References and criteria for the teaching action

Authors

  • Vandré Gomes da Silva Fundação Carlos Chagas – FCC –, São Paulo, São Paulo, Brasil; Universidade Católica de Santos – Unisantos –, Santos, São Paulo, Brasil
  • Patrícia Cristina Albieri de Almeida Fundação Carlos Chagas – FCC –, São Paulo, São Paulo, Brasil; Universidade Católica de Santos – Unisantos –, Santos, São Paulo, Brasil
  • Bernardete Angelina Gatti Fundação Carlos Chagas – FCC –, São Paulo, São Paulo, Brasil

Keywords:

Teacher Education, Teacher Standards, Professionalization of Teaching.

Abstract

The study presented in this article has aimed to construct category parameters which could not only guide and ground initial or continuing teacher education, but also support the monitoring and assessment of the teaching action from a formative perspective. The support for this came from the contribution of experienced teachers working at various levels and areas, as well as coordinators and teacher educators. The guiding idea of the research was to conduct the proposed problematics from the reality of work in schools to construct references about the teaching action observed in its various aspects, in order to conceptualize the basic elements which distinguish it as qualified professional performance.

 

 

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Author Biographies

Vandré Gomes da Silva, Fundação Carlos Chagas – FCC –, São Paulo, São Paulo, Brasil; Universidade Católica de Santos – Unisantos –, Santos, São Paulo, Brasil

Possui graduação em Pedagogia (1996), mestrado (2001) e doutorado em Educação (2008) pela Universidade de São Paulo. Atualmente é Pesquisador da Fundação Carlos Chagas e docente do programa de Mestrado em Educação da Universidade Católica de Santos. Tem como foco de interesse os seguintes temas: politica e avaliação educacional, gestão e organização escolar e análise conceitual do discurso educacional.

Patrícia Cristina Albieri de Almeida, Fundação Carlos Chagas – FCC –, São Paulo, São Paulo, Brasil; Universidade Católica de Santos – Unisantos –, Santos, São Paulo, Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Taubaté (1991), Mestrado (1999) e Doutorado (2005) em Educação pela Universidade Estadual de Campinas e Pós-Doutorado pela PUC-SP. Atualmente é pesquisadora da Fundação Carlos Chagas. Atua na área de Educação com ênfase em Formação de Professores e Didática (identidade, profissionalidade e conhecimento profissional).

Bernardete Angelina Gatti, Fundação Carlos Chagas – FCC –, São Paulo, São Paulo, Brasil

Fundação Carlos Chagas – FCC –, São Paulo, São Paulo, Brasil

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Published

2016-06-21

How to Cite

Silva, V. G. da, Almeida, P. C. A. de, & Gatti, B. A. (2016). References and criteria for the teaching action. Cadernos De Pesquisa, 46(160), 286–311. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3415

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