Ceará, Brasil
  • Jacques Therrien Universidade Estadual do Ceará – Uece –, Fortaleza, Ceará, Brasil
  • Giovana Maria Belém Falcão Universidade Estadual do Ceará – Uece –, Fortaleza, Ceará, Brasil
  • Manuela Fonseca Grangeiro Universidade Estadual do Ceará – Uece –, Fortaleza, Ceará, Brasil

Keywords:

Educational Research, Interdisciplinarity, Teacher Education, Research Methodology

Abstract

This study discusses the issue of scientific bricolage in education research, raising reflections based on the experience of post-graduate students. This approach takes into account the diligence, complexity and interdisciplinarity aspects of the production of scientific knowledge on teacher training. This discussion was supported by the theoretical-methodological framework and the analysis of data originating from qualitative research. Semi-structured interviews were used as the main technique. We noticed that interviewees conceive scientific bricolage as a challenge and at the same time as an alternative that promotes researcher creativity. They understand that to become a bricoleur scientist demands time, diligence and thorough analysis.

 

 

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Author Biographies

Cicera Sineide Dantas Rodrigues, Universidade Regional do Cariri – Urca –, Crato, Ceará, Brasil

Professora da Universidade Regional do Cariri – Urca –, Crato, Ceará, Brasil

 

 

 

Jacques Therrien, Universidade Estadual do Ceará – Uece –, Fortaleza, Ceará, Brasil

Graduação em Pedagogia - Universidade Santa Úrsula, Rio de Janeiro (1972), mestrado em Filosofia - Université de Montréal, Canada (1964), graduação em Teologia Pastoral - Colégio Máximo Cristo Rei, Brasil (1969), mestrado em Educação - Cornell University (1976), e doutorado em Educação - Cornell University, USA (1979). Pós-doutorado na Université Laval, Canada (1992) e na Universitat de Valencia, Espanha (2007). Pesquisador Sênior do CNPq e Líder do Grupo de Pesquisa Saber e Prática Social do Educador. Professor titular aposentado da Universidade Federal do Ceará (UFC).Professor pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Sua experiência na área de educação predomina no campo do Saber Docente, atuando principalmente nos seguintes temas: pedagogia, formação docente, trabalho docente, epistemologia da prática docente, racionalidade pedagógica, aprendizagem, educação no campo e política educacional.

Giovana Maria Belém Falcão, Universidade Estadual do Ceará – Uece –, Fortaleza, Ceará, Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará. Possui graduação em PSICOLOGIA pela Universidade Federal do Ceará (1990). Psicóloga da Prefeitura Municipal de Maracanaú. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em FORMAÇÃO PROFISSIONAL, EDUCAÇÃO INCLUSIVA, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação inclusiva, desenvolvimento, trabalho

Manuela Fonseca Grangeiro, Universidade Estadual do Ceará – Uece –, Fortaleza, Ceará, Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará, possui Bacharelado em Direito pela Universidade de Fortaleza e graduação no Programa Especial de Formação Pedagógica-Esquema I, e especialização em Educação Biocêntrica pela Universidade Estadual do Ceará, com Formação em Biodança. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em estágio, formação de professores, didática e prática de ensino e orientação de monografia nas áreas de educação e afins.

 

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Published

2016-12-15

How to Cite

Rodrigues, C. S. D., Therrien, J., Falcão, G. M. B., & Grangeiro, M. F. (2016). Education research and scientific bricolage: diligence, multireference and interdisciplinary. Cadernos De Pesquisa, 46(162), 966–982. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3720

Issue

Section

Articles