Educational expenditure and school performance: limits and possibilities of an approach
Keywords:
education, schools, expenditures, achievementAbstract
This article discusses some of the limits of studies that investigate the relationship between
expenditure and results based on aggregated data, as well as the opportunities for improvement associated with the use of information on expenditure at school level. Taking such possibilities into account, approaches are developed to collect information at school-level expenditure, which usually suggest that expenses be aggregated according to activities carried out by the schools. Considering the results of two surveys that use data from school-level expenditure, some limitations of the studies based on aggregated data can be overcome, such as the ability to identify how expenses with different school activities are related to performance.
Downloads
References
ABRAHÃO, J. Financiamento e gasto público da educação básica no Brasil e comparações com alguns países da OCDE e América Latina. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 841-858, out. 2005.
ALVES, M. T. G.; FRANCO, C. A pesquisa em eficácia escolar no Brasil: evidências sobre o efeito das escolas e fatores associados à eficácia escolar. In: BROOKE, N.; SOARES, J. F. (org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. p. 482-500.
ALVES, T. Desenvolvimento de um modelo de previsão de custos para planejamento de sistemas públicos de educação básica em condições de qualidade: uma aplicação a municípios de Goiás. 2012. Tese (Doutorado em Economia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
AMARAL, L. F. L. E. Os determinantes dos gastos educacionais e seus impactos sobre a qualidade do ensino. Dissertação (Mestrado em Economia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
AMARAL, L. F. L. E.; MENEZES-FILHO, N. A relação entre gastos educacionais e desempenho escolar. In: ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA, 36, 2008, Salvador. Anais eletrônicos… Salvador: ANPEC, 2008. Disponível em: http://www.anpec.org.br/encontro2008/artigos/200807201800160-.pdf. Acesso em: 14 jan. 2018.
ARCHIBALD, S. Narrowing in on educational resources that do affect student achievement. Peabody Journal of Education, Philadelphia, v. 81, n. 4, p. 23-42, out. 2006.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Indicador de nível socioeconômico das escolas (Inse). Nota Técnica. Brasília, DF, 2014. 7 p. Disponível em: http://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/indicadores_educacionais/2011_2013/nivel_socioeconomico/nota_tecnica_
indicador_nivel_socioeconomico.pdf. Acesso em: 25 jun. 2017.
BROOKE, N.; SOARES, J. F. (org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
CATANI, D. B.; GALLEGO, R. C. Avaliação. São Paulo: Unesp, 2009.
COLEMAN, J. S. et al. Equality of educational opportunity. Washington, DC: National Center for Educational Statistics, 1966.
CONLEY, D. T.; PICUS, L. O. Oregon’s quality education model: linking adequacy and outcomes. Educational Policy, v. 17, n. 5, p. 586-612, nov. 2003.
CONSELHO FEDERAL DE CONTABILIDADE. Manual de contabilidade do sistema CFC/CRCs. Brasília, DF: CFC, 2009.
CRUZ, G.; ROCHA, R. Efeitos do FUNDEF/B sobre frequência escolar, fluxo escolar e trabalho infantil: uma análise com base nos Censos de 2000 e 2010. Estudos Econômicos, São Paulo, v. 48, n. 1, p. 39-75, jan./mar. 2018.
DAVIES, N. O financiamento da educação estatal no Brasil: novos ou velhos desafios? Revista Educação Online, Rio de Janeiro, n. 10, p. 31-63, 2012.
DIAZ, M. D. M. Qualidade do gasto público municipal em ensino fundamental no Brasil. Revista de Economia Política, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 128-141, jan./mar. 2012.
FERGUSON, R. F. Paying for public education: new evidence on how and why money matters. Harvard Journal on Legislation, v. 28, p. 465-498, 1991.
GALVÃO, F. V. Gastos com educação e desempenho escolar: uma análise no nível da escola. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
HAEGELAND, T.; RAAUM, O.; SALVANES, K. Pennies from heaven? Using exogeneous tax variation to identify effects of school resources on pupil achievements. IZA Discussion Papers, n. 3561, jun. 2008.
