Intersectionalities and special education on the perspective of the inclusive education
Keywords:
Inclusive Education, Special Education, Ethnography, Race RelationsAbstract
The purpose of this article is to show that in research on the schooling of children with disabilities or chronically ill, intersectionality with issues of gender, race, social class and ethnicity are fundamental. The analysis was conducted based on this assumption, considered here as structuring of inclusive education. In order to carry out a narrative that validates this assumption, methodologically, information obtained in long ethnographic efforts with adults who accompany children registered as a target audience for special education in their respective schools was used. The conclusion we reached was that without criticizing the frameworks of gender, race and class that we witness the corporealities in question would not have been analyzed in an inclusive perspective.
Downloads
References
Barton, L. (2017). Superar las barreras de la discapacidad. Cortez.
Berckmoes, L., & Reis, R. (2017). Intergenerational transmission of violence and resilience in conflict-affected Burundi. Cambridge University Press.
Bluebond-Langner, M. (2000). In the shadows of illness. Princeton University Press.
Bourdieu, P. (2005). A miséria do mundo. Vozes.
Brah, A. (2006). Diferença, diversidade, diferenciação. Cadernos Pagu, 26, 329-376.
Brah, A. (2019). Ain’t I a woman? Revisiting intersectionality. Journal of International Women’s Studies, 5(3), 75-86.
Butler, J. (2015). Problemas de gênero: Feminismo e subversão da identidade. Civilização Brasileira.
Certeau, M. (2000). A invenção do cotidiano. Vozes.
Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (1988). http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/ Constituicao/Constitui%C#%A&ao.htm
Corsaro, W. (2000). Sociology of childhood. Indiana University Press.
Corsaro, W. (2005). Transitions in early childhood. In R. Jessor & A. Colby (Eds.), Ethnography and human development. Chicago University Press.
Crenshaw, K. (2002). Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, 10(1), 171-188.
Csordas, T. (2008). Corpo, significado, cura. Editora da UFGRS.
Davis, A. (2010). Mulher, raça e classe. Plataforma Gueto.
Decreto n. 10.502 de 30 de setembro de 2020. (2020). Homologa nova Política Nacional de Educação Especial.
Diniz, D. (2010). O que é deficiência. Brasiliense.
Freitas, M. C. (2013). O aluno incluído na educação básica: Avaliação e permanência. Cortez.
Freitas, M. C., & Jacob, R. N. (2019). Inclusão educacional de crianças com deficiência: Notas do chão da escola. Educação e Pesquisa, 45, e186303.
Garland-Thomson, R. (2002). Integrating disability: Transforming feminist theory. NWSA Journal, 14(3), 1-32.
Geertz, C. (2000). A interpretação das culturas. Guanabara Koogan.
Goffman, E. (2000). Estigma: Notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. LTC.
Goffman, E. (2011). A representação do eu na vida cotidiana. Vozes.
Goffman, E. (2012). Rituais de interação: Ensaios sobre o comportamento face a face. Vozes.
Goffman, E. (2013). The Goffman reader. Library of Congress Press.
Goffman, E. (2014). Comportamento em lugares públicos. Vozes.
Goffman, E. (2016). Os quadros da experiência social. Vozes.
Gomes, R. B., & Lopes, P. H. (2017). Estudos feministas da deficiência: Novas perspectivas e intersecções. In Anais, 11 Seminário Internacional Fazendo Gênero. Universidade Federal de Santa Catarina.
Hall, K. (2005). New conversations in feminist disability studies: Feminism, philosophy, and borders. Hypatia, 30(1), 1-12.
Hall, S. (2000). Cultura e representação. Editora PUC-Rio.
Haraway, D. (2004). Gênero para um dicionário marxista: A política sexual de uma palavra. Cadernos Pagu, 22, 201-246.
Haraway, D. (2010). Antropologia do ciborgue. Autêntica.
Hirata, H. (2014). Gênero, classe, raça. Tempo Social, 26, 61-73.
Lei n. 13.146 de 6 julho de 2015. (2015, 6 julho). Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência).
Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. (1996, 20 dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional.
Martinez, A. M., & Rey, F. G. (2017). Psicologia, educação e aprendizagem escolar. Cortez.
McRuer, R., & Johnson, M. L. (2014). Proliferating cripistemologies: A virtual roundtable. Journal of Literary & Cultural Disability Studies, 8(2), 149-169. https://www.muse.jhu.edu/article/548848
Mello, A. G. (2016). Deficiência, incapacidade e vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Ciência e Saúde Coletiva, 21(10), 3265-3276.
Ministério da Educação. (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, PNEEPEI.
Moscovici, S. (2010). Representações. Vozes.
Mozzi, A., & Nuernber, A. H. (2017). Concepção sobre deficiência em processo de adoção de crianças com deficiência. Anais, 11 Seminário Internacional Fazendo Gênero. Universidade Federal de Santa Catarina.
Rockwell, E. (2014). La experiência etnográfica. Paidós.
Santillan, L. (2017). Quiénes educan a los chicos. Biblos.
Scott, J. W. (1995, julho/dezembro). Gênero: Uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, 2(20), 71-99.
Shakespeare, T. (1999). The sexual politics of disabled masculinity. Sexuality and Disability, 17(1), 53-64.
Shakespeare, T. (2010). The social model of disability. In L. Davis (Ed.), The disability studies reader (pp. 197-2014). Routledge.
Tremain, S. L. (2017). Foucault and the feminist philosophy of disability. University of Michigan Press.
Weber, F. (2010). Trabalho fora do trabalho: Uma etnografia das percepções. Garamond.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Pesquisa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).