Aesthetic Education, cinema and otherness

Authors

  • Ananda Vargas Hilgert Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS –, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Rosa Maria Bueno Fischer Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS –, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Keywords:

Cinema, Culture, Ethics, Aesthetic Education.

Abstract

In this paper we discuss the relationships between education and otherness based on a survey carried out with foreign students invited to discuss Brazilian films in a classroom situation. Based on thinkers such as Alain Badiou, Carlos Skliar and Julia Kristeva, we describe the ways in which narratives mobilized young people around the complex issue of the “vision of the foreigner” and its relevance for education. We discuss the expectations of the foreign student regarding a culture different from theirs, when in contact with audiovisual narratives produced in Brazil. The conclusions bring new issues based on the work with the students, which focus on the theme of ethical and aesthetic education, raised by the experience with the film and with otherness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ananda Vargas Hilgert, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS –, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Mestre em Educação e doutoranda na Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS –, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Rosa Maria Bueno Fischer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS –, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS –, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil; pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq

References

BADIOU, Alain. El cine como experimentación filosófica. In: YOEL, Gerardo (Comp.). Pensar el cine 1. Imagen, ética y filosofia. Buenos Aires: Manantial, 2004. p. 23-81.

BADIOU, Alain. Os falsos movimentos do cinema. In: BADIOU, Alain. Pequeno manual de inestética. São Paulo: Estação Liberdade, 2002. p. 103-115.

CARANDIRU. Direção; Produção: Héctor Babenco. São Paulo: Columbia Pictures do Brasil; HB Filmes, 2003.

CIDADE de Deus. Direção: Fernando Meirelles. Produção: Andrea Barata Ribeiro e Maurício Andrade Ramos. Rio de Janeiro: O2 Filmes e Globo Filmes, 2002.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: 34, 2010.

DURVAL Discos. Direção: Anna Muylaert. Produção: Sara Silveira. São Paulo: Europa Filmes, 2002.

HELENO. Direção: José Henrique Fonseca. Produção: Eduardo Pop e Rodrigo Teixeira. Rio de Janeiro: Goritzia Filmes, 2012.

KRISTEVA, Julia. Estrangeiros para nós mesmos. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

LISPECTOR, Clarice. Para não esquecer. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

MARCELLO, Fabiana de Amorim. Criança e imagem no olhar sem corpo do cinema. 2008. 237 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

O CASAMENTO de Romeu e Julieta. Direção: Bruno Barreto. Produção: Paula Barreto. Califórnia: Miravista, 2005.

O HOMEM que copiava. Direção: Jorge Furtado. Produção: Nora Goulart e Luciana Tomasi. Porto Alegre: Casa de Cinema de Porto Alegre, 2003.

O INVASOR. Direção: Beto Brant. Produção: Bianca Villar e Renato Ciasca. São Paulo: Drama Filmes, 2002.

SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvável) da diferença: e se o outro não estivesse aí? Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

SKLIAR, Carlos. Hablar con desconocidos. Barcelona: Candaya, 2014.

TROPA de elite. Direção: José Padilha. Produção: José Padilha e Marcos Prado. Rio de Janeiro: Zazen Produções, 2007.

Published

2016-12-15

How to Cite

Hilgert, A. V., & Fischer, R. M. B. (2016). Aesthetic Education, cinema and otherness. Cadernos De Pesquisa, 46(162), 1234–1257. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3700

Issue

Section

Articles