Escola como espaço de encontro entre políticas nacionais e locais
Keywords:
Gestão Participativa, Autonomia da Escola, Políticas Locais, Democratização, Qualidade do EnsinoAbstract
Esta é uma reflexão sobre o potencial da instituição escolar como articuladora entre macro e micro políticas, trazendo o exemplo de uma administração municipal brasileira atual. As diretrizes educacionais em vigor no país refletem a visão da escola como pólo potencialmente transformador, com imprescindível função social para a comunidade em que atua. A diversidade dos contextos locais requer mudanças no atual modelo de gestão pública, mobilizando a sociedade civil para participar de forma efetiva. Dada sua inserção privilegiada, a escola, desde que assuma ela também formas de gestão participativa, aparece como locus de articulação entre políticas nacionais e locais.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).