Pedagogical technologies for governance of the self in a culturally oriented curriculum
Keywords:
Technologies of the Self, Subjectivity, Cultural PedagogyAbstract
The present article focuses on examining the pedagogical technologies of governance of the self, carried out in a culturally oriented curriculum. Thus, the analysis is situated in the theoretical and methodological field of discourse studies, from a Foucauldian perspective, and its relation to the production of subjectivities. The analysis of the empirical material, which comprised 138 reports of pedagogical experiences linked to the cultural curriculum of physical education, allowed us to infer the occurrence of pedagogical technologies of governance of the self, which encourage participation in and reflection on the subjects of education in a way that, through a link between codes of behavior and a morality directed, in some dimension, to ethics, generate democratic and multicultural subjectivities.
Downloads
References
Aguiar, C. S. (2009). Danças eletrônicas: Do intervalo as aulas de Educação Física (Relato de experiência – EMEFM Derville Alegretti). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/teses/camila_01.pdf
Alves, S. (2010). Educação Física no Maternal II: Sem essa de “galinhão” (Relato de experiência – Emefei Manoel Caetano de Almeida). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/teses/simone_01.pdf
Baczko, B. (1996). Démocratie rationnelle et enthousiasme révolutionnaire. Mélanges de l’Ecole Française de Rome. Italie et Méditerranée, 108(2), 583-599. https://doi.org/10.3406/mefr.1996.4456
Bampi, L. (2011). Do que é capaz o eu multicultural? Educação & Sociedade, 32(114), 225-242. https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000100014
Bonetto, P. X. R. (2013). Skate no Júlio: O currículo cultural em ação (Relato de experiência – Emef Júlio Mesquita). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/teses/pedro_01.pdf
Bonetto, P. X. R., & Neira, M. G. (2017). Multiculturalismo: Polissemia e perspectivas na Educação e Educação Física. Dialogia, (25), 69-82.
Borges, C. C. de O. (2014). Copa do Mundo de futebol no Brasil: Quem perde com este jogo? (Relato de experiência – E. E. Profa. Ida Yolanda Lanzoni de Barros). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/teses/Relato_Clayton_copa.pdf
Borges, C. C. de O. (2019). Governo, verdade, subjetividade: Uma análise do currículo cultural da Educação Física [Tese de doutorado]. Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação.
Boto, C. (1996). A escola do homem novo: Entre o Iluminismo e a Revolução Francesa. Unesp.
Boto, C. (2003). Na Revolução Francesa, os princípios democráticos da escola pública, laica e gratuita: O relatório de Condorcet. Educação & Sociedade, 24(84), 735-762.
Boto, C. (2006). Um credo pedagógico na democracia escolar: Algum traçado do pensamento de John Dewey. Educação, 60(3), 599-619.
Candau, V. M. (2008). Multiculturalismo e educação: Desafios para a prática pedagógica. In A. F. Moreira, & V. M. Candau (Orgs.), Multiculturalismo: Diferenças culturais e práticas pedagógicas (pp. 13-27). Vozes.
Condorcet, M. J. A. N. C. (2008). Cinco memórias sobre a instrução pública (Maria das Graças de Souza, Trad., & Apres.). Unesp.
Corazza, S. M. (2006). Artistagens: Filosofia da diferença e educação. Autêntica.
Dewey, J. (1959). Democracia e educação. Companhia Editora Nacional.
Escudero, N. T. G. (2013). Das lutas ao futebol: O que está em jogo? (Relato de experiência – Emef Dona Jenny Gomes). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/teses/nyna_05.pdf
Feth, M., Jr. (2008). Uma viagem multicultural através do basquetebol (Relato de experiência – EE Heidi Alves Lazzarini). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/teses/miguel_01.pdf
Foucault, M. (1993). Verdade e subjectividade (Howison Lectures). Revista de Comunicação e Linguagem, (19), 203-223.
Foucault, M. (1995). O sujeito e o poder. In H. L. Dreyfus, & P. Rabinow, Michel Foucault, uma trajetória filosófica: Para além do estruturalismo e da hermenêutica (pp. 231-249). Forense Universitária.
