The evaluation of play quality in early childhood education

Authors

  • Ângela Maria Scalabrin Coutinho Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba (PR), Brasil
  • Catarina Moro Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba (PR), Brasil
  • Daniele Marques Vieira Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba (PR), Brasil

Keywords:

Early Childhood Education, Play, Quality, Evaluation

Abstract

From the production about the Context Evaluation on Child Education and the research experience in this field, this text presents and discusses a qualitative research about the evaluation of play at a child education institution in Curitiba. It was proposed and realized an internal evaluation course, participatory and formative with the faculty, coordination, direction and pedagogical advice, of an educational institution for children, since babies, from 4 months to 5 years and eleven months. Part of this process was the ad hoc construction of an instrument that served as a support for the reflections and discussions, in group, aiming at “protagonist participation”. There was an increase in awareness of the individual and collective perspectives on the play. The collective construction of the instrument from a research process allowed the deepening of concepts related to the theme, consisting of a process of singular continuous formation.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ângela Maria Scalabrin Coutinho, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba (PR), Brasil

Departamento de Teoria e Prática de Ensino

Área: Educação Infantil

Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPIE)

Catarina Moro, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba (PR), Brasil

Departamento de Teoria e Prática de Ensino

Área: Educação Infantil

Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPIE)

Daniele Marques Vieira, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba (PR), Brasil

Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPIE)

References

BONDIOLI, Anna. “Promuovere dall’interno”: un’estensione dell’approccio del “valutare, riflettere, restituire”. In: BONDIOLI, Anna; SAVIO, Donatella (org.). La valutazione di contesto nei servizi per l’infanzia italiani: riflessioni ed esperienze. Parma: Junior-Spaggiari, 2015. p. 25-49.

BONDIOLI, Anna. Construir compartilhando a qualidade: a contribuição das partes interessadas. In: BONDIOLI, Anna; SAVIO, Donatella. Participação e qualidade em educação da infância: percursos de compartilhamento reflexivo em contextos educativos. Curitiba: Editora da UFPR, 2013. p. 25-49.

BONDIOLI, Anna. L’AVSI e la sua “filosofia”. In: BONDIOLI, Anna; FERRARI, Monica (org.). AVSI: Autovalutazione della Scuola dell’Infanzia: uno strumento di formazione e il suo collaudo. Azzano San Paolo (Bg): Edizioni Junior, 2008, p. 13-55.

BONDIOLI, Anna. Valutare. In: BONDIOLI, Anna.; Ferrari, Monica (org.). Verso un modello di valutazione formativa. Azzano San Paolo (Bg): Edizioni Junior, 2004. p. 11-58.

BONDIOLI, Anna; SAVIO, Donatella (org.). Verso un modello di valutazione formativa. Azzano San Paolo (Bg): Edizioni Junior, 2004.

BONDIOLI, Anna; SAVIO, Donatella. Elaborar indicadores de qualidade educativa das instituições de educação infantil: uma pesquisa compartilhada entre Itália e Brasil. In: SOUZA, Gizele de; MORO, Catarina; COUTINHO, Ângela Scalabrin (org.). Formação da rede em educação infantil: avaliação de contexto. Curitiba: Appris, 2015. p. 21-49.

BONDIOLI, Anna; SAVIO, Donatella. Participação e qualidade em educação da infância: percursos de compartilhamento reflexivo em contextos educativos. Curitiba: Editora da UFPR, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Coordenação Geral de Educação Infantil. Contribuições para a Política Nacional: a avaliação em educação infantil a partir da avaliação de contexto. Curitiba: Imprensa/UFPR; Brasília, DF: MEC/SEB/COEDI, 2015.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Resolução CNE/CEB n. 05, de 28 de maio de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2009a.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Coordenação Geral de Educação Infantil. Indicadores da qualidade na educação infantil. Brasília: MEC/SEB/COEDI, 2009b.

BRASIL. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília: MEC/ SEF/ COEDI, 1995.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Brasília, 1990.

CAMPOS, Maria Malta et al. A qualidade da educação infantil: um estudo em seis capitais Brasileiras. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 142, p. 20-54, abr. 2011.

CORSARO, William. A reprodução interpretativa no brincar ao “faz-de-conta” das crianças. Educação, Sociedade e Cultura: Revista da Associação de Sociologia e Antropologia da Educação, Porto, v. 17, p. 113-134, 2002.

