Has the student profile of federal universities changed after the Lei de Cotas?

Authors

  • Adriano Souza Senkevics Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), Brasília (DF), Brasil http://orcid.org/0000-0003-2311-1072
  • Ursula Mattioli Mello Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), Madri, Espanha

Keywords:

Affirmative action, Higher education, Race relations, Reservation of squares

Abstract

This study aims to provide input for the process of monitoring and evaluating the Lei de Cotas [Quota Law] (Law No. 12.711/2012) by investigating changes in the socioeconomic and racial profiles of the student body of federal higher education institutions (Ifes) from 2012 to 2016. To do so, we developed an exploratory analysis of the profile of incoming students, enrolled in undergraduate courses in Ifes, based on data from the Higher Education Census (2012-2016) and the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Exam] (2011-2015). Our results suggest that the Lei de Cotas has produced inclusive results on most of the Ifes in Brazil (with contradictory effects on some), especially among newcomers from the public network system and the self-declared black, pardo and indigenous peoples.

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Author Biographies

Adriano Souza Senkevics, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), Brasília (DF), Brasil

Adriano Souza Senkevics é pesquisador do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), especialista em Gestão de Políticas Públicas em Gênero e Raça pela Universidade de Brasília (UnB), mestre e doutorando em Educação pela Universidade de São Paulo (USP).

Ursula Mattioli Mello, Universidad Carlos III de Madrid (UC3M), Madri, Espanha

Ursula Mattioli Mello é bacharel em Economia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestra e doutoranda em Economia pela Universidade Carlos III de Madrid, Espanha. É pesquisadora em Economia Aplicada, com foco em mercado de trabalho, educação e políticas públicas.

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Published

2019-06-13

How to Cite

Senkevics, A. S., & Mello, U. M. (2019). Has the student profile of federal universities changed after the Lei de Cotas?. Cadernos De Pesquisa, 49(172), 184–208. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5980

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