Idea of the future in politics and education: a dialogue with Arendt

Authors

  • Maurício Liberal Augusto Grupo de Estudos em Educação e Pensamento Contemporâneo – GEEPC –, da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – FE/USP –,São Paulo, São Paulo, Brasil

Keywords:

Politics, Education, Future, Arendt, Hannah

Abstract

This paper examines the semantic force contained in notions of the future in politics and education, based on Hannah Arendt’s essay “Crisis in Education” (1958). For her, the tradition left a legacy regarding the conception of politics as a creation (poiésis), taking away the very dignity of human action (práxis) in this context of vita activa [active life]. The political phenomenon of birth, the eruption of newarrivals in the world and the promise of a new beginning, serve as counterpoints to the desire to create, be it a new society or be it a new man, in the educational context. The over-use of the slogan of a school of the future justifies a more detailed examination of the conservative attitude that Arendt bestows upon education in its exercise of political thought as a form of preserving the new political potential of new-arrivals in the world.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maurício Liberal Augusto, Grupo de Estudos em Educação e Pensamento Contemporâneo – GEEPC –, da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – FE/USP –,São Paulo, São Paulo, Brasil

Maurício é graduado e licenciado em História pela Universidade de São Paulo (1996), mestre (2003) e doutor em educação (2013) pela mesma universidade. Foi bolsista de doutorado da Fapesp (2010-2013) e cumpriu um Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE) pela CAPES (abril a julho de 2012) na Universidade de Barcelona. É membro do GEEPC (Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Educação e o Pensamento Contemporâneo) sediado na Faculdade de Educação da USP. Como professor, também atuou no ensino médio do Colégio Oswald de Andrade (1999-2005) e no Ensino Fundamental II do Colégio Santa Cruz (2006-2008) e na ETEC de Embu das Artes. Colabora regularmente na produção e edição de livros didáticos. Ultimamente tem se dedicado ao pensamento de Hannah Arendt e Paul Ricoeur, especialmente as conexões e fronteiras entre educação, política, história e narrativa. 

References

ABREU, Martha. Escrevendo filmes. Revista de História da Biblioteca Nacional, ano 4, n. 41, p. 98, fev. 2009.

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

ALMEIDA, Vanessa Sievers de. Educação em Hannah Arendt: entre o mundo deserto e o amor ao mundo. São Paulo: Cortez, 2011.

ARENDT, Hannah. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo, Revisão técnica de Adriano Correia. 11. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010a.

ARENDT, Hannah. Lo que quiero és compreender: sobre mi vida y mi obra. Madrid: Trotta, 2010b.

ARENDT, Hannah. Sobre a violência. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

ARENDT, Hannah. Compreender: formação, exílio e totalitarismo (ensaios). São Paulo:

Companhia das Letras; Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

ARENDT, Hannah. Sobre a revolução. Lisboa: Relógio D’ Água, 2001.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro: seis exercícios de pensamento político. São Paulo: Perspectiva, 1992.

ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

BÁRCENA, Fernando. Hannah Arendt: una filosofía de la natalidad. Barcelona: Herder, 2006.

BENVENUTI, Erica. Educação e política em Hannah Arendt: um sentido político para a separação. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

BIGNOTTO, Newton. Origens do republicanismo moderno. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

BOTO, Carlota Reis. A escola do homem novo: entre o Iluminismo e a Revolução Francesa. São Paulo: Unesp, 1996.

CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Apontamentos para uma crítica das repercussões da obra de Paulo Freire. Cadernos de História e Filosofia da Educação, v. II, n. 4, p. 23-33, 1998.

CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. A crise na educação como crise da modernidade. Revista Educação, São Paulo, n. 4, p. 16- 25, 2007. Especial Hannah Arendt pensa a educação.

CÉSAR, Maria Rita de Assis. A educação num mundo à deriva. Revista Educação, São Paulo, v. 4, p. 36-45, 2007. Especial Hannah Arendt pensa a educação.

COHN, Gabriel. Adorno e a teoria crítica da sociedade. In: ADORNO, Theodor W. Theodor Adorno (Sociologia). São Paulo: Ática, 1986. (Grandes Cientistas Sociais).

CORDEIRO, Jaime F. Parreira. Falas do novo, figuras da tradição: o novo e o tradicional na educação brasileira (anos 70 e 80). São Paulo: Editora Unesp, 2002.

CORREIA, Adriano. O significado político da natalidade: Arendt e Agostinho. In: CORREIA, Adriano; NASCIMENTO, Mariangela (Org.). Hannah Arendt: entre o passado e o futuro. Juiz de Fora: UFJF, 2008. p. 15-34.

CRUZ, Manuel. Hacerse cargo: sobre responsabilidad e identidad personal. Barcelona: Paidós, 1999.

CUSTÓDIO, Crislei de Oliveira. Educação e mundo comum em Hannah Arendt: reflexões e relações em face da crise do mundo moderno. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

DRUCKER, Claudia. O futuro da “Outra Tradição”. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 14, p. 205-208, jun. 2000.

DUARTE, André. Hannah Arendt e o pensamento político: a arte de distinguir e relacionar conceitos. Argumentos: Revista de Filosofia, Fortaleza, ano 5, n. 9, p. 39-62, jan./jun. 2013.

DUARTE, André. Educação: entre a tradição e a ruptura. Revista Educação, São Paulo, n. 4, p. 84-89, 2007. Especial Hannah Arendt pensa a educação.

DUARTE, André. O pensamento à sombra da ruptura: política e filosofia em Hannah Arendt. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

LEFORT, Claude. Formação e autoridade: a educação humanista. In: LEFORT, Claude. Desafios da escrita política. São Paulo: Discurso, 1999.

PORCEL, Beatriz. Hannah Arendt y la crisis de nuestro tiempo. Argumentos: Revista de Filosofia, Fortaleza, ano 5, n. 9, p. 197-204, jan./jun. 2013.

SILVA, Franklin Leopoldo e. O mundo vazio: sobre a ausência da política no contexto

contemporâneo. In: SILVA, Doris Accioly; MARRACH, Sonia Alem (Org.). Maurício Tragtenberg: uma vida para as ciências humanas. São Paulo: Editora Unesp, 2001.

TAMINIAUX, Jacques. ¿Performatividad y grecomanía?. In: BIRULÉS, Fina et al. Hannah Arendt, el legado de una mirada. Sequitur: Madrid, 2008.

VIDAL, Diana Gonçalves. 80 anos do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova: questões para debate. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 577-588, jul./set. 2013.

VIDAL-NAQUET, Pierre. O mundo de Homero. Tradução de Jonatas B. Neto. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

VILLA, Dana. Arendt y Sócrates. In: BIRULÉS, Fina et al. Hannah Arendt, el legado de una mirada. Madrid: Sequitur, 2008.

Published

2016-10-14

How to Cite

Augusto, M. L. (2016). Idea of the future in politics and education: a dialogue with Arendt. Cadernos De Pesquisa, 46(161), 870–894. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3604

Issue

Section

Articles