COUTINHO, Ângela Scalabrin; MORO, Catarina; SOUZA, Gizele. A pesquisa em rede: marcas do percurso acerca da avaliação de contexto em Educação Infantil. In: SOUZA, Gizele; MORO, Catarina; COUTINHO, Ângela Scalabrin. Formação da rede em educação infantil: avaliação de contexto. Curitiba: Appris, 2015. p. 51-71.

CUSSIÁNOVICH, Alejandro. Participacion ciudadana de la infancia desde el Paradigma del protagonismo. In: CONGRESO MUNDIAL DE INFANCIA ADOLESCENCIA “CIUDADANIA DESDE LA NIÑEZ Y ADOLESCENCIA Y EXIGIBILIDAD DE SUS DERECHOS”, 2. Lima, Peru, 2005. [digitalizado]. Lima: Child Rights International Network, 2005, p. 1-29. Disponível em: http://www.crin.org/docs/Perú_Congress_IFEJANT_Alenjandro_Cussianovish.doc. Acesso em: 2 dez. 2005.

DARDER, Pere; MESTRES, Joan. Autovalutazione dei servizi educativi per l’infanzia. Gusmini, Milano: FrancoAngeli, 2000.

FERREIRA, Maria Manuela Martinho. Do “avesso” do brincar ou... as relações entre pares, as rotinas da cultura infantil e a construção da(s) ordem(ens) social(ais) instituintes(s) das crianças no Jardim-de-Infância. In: SARMENTO, Manoel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: ASA, 2004. p. 55-104.

INSTITUIÇÃO DE EDUCAÇÃO INFANTIL. A avaliação da qualidade da brincadeira. Curitiba: Instituição de Educação Infantil, 2017 [digitalizado].

MORO, Catarina; COUTINHO, Ângela Scalabrin; BARBOSA, Etienne B. L. Avaliação de contexto em educação infantil: a participação e o protagonismo docente. ReLadEI: Revista Latino Americana de Educación Infantil,v. 6, n. 1, p. 23-37, enero/jun. 2017.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS – ONU. Declaração Universal dos Direitos da Criança. 1989.

PIOTTO, Débora Cristina et al. Promoção da qualidade e avaliação na educação infantil: uma experiência. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 105, p. 52-77, nov. 1998.

SARMENTO, Manoel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: ASA, 2004.

SAVIO, Donatella. Il gioco e l’identità educativa del nido d’infanzia: un percorso di valutazione formativa partecipata nei nidi di Modena, Bergamo. Azzano San Paolo (Bg): Edizioni Junior, 2011.

SAVIO, Donatella. A brincadeira e a participação da criança: um desafio educativo e seus pontos nodais. In: BONDIOLI, Anna; SAVIO, Donatella. Participação e qualidade em educação da infância: percursos de compartilhamento reflexivo em contextos educativos. Curitiba: Editora da UFPR, 2013a.

SAVIO, Donatella. La valutazione come “promozione dall’interno”. ReLadEI – Revista Latino Americana de Educación Infantil, v. 2, n. 2, p. 70-85, jul./dic. 2013b.

SOUZA, Tatiana Noronha de; CAMPOS-DE-CARVALHO, Mara. Qualidade de ambientes de creches: uma escala de avaliação. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 1, p. 87-96, jan./abr. 2005.

SOUZA, Gizele; MORO, Catarina; COUTINHO, Ângela Scalabrin. Formação da rede em educação infantil: avaliação de contexto. Curitiba: Appris, 2015.

SPRÉA, Nélio E. A invenção das brincadeiras: um estudo sobre a produção das culturas infantis nos recreios de escolas em Curitiba. 2010. 303 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2010.

TAYLER, Collette. Avaliação da qualidade da educação infantil na Austrália. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 58, p. 126-150, maio/ago. 2014.

VIEIRA, Daniele Marques. Imagens da experiência educativa de professores da educação infantil no espaço-ambiente do Proinfância. 2016. 228 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.

VIÑAO-FRAGO, Antonio; ESCOLANO, Agustín. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.

ZABALZA, Miguel Antonio. Didáctica de la educación infantil. 5. ed. Madrid: Narcea, 2002.

ZUCOLOTO, Karla Aparecida. Educação infantil em creches: uma experiência com a escala ITERS-R. 2011. 307 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

Published

2019-12-31

How to Cite

Coutinho, Ângela M. S., Moro, C., & Vieira, D. M. (2019). The evaluation of play quality in early childhood education. Cadernos De Pesquisa, 49(174), 52–74. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6174

Issue

Section

Issues in Focus