Black lives matter in curricula? Black press and anti-racism in transnational perspective
Keywords:
Racism, Black Press, Education, CurriculumAbstract
This article discusses some historical aspects of the anti-racist struggles focusing the Education of the black population, especially the History teaching, in the United States’ and Brazil’s contexts, mainly from the analysis of articles and reports published in newspapers of the American and Brazilian black press. Through the examples presented and analyzed here, it is possible to see how Black populations have produced different strategies and have obtained different results in the anti-racist struggle for education and the affirmation of their humanity throughout the history of Brazil and of the United States.
Downloads
References
ABUD, Katia Maria. A História nossa de cada dia: saber escolar e saber acadêmico na sala de aula. In: MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette Medeiros, MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, Faperj, 2007. p. 107-117.
ALBERTO, Paulina. A mãe preta entre sentimento, ciência e mito: intelectuais negros e as metáforas cambiantes da inclusão racial, 1920-1980. In: GOMES, Flávio dos Santos; DOMINGUES, Petrônio (org.). Políticas da raça: experiências e legados da abolição e da pós-emancipação no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2014.
ALLEN, James. Pioneer Efforts In Education For Blacks. New York Amsterdam News, 12 de junho de 1971.
BARR, Shirley Campbell. Rotundamente negra y otros poemas. Madrid: Torremozas, 2013.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998, 2002.
BITTENCOURT, Circe. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.
BITTENCOURT, Circe. Identidades e ensino de História no Brasil. In: CARRETERO, Mario (org.). Ensino de História e memória coletiva. Porto Alegre: Artmed, 2007.
CABRAL, Amilcar. PAIGC: Unida e Luta. Lisboa: Nova Aurora, 1974.
CUNHA, Olívia Maria Gomes da. 1933: um ano em que fizemos contatos. Revista USP, São Paulo, v. 28, p. 12-163, dez./fev. 1995/1996.
DÁVILA, Jerry. Diploma de brancura: política social e racial no Brasil: 1917-1945. São Paulo: Editora Unesp, 2006.
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.
FERREIRA, Higor Figueira. A construção do currículo em uma experiência escolar para meninos pretos e pardos na Corte em meados do século XIX. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
GARRIDO, Mírian. Nas constituições dos discursos sobre afro-brasileiros: uma análise histórica da ação de militantes negros e dos documentos oficiais voltados a promoção do negro brasileiro (1978 a 2010). 2017. Tese (Doutorado em História) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Assis, 2017.
HANCHARD, Michael. Política transnacional negra, antiimperialismo e etnocentrismo para Pierre Bourdieu e Loïc Wacquant: exemplos de interpretação equivocada. Estudos Afro-Asiáticos, Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, p. 63-96.
HOLLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. 26. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
LE GOFF, Jacques. Memória. In: Enciclopédia Einaudi. v. I Memória-História. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1984.
LEITE, José Correia. ...E disse o velho militante José Correia Leite: depoimentos e artigos. Organização e textos: CUTI, Luiz Silva. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, 1992.
MOREIRA, Antonio Flavio B.; SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2002.
NADAI, Elza. O ensino de História no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, set. 1992/ago. 1993.
PEREIRA, Amilcar A. Por uma autêntica democracia racial!: os movimentos negros nas escolas e nos currículos de história. Revista História Hoje, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 111-128, 2012.
PEREIRA, Amilcar A. O mundo negro: relações raciais e a constituição do movimento negro contemporâneo no Brasil. Rio de Janeiro: Pallas/Faperj, 2013.
PEREIRA, Amilcar A. O movimento negro brasileiro e a lei n. 10639/2003: da criação aos desafios para a implementação. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 23, p. 13-30, jan./abr. 2017.
PEREIRA, Amilcar A.; LIMA, Thayara S. de. Isso não é História? Professores de História no Rio de Janeiro entre perspectivas e narrativas nacionais e locais sobre História e Cultura Afro-Brasileiras. In: GABRIEL, Carmen T.; MONTEIRO, Ana Maria; MARTINS, Marcus L. B. (org.) Narrativas do Rio de Janeiro nas aulas de História. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016. p. 107-128.
PITRE, Abul; RAY, Ruth; PITRE, Esrom. The struggle for Black History: Foundations for a Critical Black Pedagogy in Education. Lanham, MD: University Press of America, 2008.
POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.
SIEGEL, Micol. Mães pretas, filhos cidadãos. In: CUNHA, Olívia Maria Gomes da; GOMES, Flávio dos Santos (org.). Quase-cidadão: histórias e antropologias da pós-emancipação no Brasil. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
TATE JR, John W. Race Must Learn More Of Its History Says Scribe Who Puts Blame On Present School Plan. Chicago Defender, em 9/12/1939, p. 15.
WATKINS, William. Blacks and the curriculum: from accommodation to contestation and beyond. In: WATKINS, William; LEWIS James H.; CHOU, Victoria (ed.). Race and education: the roles of history and society in educating African American students. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 2001. p. 40-65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).