Dialogue groups as a research methodology in education

Authors

Keywords:

Right to Information, Communication and Education, Sociocultural Mediation, Democratic Participation

Abstract

This article presents the theoretical-methodological tool of dialogue groups and aims to reflect on the urgency of dialogic communicative and educational processes that go beyond the horizon of tolerance and promote transformative practices. We illustrate the possibilities and limitations of the methodology and the prospects for contributing to the construction of agendas to stimulate social and democratic participation, especially in the fight against disinformation. This reflection is the result of a process of revisiting concrete experiences of applying dialogue groups, within the framework of four research projects in the field of Science and Health Education, three national and one state, carried out between 2018 and 2023.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tamiris Pereira Rizzo, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Pós-doutoranda no Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Doutora em Educação em Ciências e Saúde.

Elliz Celestrini Mangabeira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Ciências e Saúde do Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Mestra em Nutrição Humana.

Juliana Dias Rovari Cordeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Professora do Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Doutora em História das Ciências, das Técnicas e Epistemologia.

Felipe Ribeiro da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde do Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Bacharel em Ciências Sociais.

Alexandre Brasil Carvalho da Fonseca, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Professor Titular no Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Doutor em Sociologia.

References

Buber, M. (2005). Eu e tu. Centauro.

Dias, J., Fonseca, A. B. C. da, Lessa, L. R., Lima, A. G. I., & Nobile, M. (2021). A educação em ciências e saúde e o enfrentamento à desinfodemia: Um relato de experiências críticas no ensino online. Liinc em Revista, 17(1), Artigo e5720. https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5720/5289

Dias, J., Fonseca, A. B. C. da, Mangabeira, E. C., Silva, J. C. L. e, & Lima, A. G. I. (2020). Misinformation in digital culture: Reflections from cognitive democracy and dialogue between knowledges. Revista Observatório, 6(6), Artigo a10en. https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a10en

Fonseca, A. B. C. da, & Dias, J. (2021). Caminhos da desinformação: Evangélicos, fake news e WhatsApp no Brasil – Relatório de pesquisa. Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde; UFRJ. https://drive.google.com/file/d/1xl-5aqKfXmYeSPctboBoNqFzj_21yRHO/view

Fonseca, A. B. C. da, Silva, E., & Frozi, D. S. (2015). Alimentação escolar: Complexidade e aprendizados do plantar ao comer. In M. Pinho et al. (Orgs.), Complexidade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na educação superior (pp. 57-76). Espaço Acadêmico.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.

Grupo de Estudos sobre Desigualdades na Educação e na Saúde (Gedes). (s.d.). Projeto Alimentar Direitos. Nutes; Gedes. https://www.alimentardireitos.com.br

Instituto Pólis, & Instituto Brasileiro de Análises Sociais e Econômicas (Ibase). (2006a). Diálogo nacional para uma política pública de juventude. Ibase. http://www.emdialogo.uff.br/sites/default/files/dialogo_juv_final21_0.pdf

Instituto Pólis, & Instituto Brasileiro de Análises Sociais e Econômicas (Ibase). (2006b). Juventude brasileira e democracia: Participação, esferas e políticas públicas. Relatório global. Ibase. https://polis.org.br/publicacoes/juventude-brasileira-e-democracia-participacao-esferas-e-politicas-publicas/

Lima, V. (2011). Comunicação e cultura: As ideias de Paulo Freire. Fundação Perseu Abramo. (Obra original publicada em 1981).

Martín-Barbero, J. (2014). A comunicação na educação. Contexto.

Santaella, L. (2010). A ecologia pluralista da comunicação: Conectividade, mobilidade e ubiquidade. Paulus.

Vieira, R., & Vieira, A. (2017). Construindo pontes e travessias: Das mediações sociais à mediação intercultural. Medi@ções, 5(1), 44-56. https://doi.org/10.60546/mo.v5i1.150

Yankelovich, D. (1999). The magic of dialogue: Transforming conflict into cooperation. Simon & Schuster.

Yankelovich, D., Rosell, S., Gantiwerk, H., & Friedman, W. (2006). The next big step in deliberative democracy. Kettering Review, 54-66. https://viewpointlearning.com/wp-content/uploads/2011/04/kettering_fall06.pdf

Zuboff, S. (2021). A era do capitalismo de vigilância. Perseus.

Published

2024-08-01

How to Cite

Rizzo, T. P., Mangabeira, E. C., Cordeiro, J. D. R., Silva, F. R. da, & Fonseca, A. B. C. da. (2024). Dialogue groups as a research methodology in education. Cadernos De Pesquisa, 54, e10476. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10476

Issue

Section

Articles