Vertical segregation in Chemistry during the Covid-19 pandemic in Brazil
Keywords:
Women, Science, Career , Gender RelationsAbstract
To date, no studies on gender identity have been identified that would single out any institution of excellence in the field of Chemistry in the context of the COVID-19 pandemic in Brazil. Although there is a gender gap, the Institute of Chemistry at the Federal University of Rio de Janeiro (IQ-UFRJ) has a high proportion of teachers compared to the national average in the area. However, several phenomena described in the epistemology related to gender identity were evidenced, among them the scissors effect and the glass ceiling, since men are the majority of post-doctorates, dominate the four main positions of the academic career, make up the absolute majority of departments and receive double the number of research productivity grants from the National Council for Scientific and Technological Development.
Downloads
References
Barros, S. C., & Mourão, L. (2018). Panorama da participação feminina na educação superior, no mercado de trabalho e na sociedade. Psicologia & Sociedade, 30, 1-11.
Beck-Sickinger, A., Carell, T., Dehne, S., Leitner, W., Schreiner, P. T., & Wennemer, H. (2020, junho). From scientist to scientists – Moving Angewandte into the future. Angewandte Chemie International Edition, 59, 12548-12549.
Chassot, A. (2004). A ciência é masculina? É, sim senhora! Contexto e Educação, 19(71), 9-28.
Chin, A. X., Gillson, L., Nelson, D., Taylo, M. P., Vanacker, V., & Wang, E. (2020). Anthropocene in an age of pandemics. Anthropocene, 30, 100247-100248.
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. (2020a). Comitês de Assessoramento. Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. http://cnpq.br/membros-dos-comites/
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. (2020b). Plataforma Lattes. http://lattes. cnpq.br/
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. (2020c). Bolsas em Curso. http://plsql1. cnpq.br/divulg/RESULTADO_PQ_102003.curso?f_inst_uf=RJ#BUSCA
Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal, Centro Gráfico.
Delphy, C. (2009). Patriarcado (teorias do). In H. Hirata, F. Laborie, H. le Doaré, & D. Senotier (Orgs.), Dicionário crítico do feminismo (pp. 173-178). Editora Unesp.
Fox, M. F. (2001). Women, science, and academia: Graduate education and careers. Gender and Society, 15(5), 654-666.
Fox, M. F. (2015). Gender and clarity of evaluation among academic Scientists in research universities. Science, Technology & Human Values, 40(4), 487-515.
Harding, S. (1987). Feminism and methodology: Social science issues. Indiana University Press.
Lei n. 12.863, de 24 de setembro de 2013. (2013). Altera a Lei n. 12.772, de 28 de dezembro de 2012, que dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreiras e Cargos de Magistério Federal. Diário Oficial da República Federativa do Brasil.
Lewin, L. (2002). Gender equity in science – Who cares? Journal of Chemical Education, 79(4), 418-424.
Lima, B. S. (2013). O labirinto de cristal: As trajetórias das cientistas na Física. Estudos Feministas, 21(3), 883-903.
Lombardi, M. R. (2006). Engenheiras brasileiras: Inserção e limites de gênero no campo profissional. Cadernos de Pesquisa, 36(127), 173-202.
Menezes, D. P. (2017). Mulheres na Física: A realidade em dados. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 34(2), 341-343.
Miller-Friedmann, J., Childs, A., & Hiller, J. (2018). Approaching gender equity in academic chemistry: Lessons learned from successful female chemists in the UK. Chemistry Education Research and Practice, 19(1), 24-28.
Moschkovich, M., & Almeida, A. M. F. (2015). Desigualdades de gênero na carreira acadêmica no Brasil. Dados: Revista de Ciências Sociais, 58(3), 749-789.
Naidek, N., Santos, Y. H., Hellinger, R., Hack, T., & Orth, E. (2020). Mulheres cientistas na química brasileira. Química Nova, 43(6), 823-836.
O’Callaghan-Gordo, C., & Antó, J. M. (2020). COVID-19: The disease of the Anthropocene. Environmental Research, 187, 1-2.
Olinto, G. (2011). A inclusão das mulheres nas carreiras de ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social, 5(1), 68-77.
Sanford, M. (2020). Equity and inclusion in the chemical sciences requires actions not just words. Journal of the American Chemical Society, 142(26), 11317-11318.
Santos, N. C., Oliveira, L. F., & Kuppens, C. (2010). Produtividade em pesquisa do CNPq: Análise do perfil dos pesquisadores em química. Química Nova, 33(2), 489-495.
Santos, N. C., Valli, M., & Bolzani, V. S. (2019). A brief overview on Brazilian women in chemistry. Pure Applied Chemistry, 91(4), 743-750.
Silva, C. M., Arbilla, G., Machado, W., & Soares, R. (2020). Radionuclídeos como marcadores de um novo tempo: O Antropoceno. Química Nova, 43(4), 506-514.
Silva, C. M., Soares, R., Machado, W., & Arbilla, G. (2020). A pandemia de covid-19: Vivendo no Antropoceno. Revista Virtual de Química, 12(4), 1001-1016.
Soares, T. A. (2001). Mulheres em ciência e tecnologia: Ascensão limitada. Química Nova, 24(2), 281-285.
Soares, R., Mello, M. C. S., Silva, C. M., Machado, W., & Arbilla, G. (2020). Online Chemistry education challenges for Rio de Janeiro students during the covid-19 pandemic. Journal of Chemical Education, 97(9), 3396-3399.
Staniscuaski, F., Reichert, F., Werneck, F. P., Oliveira, L., Mello-Carpes, P. B., Solletti, R. C., Almeida, C. I., Zandona, E., Klein, F., Neumann, A., Schartz, V., Tamajusuku, A., Seixas, A., & Kmetzsch, L. (2020). Impact of covid-19 on academic mothers. Science, 368, 6492-6493.
Su, X., Johnson, J., & Bozeman, B. (2014). Gender diversity strategy in academic departments: Exploring organizational determinants. Higher Education, 69, 839-858.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. (1971). Regimento do Instituto de Química da Universidade Federal do Rio de Janeiro (IQ-UFRJ). Editora UFRJ. https://www.iq.ufrj.br/arquivos/2014/08/Regimento-do-Instituto-de-Qu%C3%ADmica-IQ-UFRJ-de-1971.pdf
Vaz, D. V. (2013). O teto de vidro nas organizações públicas: Evidências para o Brasil. Economia e Sociedade, 22(3), 765-790.
Whittington, K. B. (2011). Mothers of invention? Gender, motherhood, and new dimensions of productivity in the science profession. Work and Occupations, 38(3), 417-456.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).