School routine and intercultural practices

Authors

  • Vera Maria Ferrão Candau Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro – PUC-Rio, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Keywords:

School Routine, Intercultural Practice, Action Research

Abstract

In Brazilian society there is an increasing concern about cultural differences in;various social contexts. However, in regards to school education, it is possible to;notice the feeling of not knowing how to deal with these issues in a positive way.;This study aims at analyzing the relationship between school and intercultural;practices. A course that was inspired in an action research that took place in the;first semester of the year 2014 was used as reference. The goal of this course was;to incorporate the intercultural perspective in the school routine. As a result, we;found that to advance on this matter, it is important to bring the intercultural;perspective into our ongoing training within the school space and routine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vera Maria Ferrão Candau, Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro – PUC-Rio, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutorado e Pós-doutorado em Educação

Professora emérita do Departamento de Educação da PUC-Rio

References

CANDAU, Vera Maria. Mudanças culturais e redefinição do escolar: tensões e buscas. Contemporaneidade e educação, Rio de Janeiro, Ano III, p. 14-26, 1998.

CANDAU, Vera Maria. Cotidiano escolar e cultura(s): encontros e desencontros. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Reinventar a escola. Rio de Janeiro: Vozes, 2000. p. 61-78.

CANDAU, Vera Maria (Org.). Sociedade, educação e cultura(s): questões e propostas. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

CANDAU, Vera Maria. Educação intercultural no contexto brasileiro: questões e desafios. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO INTERCULT URAL, GÊNERO E MOVIMENTOS SOCIAIS, 2., 2003, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2003.

CANDAU, Vera Maria. Universidade e diversidade cultural: alguns desafios a partir da experiência da PUC-Rio. In: PAIVA, Ângela R. (Org.). Ação afirmativa na universidade: reflexão sobre experiências concretas Brasil-Estados Unidos. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio/Desiderata, 2004. p. 87-108.

CANDAU, Vera Maria (Org.). Cultura(s) e educação: entre o crítico e o pós-crítico. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 45-56, 2008a.

CANDAU, Vera Maria (Coord.). Multiculturalismo, direitos humanos e educação: a tensão entre igualdade e diferença: relatório de pesquisa. Rio de Janeiro: CNPq/Departamento de Educação, PUC-Rio, 2008b.

CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.

CANDAU, Vera Maria (Org.). Reinventar a escola. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

CANDAU, Vera Maria(Org.). Diferenças culturais e educação: construindo caminhos. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2011.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, v. 33, n. 118, p. 235-250, 2012.

CANDAU, Vera Maria. Concepção de educação intercultural. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2014. (Documento de trabalho).

DUBET, François. Mutações cruzadas: a cidadania e a escola. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v 16, n. 47, p. 289-305, maio/ago. 2011.

GATTI, Bernardete A. Pesquisa em ação: produção de conhecimentos e produção de sentidos como desafio. In: SEMINÁRIO PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO. São Leopoldo-RS, 2008. Anais... São Leopoldo: Unisinos, 2008.

LERNER, Delia. Enseñar en la diversidad. In: CONFERENCIA DICTADA EN LAS PRIMERAS JORNADAS DE EDUCACIÓN INTERCULTURAL DE LA PROVINCIA DE BUENOS AIRES: GÉNERO, GENERACIONES Y ETNICIDADES EN LOS MAPAS ESCOLARES CONTEMPORÁNEOS. La Plata, Dirección de Modalidad de Educación Intercultural, 28 de junio de 2007. Lectura y Vida: Revista Latinoamericana de Lectura, Buenos Aires, v. 28, n. 4, dez. 2007.

RAVITCH, Diane. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SANTOS. Boaventura Sousa. Modernidade, identidade e a cultura de fronteira. Tempo Social: Revista de Sociologia, São Paulo, v. 5, n. 1-2, p. 31-52, 1993.

STOER, Stephen; CORTESÃO, Luisa. “Levantando a pedra”: da pedagogia inter/multicultural às políticas educativas numa época de transnacionalização. Porto: Afrontamento, 1999.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. In: CONGRESO DA ASSOCIATION POUR LA RECHERCHE INTERCULT URELLE, 12., 2009, Florianópolis. Anais… Florianópolis: UFSC, 2009.

Published

2016-10-14

How to Cite

Candau, V. M. F. (2016). School routine and intercultural practices. Cadernos De Pesquisa, 46(161), 802–820. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3455

Issue

Section

Articles