Argumentative structure in brazilian students’ texts
Keywords:
Writing, Argumentation, Curriculum, DevelopmentAbstract
This paper aims at showing that argumentative structures are present in texts written by students of a public primary school in Brazil. Our research was guided by three questions: 1) What argumentative chains are present in texts? 2) What conjunctions do students employ to create argumentative chains? 3) To what extent does the ability to use argumentative chains change along primary school? The corpus analysed comprises 123 texts written by a group of nine students attending from second to fifth school year. Both quantitative and qualitative analyses were conducted. The analysis showed that participants were able to use argumentative chains in their texts since the beginning of the research, with predominance of normative chains. Moreover, it was possible to verify an increase in the number of semantic blocks in participants’ texts. These findings point to changes in both school curricula and language teaching classes.
Downloads
References
AGUIAR, Heloísa Helena da Cruz. A capacidade de argumentação nos alunos de 5ª e 6ª séries. Cadernos do CNLF, v. 9, n. 10, 2005. Disponível em: . Acesso em: 13 out. 2017.
ALVES, Maria Teresa Gonzaga; SOARES, José Francisco; XAVIER, Flavia Pereira. Índice Socioeconômico das Escolas de Educação Básica Brasileiras. Ensaio: Avaliação e Políticas
Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 84, p. 671-704, jul./set. 2014. Disponível em:
<http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v22n84/a05v22n84.pdf>. Acesso em: 13 out. 2017.
ASCOMBRE, Jean-Claude; DUCROT, Oswald. L´argumentation dans la langue. Bruxelles: Mardaga, 1983.
AURIAC-PEYRONNET, Emmanuèle. The impact of oral training on argumentative texts produced by ten-and eleven-year-old children: exploring the relation between narration and argumentation. European Journal of Psychology of Education, v. 16, n. 2, p. 1143-1144, jun. 2001.
BARROS, Genize Molina Zilio. Gênero argumentativo no ensino fundamental I: análise de produções de alunos participantes do prêmio Escrevendo o Futuro. 2004. Dissertação (Mestrado) − Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil, 2004.
BITTAR, Marisa; BITTAR, Mariluce. História da educação no Brasil: a escola pública no processo de democratização da sociedade. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 34, n. 2, p. 157-168, jul./dez. 2012. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/17497>. Acesso em: 13 out. 2017.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 13 out. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf>. Acesso em: 13 out. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para o ensino fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/resolucao_ceb_0298.pdf>. Acesso em: 13 out. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998b.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais. Ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC/SEF, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf>. Acesso em: 13 out. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 11.274, de 6 de fevereiro de 2006. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 7 fev. 2006. Seção 1. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2006/lei-11274-6fevereiro-2006-540875-publicacaooriginal-42341-pl.html>. Acesso em: 13 out. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. Brasília, DF: MEC, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/livro/>. Acesso em: 13 out. 2017.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica: resultados e metas. Brasília, DF: Inep, Disponível em: <http://ideb.inep.gov.br/resultado/resultado/resultadoBrasil.seam>. Acesso em: 13 out. 2017.
CAMPOS, Claudia Mendes. Efeitos argumentativos na escrita infantil ou ilusão da argumentação. 2005. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2005.
CAMPOS, Maria Inês Batista. Textos argumentativos em materiais didáticos: que proposta seguir?. DELTA, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 219-234, 2011.
CAREL, Marion. Argumentation interne et argumentation externe au lexique: des proprietés différentes. Langages, v. 35, n. 142, p. 10-21, 2001.
CAREL, Marion; DUCROT, Oswald. Le problème du paradoxe dans une sémantique argumentative. Langue Française, v. 123, n. 1, p. 6-26, 1999.
CHAPMAN, Marilyn. Research in writing: preschool through elementary, 1983-2003. L1-Educational Studies in Language and Literature, v. 6, n. 2, p. 7-27, 2006. Disponível em:
<https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2006.06.02.04>. Acesso em: 13 out. 2017.
COIRIER, Pierre; GOLDER, Caroline. Writing argumentative text: a developmental study of the acquisition of supporting structures. European Journal of Psychology of Education, v. 8, n. 2, p. 169-181, jun. 1993.
COSTA, Renata de Oliveira. Pequenos publicitários: a persuasão na escrita de crianças. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) − Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
COSSON, Rildo. Mother tongue education in Brazil: a battle of two worlds. L1-Educational Studies in Language and Literature, v. 7, n. 1, p. 37-52, 2007. Disponível em:
org/10.17239/L1ESLL-2007.07.01.04>. Acesso em: 13 out. 2017.
DUCROT, Oswald. Provar e dizer: linguagem e lógica. São Paulo: Global, 1981.
DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. Campinas: Pontes, 1987.
DUCROT, Oswald. Argumentação e “topoi” argumentativos. In: GUIMARÃES, Eduardo (Ed.). História e sentido na linguagem. Campinas: Pontes, 1989.
FERRO, Regina Torquato. Discurso argumentativo: identificação de marcas argumentativas na produção escrita de alunos da 4a. serie. 1997. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 1997.
