The professional training of teachers: an old problem from a new angle

Authors

  • Cecilia Maria Marafelli Colégio Pedro II – CPII –; pesquisadora do Grupo de Pesquisas em Sociologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro – Soced/PUC-Rio – e do Núcleo de Estudos em Educação Diferenciada – Nepedif/CPII –, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
  • Priscila Andrade Magalhães Rodrigues Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ –; pesquisadora do Grupo de Pesquisas em Sociologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro – Soced/PUC-Rio – e do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores da Universidade Federal do Rio de Janeiro – Leped/UFRJ –, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
  • Zaia Brandão Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro – PUC-Rio –, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil; bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq – e da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro – Faperj

Keywords:

Sociology, Teacher Education, Teaching Profession, Pedagogy

Abstract

This article aims to address the professional training of teachers from the angle of the sociology of the professions. The representation of teaching as a “vocation” and the premises of the natural, feminine tendency to perform an activity “greater” than – and superior to – other professions, that of the “educator”, has brought a tremendous ambiguity to the training of teachers. Our hypothesis is that the spread of this perspective has contributed to the professional misrepresentation of teaching. Professionalism is a necessary condition for the quality of professional practice because, when anchored in professional habitus, it enables the development of reasonable actions (“sense of play”) that, incorporated into the actions experienced in the school field, supports good professional training.

 

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Author Biography

Priscila Andrade Magalhães Rodrigues, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ –; pesquisadora do Grupo de Pesquisas em Sociologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro – Soced/PUC-Rio – e do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores da Universidade Federal do Rio de Janeiro – Leped/UFRJ –, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Priscila Andrade M. Rodrigues

Doutora e mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora do Departamento de Didática da Faculdade de Educação da UFRJ. Pesquisadora do Grupo de Pesquisas em Sociologia da Educação (Soced/PUC-Rio) e do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (LEPED/UFRJ). E-mail: priscilaapri@gmail.com  

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Published

2017-09-13

How to Cite

Marafelli, C. M., Rodrigues, P. A. M., & Brandão, Z. (2017). The professional training of teachers: an old problem from a new angle. Cadernos De Pesquisa, 47(165), 982–997. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4293

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