A escola-família agrícola no Espírito Santo
Keywords:
Famílias, Ensino agrícola, População, Relações escola-família, Espírito Santo, Ensino Técnico, Zona ruralAbstract
Este trabalho educativo junto à população rural do Estado do Espírito Santo, a Escola-Família Agrícola (EFA) acolhe alunos de 1º e 2º Graus. Funcionando como escola técnica agrícola, as EFAs foram criadas pelo Movimento Educacional e Promocional do Espírito Santo (MEPES), visando não só fixar o homem instruído no campo, minimizando o êxodo rural, mas conscientizá-lo de sua função política, tornando-o agente na história de seu grupo social. Com uma estrutura administrativa que busca ser democrática, uma metodologia de valorização da cultura da comunidade onde se instalam, as EFAs apresentam contribuições originais, como a alternância da permanência dos alunos em casa e na escola e o envolvimento dos pais. Discutem-se as realizações positivas desse projeto educativo e as contradições vivenciadas entre o ideal político-pedagógico e sua implantação na prática.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).