GRAHAM, Steve; PERIN, Dolores. A meta-analysis of writing instruction for adolescent students. Journal of Educational Psychology, v. 99, n. 3, p. 445-476, 2007. Disponível em: <http://psycnet.apa.org/fulltext/2007-11761-001.pdf>. Acesso em: 13 out. 2017.
JAKOBSON, Roman. Closing statements: linguistics and poetics. In: SEBEOK, Thomas Albert. Style in language. Cambridge, MA: MIT Press, 1960.
KNUDSON, Ruth E. The development of written argumentation: an analysis and comparison of argumentative writing at four grade levels. Child Study Journal, v. 22, n. 3, p. 167-184, 1992.
LEITÃO, Selma; ALMEIDA, Eliana G. da S. A produção de contra-argumentos na escrita infantil. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 13, n. 3, p. 351-361, 2000. Disponível em: <https://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722000000300004>. Acesso em: 13 out. 2017.
LEON, Fernanda Leite Lopez de; MENEZES-FILHO, Naércio Aquino. Reprovação, avanço e evasão escolar no Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 32, n. 3, dez. 2002. Disponível em: <http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/4286/1/PPE_v32_n03_Reprovacao.pdf>. Acesso em: 13 out. 2017.
LURIA, Alexander Romanovich; YODOVICH, F. Speech and the development of mental processes in the child. Harmondsworth: Penguin, 1971.
MEYER, Michel. Questões de retórica: linguagem, razão e sedução. Lisboa: Edições 70, 1998.
MIDGETTE, Ekaterina; HARIA, Priti; MACARTHUR, Charles. The effects of content and audience awareness goals for revision on the persuasive essays of fifth-and eighth-grade students. Reading and Writing, v. 21, n. 1-2, p. 131-151, fev. 2008.
PEREIRA DE CASTRO, Maria Fausta. A argumentação na fala da criança: entre fatos de língua e de discurso. Linguística, São Paulo, v. 13, p. 61-80, 2001.
PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. The new rhetoric: a treatise on argumentation. Notre Dame: University of Notre Dame Press, 1969.
PEROSA, Graziela Serroni; LEBARON, Frédéric; LEITE, Cristiane Kerches da Silva. O espaço das desigualdades educativas no município de São Paulo. Pro-Posições, Campinas, v. 26, n. 2, maio/ago. 2015. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/0103-7307201507705>. Acesso em: 13 out. 2017.
PINHEIRO, Regina; LEITÃO, Selma. Consciência da “estrutura argumentativa” e produção textual. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 23, n. 4, p. 423-431, out./dez. 2007. Disponível em: <https://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722007000400008>. Acesso em: 13 out. 2017.
POUIT, Delphine; GOLDER, Caroline. Idea retrieval in argumentative text writing by 11–18 year old students. European Journal of Psychology of Education, v. 17, n. 4, p. 309-320, dez. 2002.
REZNITSKAYA, Alina; ANDERSON, Richard C.; KUO, Li-Jen. Teaching and learning argumentation. Elementary School Journal, v. 107, n. 5, p. 449-472, maio 2007.
RIJLAARSDAM, Gert; BRAAKSMA, Martine; COUZIJN, Michel; JANSSEN, Tanja; RAEDTS, Mariet; VAN STEENDAM, Elke; TOORENAAR, Anne; VAN DEN BERGH, Huub. Observation of peers in learning to write: practice and research. Journal of Writing Research, v. 1, n. 1, p. 53-83, 2008. Disponível em: <https://pure.uva.nl/ws/files/4252745/62153_300305.pdf>. Acesso em: 13 out. 2017.
RIOLFI, Claudia Rosa. Criando o novo com as mesmas velhas palavras. In: COLÓQUIO DO LEPSI, 5., 2004, São Paulo. Proceedings... Psicanálise, Instituições e Infância. São Paulo: USP/IP/FE, 2004. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=MSC0000000032004000 100001&lng=en&nrm=abn>. Acesso em: 13 out. 2017.
RIOLFI, Claudia R.; COSTA, Renata de O. Marcas de argumentação em textos escritos por crianças. Zetetiké: Revista de Educação Matemática, Campinas, v. 18, p. 295-324, 2011. Disponível em: <http://ojs.fe.unicamp.br/ged/zetetike/article/view/2758>. Acesso em: 13 out. 2017.
RIOLFI, Claudia R.; IGREJA, Suelen G. Ensinar a escrever no ensino médio: cadê a dissertação?. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 311-324, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v36n1/a08v36n1.pdf>. Acesso em: 13 out. 2017.
RIOLFI, Claudia R.; MAGALHÃES, Mical. Modalizações nas posições subjetivas durante o ato de escrever. Estilos da Clínica, v. 13, n. 24, p. 98-121, 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/
issn.1981-1624.v13i24p98-121. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68524>. Acesso em: 13 out. 2017.
VEIGA, Cynthia Greive. Escola pública para os negros e os pobres no Brasil: uma invenção imperial. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 39, p. 502-516, set./dez. 2008.
Disponível em: <http://uaslp.redalyc.org/articulo.oa?id=27503907>. Acesso em: 13 out. 2017.
VYGOTSKY, Lev S. Mind and society: the development of higher psychological processes. Cambridge-MA: Harvard University Press, 1978. Trabalho original publicado em 1930.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).