Ethics and research: autonomy and heteronomy in scientific practice
Keywords:
Researchers, Tecnical Scientific-production, Educational Research, EthicsAbstract
This essay discusses, from the philosophical perspective, ethical dilemmas posed to researchers in developing their scientific practice in the current social scenario, which is marked by a universalized ethical relativism and at the same time is challenged by the demands of ethical legitimacy of the act. On the one hand, researchers face pressure from the world market, a visceral context in which human life takes place today; on the other hand, they are challenged by equally strong demands of a moral nature. The present paper discusses the place of legal normativity in the interface with ethical legitimacy, as well as the relationship of heteronomic determination linked to the logic of hegemonic pragmatism in contemporary social life, with the moral sensibility imposed on scientists. Therefore, it attempts to support the discussions and initiatives that are currently being conducted by the national scientific community with a view to the preparation and formalization of ethical criteria for research practice, particularly in the sphere of the humanities.Downloads
References
BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto. “Reféns da produtividade” sobre produção do conhecimento, saúde dos pesquisadores e intensificação do trabalho na pós-graduação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED. 30., 2007. Disponível em: <http://30reuniao.anped.org.br/trabalhos/GT09-3503--Int.pdf >. Acesso em: 2 jun. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Orientações Capes: combate ao plágio. Brasília, DF: Fundação Capes, 2011.
BRASIL. Ministério da Saúde. Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Carta ao GT da Resolução sobre Ética em Pesquisa nas Ciências Humanas e Sociais. Brasília, DF, 3 jul. 2014. Disponível em: <http://conselho.saude.gov.br/web_comissoes/conep/aquivos/CartaCircular100-2014.pdf>. Acesso em: 2 jun. 2015.
CANDOTTI, Ennio. Ciência na educação popular. In: MASSRANI, Luisa; MOREIRA, Ildeu de Castro; BRITO, Fátima (Org.). Ciência e público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: UFRJ/Casa da Ciência, 2002. p. 15-23. Disponível em: . Acesso em: 2 jun. 2015.
DELLA ROSE, Valter A. Formação de professores do Parfor: breves comentários sobre a ética na saúde e na ciência. In: PAINI, Leonor D.; COSTA, Cecília M. da; VICENTINI, Max R. (Org.). Parfor: integração entre universidade e ensino básico diante dos desafios na formação de professores do Paraná. Maringá: EDUEM, 2014. p. 185-194.
FÓRUM NACIONAL DE COORDENADORES DE PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO DA ANPED. Breve síntese do Seminário sobre Ética na Pesquisa em Educação promovido pelo Forpred Sudeste e PPG Educação/Unicamp. Campinas: Unicamp, 2013.
GEERTZ, Clifford. Nova luz sobre a antropologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
GRUPO DE TRABALHO da Resolução sobre Ética em Pesquisa nas Ciências Humanas e Sociais. Carta aberta de resposta a carta da Conep. 28 fev. 2015. 8 p.
GUERRIERO, Iara Coelho Zito; MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio de revisar aspectos éticos das pesquisas em ciências sociais e humanas: a necessidade de diretrizes específicas. Physis, Rio de Janeiro, v. 23, n. 3, p. 763-782, set. 2013. Disponível em: . Acesso em: 18 mar. 2015.
HOSSNE, William S.; VIEIRA, Sonia. Fraude em ciência: onde estamos. Revista Bioética, v. 15, n. 1, p. 39-47, 2007.
KUHLMANN JR., Moysés. Publicação em periódicos científicos: ética, qualidade e avaliação da pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 151, p. 16-32, jan./mar. 2014.
KUNG, Hans. Uma ética global para a política e a economia mundiais. Petrópolis: Vozes, 1999.
MOUNIER, Emmanuel. O personalismo. São Paulo: Centauro, 2004.
NÓVOA, António. Em busca da liberdade nas universidades: para que serve a investigação em educação? Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 28, p. 11-21, 2014.
SEVERINO, Antonio J. Dimensão ética da investigação científica. Revista Práxis Educativa, UEPG, Ponta Grossa, v. 9, n. 1, p. 199-208, 2014.
SCHWARTSMAN, Hélio. E o amor? Folha de S. Paulo, São Paulo, p. 2, 14 fev. 2015.
VON ZUBEN, Newton A. Bioética e tecnociências: a saga de Prometeu e a esperança paradoxal. Bauru: Edusc, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).