Foucault, M. (2003). Nietzsche, a genealogia, a história. In M. Foucault, Ditos e Escritos II – Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento (pp. 260-281). Forense Universitária. (Obra original publicada em 1971).
Foucault, M. (2004). A ética do cuidado de si como prática de liberdade. In M. Foucault, Ditos e escritos V – Ética, política, sexualidade (pp. 264-287). Forense Universitária. (Obra original publicada em 1984).
Foucault, M. (2010a). Conversa com Michel Foucault. In M. Foucault, Ditos e escritos VI: Repensar a política (pp. 289-347). Forense Universitária. (Obra original publicada em 1980).
Foucault, M. (2010b). O intelectual e os poderes. In M. Foucault, Ditos e escritos VI: Repensar a política (pp. 371-376). Forense Universitária. (Obra original publicada em 1984).
Foucault, M. (2016). Subjetividade e verdade: Curso no Collège de France (1980-1981). Martins Fontes.
Foucault, M. (2017). História da sexualidade I: A vontade de saber (5a ed.). Paz e Terra.
Fujisse, L. N. M. M. (2015). Líderes de torcida da escola Irmã Gabriela: Uma prática corporal para todos, por que não? (Relato de experiência – EE Irmã Gabriela Maria Elisabeth Wienkem). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/semef2016/visemef_arquivos/Textos%20completos/larissa.pdf
Gallo, S. (2012). Governamentalidade democrática e ensino de Filosofia no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, 42(145), 48-65. https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000100005
Gallo, S. (2017a). Biopolítica e subjetividade: Resistência? Educar em Revista, 33(66), 77-94.
Gallo, S. (2017b). Políticas da diferença e políticas públicas em educação no Brasil. Educação e Filosofia, 31(63), 1497-1523.
Hall, S. (2011). A identidade cultural na pós-modernidade. DP&A.
Joaquim, M. O. X. (2016). Maracatu: O som da nação (Relato de experiência – E.E. Prof. Anthenor Fruet). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/semef2016/visemef_arquivos/Textos%20completos/mariana_xavier.pdf
Kern, G. S. (2012). Ações afirmativas e educação: Um estudo genealógico sobre as relações raciais no Brasil [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação.
Larrosa, J. (1998). A construção pedagógica do domínio e do sujeito moral. In T. T. da Silva (Org.), Liberdades reguladas: A pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu (pp. 46-75). Vozes.
Larrosa, J. (2008). Tecnologias do eu e educação. In T. T. da Silva (Org.), O sujeito da educação: Estudos foucaultianos (pp. 35-86, 6a ed.). Vozes.
Marinho, I. P. (1943). Bases científicas da Educação Física: Contribuição ao futuro método nacional de Educação Física. Imprensa Nacional.
Marinho, I. P. (1954). História da Educação Física e dos desportos no Brasil. Ministério da Educação e Saúde, Divisão de Educação Física.
Martins, J. C. J. (2011). Brincadeiras de meninas e brincadeiras de meninos: Podemos brincar juntos? (Relato de experiência – Emef Tenente Alípio Andrada Serpa). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/teses/jacque_10.pdf
Melo, V. A. (2009). Inezil Penna Marinho: Cientista, filósofo, literato. In S. Goellner, & A. Silva (Orgs.), Nos recônditos da memória: O acervo pessoal de Inezil Penna Marinho (pp. 125-142). Gênese.
Nascimento, A. S. (2015). Brincadeiras regionais: É possível conhecer o outro através delas? (Relato de experiência – Emef Virgínia Lorisa Zeitounian Camargo). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/semef2016/visemef_arquivos/Textos%20completos/aline_brincadeiras.pdf
Nascimento, A. S., Moraes, C. X., & Barbosa, C. H. (2016). O outro tem alguma coisa a dizer? A teoria queer como prática de articulação das vozes silenciadas. In M. G. Neira, & M. L. F. Nunes (Orgs.), Educação Física cultural: Por uma pedagogia da(s) diferença(s) (pp. 127-154). CRV.
