Cadernos de Pesquisa: psychology and education in the school’s teaching and learning process

Authors

  • Juliana Barbosa Consoni Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e membro do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa(Niase/UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil
  • Roseli Rodrigues de Mello Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas – DTPP – da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e coordenadora do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (Niase/UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil

Keywords:

Psychology, Education, Cadernos de Pesquisa

Abstract

Psychology and Education are two areas which historically maintain a close relationship on building elements for school teaching and learning processes. The present study presents data related to such a relationship, as displayed in the Brazilian journal Cadernos de Pesquisa – CP –, from 1980 to 2012. The aim was to highlight how the relationship between the two areas regarding content teaching was established in the more recent past and to verify if it is still effective in the CP publications. Results, obtained through Content Analysis of seventy articles, indicated that the prominent psychological theory in the 1980s and 1990s was Piaget’s; different Psychological trends underlie the discussions from 2000 to

2012; in the last decade, it has been possible to identify a decrease in the number of articles that articulate Psychology and Education within content learning and teaching processes.

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Author Biographies

Juliana Barbosa Consoni, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e membro do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa(Niase/UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e membro do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa(Niase/UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil

julianaconsoni@gmail.com

Roseli Rodrigues de Mello, Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas – DTPP – da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e coordenadora do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (Niase/UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil

Professora do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e coordenadora do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (Niase/UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil

roseli@ufscar.br

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Published

2014-12-30

How to Cite

Consoni, J. B., & de Mello, R. R. (2014). Cadernos de Pesquisa: psychology and education in the school’s teaching and learning process. Cadernos De Pesquisa, 44(154), 1070–1092. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2967

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Outros Temas