School routine and intercultural practices
Keywords:
School Routine, Intercultural Practice, Action ResearchAbstract
In Brazilian society there is an increasing concern about cultural differences in;various social contexts. However, in regards to school education, it is possible to;notice the feeling of not knowing how to deal with these issues in a positive way.;This study aims at analyzing the relationship between school and intercultural;practices. A course that was inspired in an action research that took place in the;first semester of the year 2014 was used as reference. The goal of this course was;to incorporate the intercultural perspective in the school routine. As a result, we;found that to advance on this matter, it is important to bring the intercultural;perspective into our ongoing training within the school space and routine.Downloads
References
CANDAU, Vera Maria. Mudanças culturais e redefinição do escolar: tensões e buscas. Contemporaneidade e educação, Rio de Janeiro, Ano III, p. 14-26, 1998.
CANDAU, Vera Maria. Cotidiano escolar e cultura(s): encontros e desencontros. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Reinventar a escola. Rio de Janeiro: Vozes, 2000. p. 61-78.
CANDAU, Vera Maria (Org.). Sociedade, educação e cultura(s): questões e propostas. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
CANDAU, Vera Maria. Educação intercultural no contexto brasileiro: questões e desafios. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO INTERCULT URAL, GÊNERO E MOVIMENTOS SOCIAIS, 2., 2003, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2003.
CANDAU, Vera Maria. Universidade e diversidade cultural: alguns desafios a partir da experiência da PUC-Rio. In: PAIVA, Ângela R. (Org.). Ação afirmativa na universidade: reflexão sobre experiências concretas Brasil-Estados Unidos. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio/Desiderata, 2004. p. 87-108.
CANDAU, Vera Maria (Org.). Cultura(s) e educação: entre o crítico e o pós-crítico. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006.
CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 45-56, 2008a.
CANDAU, Vera Maria (Coord.). Multiculturalismo, direitos humanos e educação: a tensão entre igualdade e diferença: relatório de pesquisa. Rio de Janeiro: CNPq/Departamento de Educação, PUC-Rio, 2008b.
CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.
CANDAU, Vera Maria (Org.). Reinventar a escola. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
CANDAU, Vera Maria(Org.). Diferenças culturais e educação: construindo caminhos. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2011.
CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, v. 33, n. 118, p. 235-250, 2012.
CANDAU, Vera Maria. Concepção de educação intercultural. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2014. (Documento de trabalho).
DUBET, François. Mutações cruzadas: a cidadania e a escola. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v 16, n. 47, p. 289-305, maio/ago. 2011.
GATTI, Bernardete A. Pesquisa em ação: produção de conhecimentos e produção de sentidos como desafio. In: SEMINÁRIO PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO. São Leopoldo-RS, 2008. Anais... São Leopoldo: Unisinos, 2008.
LERNER, Delia. Enseñar en la diversidad. In: CONFERENCIA DICTADA EN LAS PRIMERAS JORNADAS DE EDUCACIÓN INTERCULTURAL DE LA PROVINCIA DE BUENOS AIRES: GÉNERO, GENERACIONES Y ETNICIDADES EN LOS MAPAS ESCOLARES CONTEMPORÁNEOS. La Plata, Dirección de Modalidad de Educación Intercultural, 28 de junio de 2007. Lectura y Vida: Revista Latinoamericana de Lectura, Buenos Aires, v. 28, n. 4, dez. 2007.
RAVITCH, Diane. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.
SANTOS. Boaventura Sousa. Modernidade, identidade e a cultura de fronteira. Tempo Social: Revista de Sociologia, São Paulo, v. 5, n. 1-2, p. 31-52, 1993.
STOER, Stephen; CORTESÃO, Luisa. “Levantando a pedra”: da pedagogia inter/multicultural às políticas educativas numa época de transnacionalização. Porto: Afrontamento, 1999.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.
WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. In: CONGRESO DA ASSOCIATION POUR LA RECHERCHE INTERCULT URELLE, 12., 2009, Florianópolis. Anais… Florianópolis: UFSC, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).