Neira, M. G. (2006). O currículo multicultural da Educação Física: Uma alternativa ao neoliberalismo. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, 5(2), 75-83.
Neira, M. G. (2008). A cultura corporal popular como conteúdo do currículo multicultural da Educação Física. Pensar a Prática, 11(1), 81-89.
Neira, M. G. (2011a). A reflexão e a prática no ensino – Educação Física. Blucher.
Neira, M. G. (2011b). O currículo cultural da Educação Física em ação: A perspectiva dos seus autores [Tese de livre-docência]. Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação.
Neira, M. G. (2011c). Teorias pós-críticas da educação: Subsídios para o debate curricular da Educação Física. Dialogia, 2(14), 195-206.
Neira, M. G. (2013). O currículo cultural da Educação Física: Análise da produção discursiva de seus autores. Revista Impetus, 7(9), 7-13.
Neira, M. G. (2015). O currículo cultural da Educação Física: Uma resposta aos dilemas da contemporaneidade. Revista Linhas, 16(31), 276-304.
Neira, M. G. (2016a). O currículo cultural da Educação Física: Por uma pedagogia da(s) diferença(s). In M. G. Neira, & M. L. F. Nunes (Orgs.), Educação Física cultural: Por uma pedagogia da(s) diferença(s) (pp. 67-106). CRV.
Neira, M. G. (2016b). “Artistando” o currículo da Educação Física. Corpoconsciência, 20(1), 80-93.
Neira, M. G. (2018). Educação Física cultural: Inspiração e prática pedagógica. Paco.
Neira, M. G. (2021). A didática-artística da educação física cultural. In L. P. Marcassa, A. Almeida Junior, & C. P. Nascimento (Orgs.), Ensino de educação física e formação humana (pp. 165-188). Appris.
Neira, M. G., & Nunes, M. L. F. (2006). Pedagogia da cultura corporal: Crítica e alternativas. Phorte.
Neira, M. G., & Nunes, M. L. F. (2009). Educação Física, currículo e cultura. Phorte.
Neira, M. G., & Nunes, M. L. F. (2011). Contribuições dos estudos culturais para o currículo da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 33(3), 671-685.
Neves, M. R. (2009). Zum Zum Zum Zum: Capoeira mata um? (Relato de experiência – Colégio Maxwell). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/teses/marcos_ribeiro_02.pdf
Neves, M. R. (2017). O maracatu nas aulas de Educação Física: Exu, macumba e outras significações, o sangue de Jesus tem poder! (Relato de experiência – Cieja Campo Limpo). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/teses/marcos_ribeiro_11.pdf
Nunes, M. L. F. (2016). Afinal, o que queremos dizer com a expressão “diferença”? In M. G. Neira, & M. L. F. Nunes (Orgs.), Educação Física cultural: Por uma pedagogia da(s) diferença(s) (pp. 15-66). CRV.
Quaresma, F. N., & Neves, M. R. (2016). Funk, o demônio do currículo. In M. G. Neira, & M. L. F. Nunes (Orgs.), Educação Física cultural: Por uma pedagogia da(s) diferença(s) (pp. 269-278). CRV.
Rodríguez, M. V. (2010). A origem da escola moderna: O legado de Condorcet. Acta Scientiarum. Education, 32(1), 67-74.
Santos, L. A. (2013). O balé nas aulas de educação física na rede estadual de ensino (Relato de experiência – E. E. Pastor João Nunes). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/teses/Relato%20Luiz%20Alberto%20dos%20Santos%20Bale%20nas%20aulas.pdf
Silva, T. T. da. (2011). Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo (3a ed.). Autêntica.
Vaghetti, F. C. (2007). Lutar é “coisa” de menina? (Relato de experiência – EE Marechal Floriano). Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar. https://www.gpef.fe.usp.br/teses/fernando_01.pdf
Veiga-Neto, A. (2008). Crise da modernidade e inovações curriculares: Da disciplina para o controle. Revista de Ciências da Educação, (7), 141 150.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).