The public and the private: traits of brazilian culture amongst youngsters
Keywords:
Culture, Cell Phones, Youth, EthnographyAbstract
This article discusses aspects of Brazilian culture, particularly the issue of public/private, based on the analysis of the relationships that young people from lower classes have with their cell phones. This empirical, ethnographic study attempts to give a deep description based on observations made in high school classrooms in a public school on the outskirts of the city of São Paulo. The conclusion was reached that the use of cell phones by young people denotes not only their tastes and life styles, but also typical postures of Brazilian culture related to traces of our modern life and to the characteristics of contemporary society that are externalized as practices of distinguishing individuals and of draining of meaning from public spaces.
Downloads
References
BARBOSA, Lívia. O jeitinho brasileiro: a arte de ser mais igual que os outros. Rio de Janeiro: Campus, 1992.
BAUMAN, Zygmunt. Em busca da política. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
BOURDIEU, Pierre; SAINT-MARTIN, Monique. Goûts de classe et styles de vie. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, Paris, n. 5, p. 18-43, out. 1976.
BRAIDOTTI, Rosi. Posthuman critical theory. In: BANERJI, Debashis; PARANJAPE, Makarand R. (Org.). Critical posthumanism and planetary futures. New Delhi: Springer India, 2016. p. 13-32.
CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 4. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2001.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. 6. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
DUBET, François. A formação dos indivíduos: a desinstitucionalização. Contemporaneidade e Educação, Rio de Janeiro, Ano 3, v. 3, p. 27-33, 1998.
ERICKSON, Frederick. Metodos cualitativos de investigacion sobre la enseñanza. In:
WITTROCK, M. C. (Org.). La investigación de la enseñanza. Vol./Tomo II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona: Paidós, 1989. p. 125-301.
GEERTZ, Clifford. The interpretation of cultures. New York: Basic Books, 1973.
HARDT, Michael. A sociedade mundial de controle. In: ALLIEZ, Éric (Org.). Gilles Deleuze: uma vida filosófica. São Paulo: 34, 2000. p. 357-372.
HOLANDA, Sérgio Buarque. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
LASEN, Amparo. History Repeating? A Comparison of the launch and uses of fixed and mobile phones. In: LASEN, Amparo; HAMILL, Lynne (Org.). Mobile World: past, present, and future. New York: Springer, 2005.
MARCHEZI, Fabiana. Campinas proíbe uso de aparelhos sonoros sem fone de ouvido em ônibus municipais. UOL, 31 jul. 2012. Disponível em: <http://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2012/07/31/campinas-sp-proibe-uso-de-aparelhos-sonoros-sem-fone-de-ouvidodentro-de-onibus.htm>. Acesso em: 1 ago. 2012.
MARTINS, José de Souza. A sociabilidade do homem simples: cotidiano e história na modernidade anômala. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.
MAUSS, Marcel. Sociologia & antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2003. 1ª edição publicada em 1950.
NICOLACI-DA-COSTA, Ana Maria. Impactos psicológicos do uso de celulares: uma pesquisa exploratória com jovens brasileiros. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 20, n. 2, p. 165-174, 2004.
OLHAR Digital. Brasileiro é quem mais escuta música alta nos celulares em público, UOL, 10/09/2012b. Disponível em: <http://olhardigital.uol.com.br/negocios/digital_news/noticias/brasileiro-e-campeao-mundial-em-ouvir-musica-alta-nos-celulares-em-publico>. Acesso em: 13 set. 2012.
PEREIRA, Alexandre Barbosa. A maior zoeira: experiências juvenis na periferia de São Paulo. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
SALATINO, André Torelli; BUENO, Belmira Oliveira. Entre mundos juvenis: o papel das tecnologias na escolarização de alunos das classes populares. ETD: Educação Temática Digital, v. 17, p. 576, 2015.
SCHWARCZ, Lilian Moritz. Sérgio Buarque de Holanda e essa tal de “cordialidade”. IDE, São Paulo, v. 31, n. 46, p.83-89, 2008.
SILVA, Sandra Rúbia. Eu não vivo sem celular: sociabilidade, consumo, corporalidade e novas práticas nas culturas urbanas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 30., 2007, Santos. Anais... Brasília: Intercom, 2007. p. 1-15.
SILVA, Sandra Rúbia. Performances de masculinidade, práticas de subversão: o consumo de telefones celulares entre jovens de camadas populares. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 9, n. 26, p. 61-82, 2012.
SIMMEL, Georg. As grandes cidades e a vida do espírito. Mana, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 577-591, 2005. 1ª edição publicada em 1903.
SOUSA, Maurício de. Almanaque da Mônica. Barueri: Panini Comics, n. 51, 5 de março de 2011.
THOMAS, Kevin; BOLTON, Natalie. Cell phones in the classroom: educator’s perspectives. In: SOCIETY FOR INFORMATION TECHNOLOGY & TEACHER EDUCATION INTERNATIONAL CONFERENCE, 2012, Chesapeake. Anais... Chesapeake: AACE, 2012. p. 2129-2140.
TIRAMONTI, Guillermina; MINTEGUIAGA, Analía. Una nueva cartografia de sentidos para la escuela. In: TIRAMONTI, Guillermina (Org.). La trama de la desigualdad educativa: mutaciones recientes en la escuela media. Buenos Aires: Manantial, 2010. p. 101-118.
UOL. Adrenaline. Usar smartphone no banheiro e igrejas é hábito comum entre os brasileiros, revela estudo da Intel. 12/09/2012a. Disponível em: <http://intel.adrenaline.uol.com.br/internet/noticias/13871/usar-smartphone-no-banheiro-e-igrejas-e-habito-comum-entre-osbrasileiros-revela-estudo-da-intel.html>. Acesso em: 13 set. 2012.
VERZA, Fabiana; WAGNER, Adriana. O telefone celular e o adolescente: sua utilização e repercussões na família. In: MOSTRA DE PESQUISA DA PÓS-GRADUAÇÃO PUCRS, 3., 2008.
Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: PUCRS, 2008. Disponível em: <http://www.pucrs.br/edipucrs/online/IIImostra/Psicologia/62338%20-%20FABIANA%20VERZA.pdf>. Acesso em: 7 jan. 2013.
WAGNER, Roy. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac & Naify, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).