Full-time students in the countryside: learnings, processes and meanings

Authors

  • Maria Celeste Reis Fernandes de Souza Universidade Vale do Rio Doce – Univale –, Governador Valadares, Minas Gerais, Brasil

Keywords:

Full Time School, Learning, Rural Education

Abstract

The article shows the results of a survey which seeks to understand the relationship that students in their final years of elementary school establish with knowledge, in the context of full-time school in the countryside. The theoretical framework are the contributions of Bernard Charlot on the relationship with knowledge. The study was conducted with 67 students from 03 schools in the countryside. The empirical material was produced through the balance of knowledge and interviews. The analysis shows the weight of school learnings and the mismatches between the body and the ways of life in the countryside. The conclusions point to the need for incorporating Rural Education into the full-time schooling debate, and to the appreciation of art, body and movement as valid learnings in expanding the school day.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Celeste Reis Fernandes de Souza, Universidade Vale do Rio Doce – Univale –, Governador Valadares, Minas Gerais, Brasil

Professora da Universidade Vale do Rio Doce – Univale –, Governador Valadares, Minas Gerais, Brasil

References

ANTUNES-RO a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

ARROYO, Miguel G. Os movimentos sociais e a construção de outros currículos. Educar em Revista, Curitiba, n. 55, p. 47-68, jan./mar. 2015.

BRASIL. Portaria Interministerial nº. 17, de 24 de abril de 2007.

Institui o Programa Mais Educação. Brasília, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação integral/educação integrada e(m) tempo integral: concepções e práticas na educação brasileira. Mapeamento das experiências de jornada escolar ampliada no Brasil: estudo qualitativo. Brasília: MEC, 2010a. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=8199-8-2-pesquisa-qualitativarelatorio-enviado-010511-seb-pdf&category_slug=junho-2011-pdf&Itemid=30192>.Acesso em: jun. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação integral/educação integrada e(m) tempo integral: concepções e práticas na educação brasileira. Mapeamento das experiências de jornada escolar ampliada no Brasil: estudo quantitativo. Brasília: Ministério da Educação, 2010b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: jun. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Educação do campo: marcos normativos. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 13.005, de 25 de Junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014a.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Manual operacional de Educação Integral. Brasília, 2014b. Disponível em:

<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15842-manual-operacional-de-educacao-integral-2014&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: mar. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Pesquisas e Estudos Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar 2015. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo. Acesso em: out. 2015.

CALDART, Roseli S.; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CAVALIERE, Ana Maria. Notas sobre o conceito de educação integral. In: COELHO, Lígia Martha Coimbra da Costa (Org.) Educação Integral em tempo integral: estudos e experiências em processo. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Rio de Janeiro: Faperj, 2009. p. 41-51.

CAVALIERE, Ana Maria. As zonas de educação prioritária francesas: repercussões e paralelos no Brasil. In: MAURÍCIO, L. V.(Org.). Tempos e espaços escolares: experiências, políticas e debates no Brasil e no mundo. Rio de Janeiro: Ponteio, Faperj, 2014. p. 147-165.

CAVALIERE, Ana Maria; COELHO, Lígia Martha Coimbra da Costa; MAURÍCIO, Lúcia V. Implicações da ampliação do tempo escolar nas relações entre família e escola. In: ROMANELLI, G.; NOGUEIRA, M. A.; ZAGO, N. (Org.). Família & Escola: novas perspectivas de análise. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 257-277.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

CHARLOT, Bernard. (Org.). Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, Formação dos Professores e Globalização. Questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CHARLOT, Bernard. A relação com o saber nos meios populares. Uma investigação nos liceus profissionais de subúrbio. Porto: Livpsic, 2009.

CHARLOT, Bernard. Fundamentos e usos do conceito de relação com o saber. In: DIEB, M. (Org.). Relações e saberes na escola: os sentidos do aprender e do ensinar. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 173-181.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013. COELHO, Lígia Martha Coimbra da Costa; CAVALIERE, Ana Maria Villela (Org.). Educação Brasileira e(m) tempo integral. Petrópolis: Vozes, 2002.

COELHO, Lígia Martha C. da Costa. História(s) da Educação Integral. In: MAURICIO, Lúcia Velloso (Org.). Em aberto. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v.22, n.80, p. 83-96, abr. 2009.

DIEB, Messias (Org.). Relações e saberes na escola: os sentidos do aprender e do ensinar. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

ESPINDOLA, Haruf Salmen et al. Emergência do movimento social no campo: conflito entre posse e propriedade em Minas Gerais. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM PLANEJAMENTO URBANO E REGIONAL. Anais ... Rio de Janeiro; ANPUR, 2011. p. 1-18.

GOVERNADOR VALADARES. Secretaria de Educação. Escola em tempo integral: caderno 1. Governador Valadares: Secretaria Municipal de Educação, 2009.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Censo Demográfico 2010. Disponível em: <http://cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?codmun=312770>. Acesso em: set. 2016.

LOMONACO, Beatriz P. A escola rural: entre a internet e os sacis. In: DIEB, M. (Org.). Relações e saberes na escola: os sentidos do aprender e do ensinar. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 173-181.

MAURÍCIO, Lúcia V. Ampliação da jornada escolar: configurações próprias para diferentes contextos – Brasil e Europa. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 85, p. 875-898, out./dez. 2014.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

MOLINA, Mônica C. Possibilidades e limites de transformação das escolas do campo: reflexões suscitadas pela Licenciatura em Educação do Campo – UFMG. In: ANTUNES-ROCHA, M. I.; MARTINS, A. A. (Org.). Educação do campo: desafios para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 185-197.

MOLL, Jaqueline et al. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.

TESTU, François. Rythmes de vie et rythmes scolaires : aspects chronobiologiques etchronopsychologiques. Issy-les-Moulineaux: Elsevier Masson, 2008.

WALKERDINE, Valerie. The mastery of reason. London: Routledge, 1988.

Published

2016-10-14

How to Cite

Souza, M. C. R. F. de. (2016). Full-time students in the countryside: learnings, processes and meanings. Cadernos De Pesquisa, 46(161), 756–782. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3440

Issue

Section

Articles