HANUSHEK, E. A. The failure of input-based schooling policies. The Economic Journal, v. 113, n. 485, p. 64-98, Feb. 2003.
HOFFMANN, R. Análise de regressão: uma introdução à econometria. Piracicaba: Esalq/USP, 2016.
KIMBALL, R. L. Where does the money go? An analysis of student level resource allocation at the school level. PhD in Education – School of Education, University of Southern California, 2009.
LEVY, S.; CAMPINO, A. C.; NUNES, E. M. Análise econômica do sistema educacional de São Paulo. São Paulo: IPE/USP, 1970.
LUQUE, C. A.; CRUZ, H. N.; AMARAL, C. M.; BENDER, S.; SANTOS, P. M. O processo orçamentário e a apuração de custos de produtos e serviços no setor público do Brasil. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 59, n. 3, p. 309-331, jul./set. 2008.
MACHADO, N. Sistema de informação de custo: diretrizes para integração ao orçamento público e à contabilidade governamental. 2002. Tese (Doutorado em Economia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
MENEZES-FILHO, N.; OLIVEIRA, A. P. A relação entre gastos em educação e desempenho escolar nos municípios brasileiros: uma análise com dados em painel. In: FERNANDES, R.; SOUZA, A. P. F.; BOTELHO, F.; SCORZAFAVE, L. G. (org.). Políticas públicas educacionais e desempenho escolar dos alunos da rede pública de ensino. São Paulo: Funpec, 2014.
NETO, J. J. S.; JESUS, G. R.; KARINO, C. A.; ANDRADE, D. F. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78-99, jan./abr. 2013.
ODDEN, A. 10 strategies for doubling student performance. California: Corwin, 2009.
ODDEN, A.; ARCHIBALD, S.; FERMANICH, M.; GROSS, B. Defining school-level expenditure structures that reflect educational strategies. Journal of Education Finance, v. 28, n. 3, p. 323-356, 2003.
PARO, V. H. Estudo comparativo de custo-aluno nos diversos graus e modalidades de ensino. São Paulo: ATPCE/FCC, 1981.
PICUS, L. O. Does Money matter in education? A policymaker’s guide. Selected Papers in School Finance, Washington, DC: National Center for Education Statistics, p. 16-36, 1995.
PICUS, L. O. Student-level finance data: wave of the future? The Clearing House, v. 74, n. 2, p. 75-80, Nov./Dec. 2000.
PICUS, L. O.; ODDEN, A.; APORTELA, A.; MANGAN, M. T.; GOETZ, M. Implementing school finance adequacy: school level resource in Wyoming following adequacy-oriented finance reform. California: Lawrence O. Picus and Associates, 2008.
PICUS, L. O.; PETERNICK, L. Developing student resource variables for the early childhood longitudinal survey. Developments in School Finance, Washington, DC: National Center for Education Statistics, p. 107-128, 1998.
PINTO, J. M. R. Financiamento da educação no Brasil: um balanço do governo FHC (1995-2002). Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 108-135, set. 2002.
PSACHAROPOULOS, G. Economics of education: research and studies. Oxford: Pergamon Press, 1987.
ROSSI, P.; DWECK, E. Impactos do novo regime fiscal na saúde e educação. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 32, n. 21, p. 1-15, 2016.
SCHULTZ, T. W. Capital formation by education. The Journal of Political Economy, v. 68, n. 6, p. 571-583, Dec. 1960.
SCHULTZ, T. W. O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.
VERHINE, R. E. Custo-aluno-qualidade em escolas de educação básica – 2ª etapa. Brasília, DF: Inep, 2006.
VIGNOLES, A.; LEVACIC, R.; WALKER, J.; MACHIN, S.; REYNOLDS, D. The relationship between resource allocation and pupil attainment: a review. London: Centre for Economics of Education, 2000.
WALTENBERG, F. D. Teorias econômicas de oferta de educação: evolução histórica, estado atual e perspectivas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 117-136, jan./abr. 2006.
WOOLDRIDGE, J. M. Introdução à econometria: uma abordagem moderna. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).