Cartilhas de alfabetização e a regionalização do livro didático
Keywords:
Livros didáticos, Cartilhas, Alfabetização, RegionalizaçãoAbstract
A idéia de regionalização do livro didático não é recente, e sua discussão se dá em variados contextos. Em alguns casos, como no discurso e nos pareceres do Conselho Federal de Educação (CFE), ela tem a ver sobretudo com a adaptação dos currículos às variações regionais Noutros contextos, a questão é abordada quer a partir de um ângulo ideológico (a dominação do centro-sul sobre os demais estados), psico-sociológico (o universo vocabular conhecido como ponto de partida para a conscientização), lingüístico, psico-linguístico (a questão do dialeto padrão, os linguajares locais, etc.), no processo de elaboração de materiais didáticos.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).