Blue or pink? Gender segregation in brazilian higher education, 2002-2016

Authors

  • Tayná Mendes Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil http://orcid.org/0000-0002-3531-5892
  • Luiza Houzel Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil http://orcid.org/0000-0003-3180-8136
  • Bruna Milanki Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil http://orcid.org/0000-0001-6851-6159
  • Carolina Medeiros Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil http://orcid.org/0000-0003-2537-9101
  • Flávia Eduarda Rocha Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil http://orcid.org/0000-0002-1938-1654
  • Pedro Elgaly Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil http://orcid.org/0000-0002-4458-7320
  • Vivian de Almeida Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil http://orcid.org/0000-0003-4701-2095
  • Flavio Carvalhaes Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil http://orcid.org/0000-0002-3782-1326

Keywords:

Gender Relations , Higher Education , Social Stratification

Abstract

The article examines how male and female students were allocated to different groups of Brazilian higher education courses in 2002 and 2016. Microdata from the 2014 Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios [National Household Sample Survey] and the 2002 and 2016 Censo do Ensino Superior [Higher Education Census] were used. The results indicate that the number of female students that complete high school is disproportionately higher, and that it increased in the more recent born cohort. On the other hand, there are significant differences showing that women are over-represented in fields of study with lower returns in the labor market. The gender segregation pattern of educational choices is stable over time. However, it was observed that this is not due to a static behavior of gender segregation in the fields of study, but to the compensation of undergraduate courses that decrease and increase segregation.

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Author Biographies

Tayná Mendes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Estudante de Ciências Sociais, Pesquisadora do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade

Luiza Houzel, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Estudante de Ciências Sociais, Pesquisadora do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade

Bruna Milanki, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Estudante de Ciências Sociais, Pesquisadora do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade

Carolina Medeiros, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Estudante de Ciências Sociais, Pesquisadora do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade

Flávia Eduarda Rocha, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Estudante de Mestrado do PPGSA-IFCS-UFRJ, Pesquisadora do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade

Pedro Elgaly, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Estudante de Ciências Sociais, Pesquisador do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade

Vivian de Almeida, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Estudante de Ciências Sociais, Pesquisador do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade

Flavio Carvalhaes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade (NIED-IFCS-UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Professor do Departamento de Sociologia, Vice-Coordenador do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre a Desigualdade

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Published

2021-10-29

How to Cite

Mendes, T., Houzel, L., Milanki, B., Medeiros, C., Rocha, F. E., Elgaly, P., de Almeida, V., & Carvalhaes, F. (2021). Blue or pink? Gender segregation in brazilian higher education, 2002-2016. Cadernos De Pesquisa, 51, e07830. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7830

Issue

Section

Higher Education, Professions, Work