Assessment of a peer tutoring program from the perspective of inclusive education
Keywords:
Special education, Intellectual disability, Peer tutoring, InclusionAbstract
The objective of this study was to propose a Peer Tutoring program, in an elementary school – final grades, and to verify its influence on the participation from the Target Audience of Special Education (TASE). A TASE student, three tutor students, a Portuguese Language teacher and a Math teacher were the participants. The data collection procedure involved five sessions of initial observation, thirty sessions of continuous observation, eight tutoring meetings and six initial and final interviews. The content analysis technique was used for data treatment. It was evident that the Peer Tutoring contributed to the inclusion of the student with intellectual disability, in terms of interactions and his ability to respond to the activities proposed in the classroom, which culminated in increasing his participation and academic and social improvements.
Downloads
References
Almeida, M. A. (org.). (2012). Deficiência intelectual: Realidade e ação. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. http://cape.edunet.sp.gov.br/textos/textos/Livro%20DI.pdf
Arguis, R., Arnaiz, P., Báez, C., Ben, M. Á. de, Diaz, F. D., Diez, M. C., Ulzurrun, A. D. de, Dorio, I., Escardíbul, S., Ferrero, J., Soler, R. G., Navarro, M. G., Rica, T. L. de L., Lorenzo, M. L., Martinez, E., Perdiguero, I. M., Masegosa, A., Medina, Â., Montesinos, C., Moncayo, A. N., Notó, F., Novella, A., Puig, J. M., Ricart, C., Senent, M. L., & Vicente. A. (2002). Tutoria: Com a palavra, o aluno (Inovação Pedagógica, Vol. 6). F. Murad, Trad. Artmed.
Bardin, L. (2010). Análise de conteúdo (4a ed.). Edições 70.
Baudrit, A. (2009). A tutoria: Riqueza de um método pedagógico. Porto Editora.
Bowmann-Perrott, L., Davis, H., Vannest, K., Williams, L., Greenwood, C. R., & Parker, R. (2013). Academic benefits of peer tutoring: A meta-analytic review of single-case research. School Psychology Review, 42(1), 39-55. https://eric.ed.gov/?id=EJ1007216
Decreto n. 7.611, de 17 de novembro de 2011. (2011). Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011- 2014/2011/decreto/d7611.htm
Duran, D., & Vidal, V. (2007). Tutoria: Aprendizagem entre iguais. E. Rosa, Trad. Artmed.
Fernandes, W. L., & Costa, C. S. L. da. (2015). Possibilidades da tutoria de pares para estudantes com deficiência visual no ensino técnico e superior. Revista Brasileira de Educação Especial, 21(1), 39-56. http://www.scielo.br/pdf/rbee/v21n1/1413-6538-rbee-21-01-00039.pdf
Firmiano, E. P. (2011). Aprendizagem cooperativa na sala de aula. Programa de Educação em Células Cooperativas – Prece, 47 p.
Fulk, B. M., & King, K. (2001). Classwide Peer Tutoring at Work. Teaching Exceptional Children, 34, 49-53. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/004005990103400207
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6a ed.). Atlas.
Hoot, B., Walker, J., & Sahni, J. (2012). Peer tutoring. Council for Learning Disabilities. https://council-for-learning-disabilities.org/wp-content/uploads/2013/11/Peer-Tutoring.pdf
Jannuzzi, G. M. (2012). A educação do deficiente no Brasil: Dos primórdios ao início do século XXI (3a ed.). Autores Associados.
Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. (2015). Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm
Marconi, M. de A., & Lakatos, E. M. (2003). Fundamentos da metodologia científica (5a ed.). Atlas.
Mosca, A., & Santiviago, C. (2013). Tutorías de estudiantes: Tutorías entre pares. Universidad de la República Uruguay. Comisión Sectorial de Enseñanza. http://www2.compromisoeducativo.edu.uy/sitio/wp-content/uploads/2013/10/libro_tutorias.pdf
Orlando, P. d’A. (2010). O colega tutor de alunos com deficiência visual nas aulas de educação física [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal de São Carlos.
Pereira, H. M. C. (2018). O impacto da tutoria de pares nas competências de leitura de uma aluna com paralisia cerebral [Dissertação de mestrado]. Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Coimbra. https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/23160/2/HERMINIA_PEREIRA.pdf
Ramos, F. S., Bittencourt, D. F. C. D., Camargo, S. P. H., & Schmidt, C. (2018). Intervenção mediada por pares: Implicações para a pesquisa e as práticas pedagógicas de professores com alunos com autismo. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(23), 1-24.
Resolução SE-30, de 10 de julho de 2017. (2017). Conselho Nacional de Educação. Diário Oficial do Estado de São Paulo. http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/30_17.HTM?Time=23/08/2017%20 08:58:26
Souza, J. V., Munster, M. V., Leiberman, L., & Costa, M.P. R. (2017). Programa de formação de colegas tutores: A tutoria no processo de inclusão escolar nas aulas de educação física. Práxis Educativa, 12(2), 373-394.
Topping, K. J. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631-645.
https://www. tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01443410500345172
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).