Assessment of a peer tutoring program from the perspective of inclusive education

Authors

Keywords:

Special education, Intellectual disability, Peer tutoring, Inclusion

Abstract

The objective of this study was to propose a Peer Tutoring program, in an elementary school – final grades, and to verify its influence on the participation from the Target Audience of Special Education (TASE). A TASE student, three tutor students, a Portuguese Language teacher and a Math teacher were the participants. The data collection procedure involved five sessions of initial observation, thirty sessions of continuous observation, eight tutoring meetings and six initial and final interviews. The content analysis technique was used for data treatment. It was evident that the Peer Tutoring contributed to the inclusion of the student with intellectual disability, in terms of interactions and his ability to respond to the activities proposed in the classroom, which culminated in increasing his participation and academic and social improvements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kéren-Hapuque Cabral de Marins, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos (SP), Brasil

Programa de Pós Graduação em Educação Especial (PPGEEs)

 

 

Gerusa Ferreira Lourenço, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos (SP), Brasil

Programa de Pós Graduação em Educação Especial (PPGEEs)

References

Almeida, M. A. (org.). (2012). Deficiência intelectual: Realidade e ação. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. http://cape.edunet.sp.gov.br/textos/textos/Livro%20DI.pdf

Arguis, R., Arnaiz, P., Báez, C., Ben, M. Á. de, Diaz, F. D., Diez, M. C., Ulzurrun, A. D. de, Dorio, I., Escardíbul, S., Ferrero, J., Soler, R. G., Navarro, M. G., Rica, T. L. de L., Lorenzo, M. L., Martinez, E., Perdiguero, I. M., Masegosa, A., Medina, Â., Montesinos, C., Moncayo, A. N., Notó, F., Novella, A., Puig, J. M., Ricart, C., Senent, M. L., & Vicente. A. (2002). Tutoria: Com a palavra, o aluno (Inovação Pedagógica, Vol. 6). F. Murad, Trad. Artmed.

Bardin, L. (2010). Análise de conteúdo (4a ed.). Edições 70.

Baudrit, A. (2009). A tutoria: Riqueza de um método pedagógico. Porto Editora.

Bowmann-Perrott, L., Davis, H., Vannest, K., Williams, L., Greenwood, C. R., & Parker, R. (2013). Academic benefits of peer tutoring: A meta-analytic review of single-case research. School Psychology Review, 42(1), 39-55. https://eric.ed.gov/?id=EJ1007216

Decreto n. 7.611, de 17 de novembro de 2011. (2011). Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011- 2014/2011/decreto/d7611.htm

Duran, D., & Vidal, V. (2007). Tutoria: Aprendizagem entre iguais. E. Rosa, Trad. Artmed.

Fernandes, W. L., & Costa, C. S. L. da. (2015). Possibilidades da tutoria de pares para estudantes com deficiência visual no ensino técnico e superior. Revista Brasileira de Educação Especial, 21(1), 39-56. http://www.scielo.br/pdf/rbee/v21n1/1413-6538-rbee-21-01-00039.pdf

Firmiano, E. P. (2011). Aprendizagem cooperativa na sala de aula. Programa de Educação em Células Cooperativas – Prece, 47 p.

Fulk, B. M., & King, K. (2001). Classwide Peer Tutoring at Work. Teaching Exceptional Children, 34, 49-53. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/004005990103400207

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6a ed.). Atlas.

Hoot, B., Walker, J., & Sahni, J. (2012). Peer tutoring. Council for Learning Disabilities. https://council-for-learning-disabilities.org/wp-content/uploads/2013/11/Peer-Tutoring.pdf

Jannuzzi, G. M. (2012). A educação do deficiente no Brasil: Dos primórdios ao início do século XXI (3a ed.). Autores Associados.

Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. (2015). Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

Marconi, M. de A., & Lakatos, E. M. (2003). Fundamentos da metodologia científica (5a ed.). Atlas.

Mosca, A., & Santiviago, C. (2013). Tutorías de estudiantes: Tutorías entre pares. Universidad de la República Uruguay. Comisión Sectorial de Enseñanza. http://www2.compromisoeducativo.edu.uy/sitio/wp-content/uploads/2013/10/libro_tutorias.pdf

Orlando, P. d’A. (2010). O colega tutor de alunos com deficiência visual nas aulas de educação física [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal de São Carlos.

Pereira, H. M. C. (2018). O impacto da tutoria de pares nas competências de leitura de uma aluna com paralisia cerebral [Dissertação de mestrado]. Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Coimbra. https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/23160/2/HERMINIA_PEREIRA.pdf

Ramos, F. S., Bittencourt, D. F. C. D., Camargo, S. P. H., & Schmidt, C. (2018). Intervenção mediada por pares: Implicações para a pesquisa e as práticas pedagógicas de professores com alunos com autismo. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(23), 1-24.

Resolução SE-30, de 10 de julho de 2017. (2017). Conselho Nacional de Educação. Diário Oficial do Estado de São Paulo. http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/30_17.HTM?Time=23/08/2017%20 08:58:26

Souza, J. V., Munster, M. V., Leiberman, L., & Costa, M.P. R. (2017). Programa de formação de colegas tutores: A tutoria no processo de inclusão escolar nas aulas de educação física. Práxis Educativa, 12(2), 373-394.

Topping, K. J. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631-645.

https://www. tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01443410500345172

Published

2021-07-15

How to Cite

Marins, K.-H. C. de ., & Lourenço, G. F. (2021). Assessment of a peer tutoring program from the perspective of inclusive education . Cadernos De Pesquisa, 51, e07218. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7218

Issue

Section

Basic Education, Culture, Curriculum