Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balance
Keywords:
Universities, Academic Production, Productivism, Plagiarism, Digital CultureAbstract
There is a new categorical imperative in the so-called society of digital culture: to exist means to be perceived in both the media and electronically. According to the logic of this new ontology, academic productivism also becomes a kind of media and performative productivism, insofar as the products and their respective authors develop into successful logos that are most viewed in the virtual environment than in others. In this scenario, and based on previous research and literature reviews, this article aims to investigate how the expression “publish or perish” becomes “publish, appear or perish”. We conclude that it becomes increasingly necessary to develop new academic production policies, so that authors can reflect critically on the concepts of productivism, plagiarism, self-plagiarism and redundancy in the digital culture.
Downloads
References
BALL, Stephan J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p. 539-564, 2005.
BEER, David. Open access and academic publishing: some lessons from music culture. Political Geography, n. 31, p. 256-259, 2012. Disponível em: <http://content.elsevierjournals.intuitiv.net/content/files/guesteditorial-09124101.pdf>. Acesso em: 25 nov. 2014.
BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria N. Publicar & morrer?! Análise do impacto das políticas de pesquisa e pós-graduação na constituição do tempo de trabalho dos investigadores. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, Portugal, n. 28, p. 53-69, 2009.
BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria N. “Reféns da produtividade” sobre produção do conhecimento, saúde dos pesquisadores e intensificação do trabalho na pós-graduação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 30., 2007. Trabalhos... Disponível em: <http://30reuniao.anped.org.br/trabalhos/GT09-3503--Res.pdf >. Acesso em: 12 dez. 2014.
BIANCHETTI, Lucídio; ZUIN, Antonio A. S. O intelectual universitário e seu trabalho em tempos de “pesquisa administrada”. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 3, p. 55-75, set. 2012.
BRUMBACK, Roger A. 3… 2… 1… Impact [Factor]: Target [Academic Career] destroyed: just another statistical casualty. Journal of Child Neurology, n. 27, p. 1565-1576, 2012. Disponível em: . Acesso em: 28 nov. 2014.
CHAUI, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 5-15, set./dez. 2003.
CHAUI, Marilena. Produtividade e humanidades. Tempo Social, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 1-12, 1989.
CONSELHO FEDERAL DE EDUCAÇÃO. Parecer CFE n. 977/65, aprovado em 3 dez. 1965. Seção Documentos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro e Campinas, ANPEd e Autores Associados, n. 30, p. 162-173, set./dez. 2005.
CURY, Carlos Roberto J. Quadragésimo ano do Parecer CFE n. 977/65. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 30, p. 7-22, set./dez. 2005.
DeVOSS, Dànielle; ROSATI, Annete C. It wasn’t me, was it? Plagiarism and the web. Computers and Composition, n. 19, p. 191-203, 2002. Disponível em: <http://pwresources.wordpress.ncsu.edu/files/2014/05/Plagiarism-and-the-Web.pdf>. Acesso em: 29 nov. 2014.
DINIZ, Eduardo. Ética e bom senso contra o produtivismo. Revista de Administração de Empresas, v. 53, n. 4, p. 331-331, 2013. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0034-75902013000400001>. Acesso em: 12 dez. 2014.
DUARTE JR., João-Francisco. The rotten papers (ou adiós que yo me voy). In: DUARTE JR., João-Francisco. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas, SP: Papirus, 2010.
ENGENHEIROS DO HAWAII. O papa é pop. BMG Brasil, 1990. Disponível em: . Acesso em: 9 fev. 2015.
FÁVERO, Maria de Lourdes. Da universidade modernizada à universidade disciplinada: Atcon e Meira Mattos. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1991.
FERNÁNDEZ LIRIA, Carlos; SERRANO GARCÍA, Clara. El plan Bolonia. Madrid: Catarata, 2009.
FERRY, Luc. Aprender a viver: filosofia para os novos tempos. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.
FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Thomson Reuters divulga novos fatores de impacto. 13 jul. 2012. Disponível em: <http://agencia.fapesp.br/thomson_reuters_divulga_novos_fatores_de_impacto_/15874/>. Acesso em: 25 nov. 2014.
GARFIELD, Eugene. What is the primordial reference for the frase publish or perish? The Scientist, v. 10, n. 12, p. 11, 1996. Disponível em: . Acesso em: 21 dez. 2014.
GERMANO, William. Cómo transformar tu tesis en libro. Madrid: Siglo XXI, 2008.
HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX. 1914-1991. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
HOWARD, Rebecca M. Understanding “internet plagiarism”. Computers and composition, n. 24, p. 3-15, 2007. Disponível em: . Acesso em: 28 nov. 2014.
JACOBY, Russel. O fim da utopia: política e cultura na era da apatia. Rio de Janeiro: Record, 2001.
JACOBY, Russel. Os últimos intelectuais: a cultura americana na era da Academia. São Paulo: Edusp/Trajetória Cultural, 1990.
KIRBY, Andrew. Scientific communication open access and publishing industry. Political Geography, n. 31, p. 256-259, 2012. Disponível em: <http://content.elsevierjournals.intuitiv.net/content/files/guesteditorial-09124101.pdf>. Acesso em: 25 nov. 2014.
KUHLMANN JR., Moysés. Publicação em periódicos científicos: ética, qualidade e avaliação da pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 151, p. 16-32, jan./mar. 2014. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/2699/2666>. Acesso em: 29 nov. 2014.
LASCH, Christopher. The culture of narcissism: american life in an age of diminishing expectations. New York: W.W. Norton & Company, 1979.
LEITE, Rogério Cezar de C. Lixo acadêmico, causas e prevenção. Folha de S. Paulo, São Paulo, Caderno A3, p. 3, 6 mar. 2015.
LÜDKE, Menga. Influências cruzadas na constituição e na expansão do sistema de pós-graduação stricto sensu em Educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 30, p. 117-123, set./dez. 2005.
MACHADO, Ana Maria N.; BIANCHETTI, Lucídio. (Des)fetichização do produtivismo acadêmico: desafios para o trabalhador-pesquisador. Revista de Administração de Empresas, v. 51, n. 3, p. 244-254, 2011. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0034-75902011000300005>. Acesso em: 11 dez. 2014.
MENDONÇA, Ana Waleska P. C. A pós-graduação como estratégia de reconstrução da universidade brasileira. Educar em Revista, Curitiba, n. 21, p. 289-308, 2003.
MING CHIU, Dah; FU, Tom Z. J. Publish or perish in the internet age: a study of publication statistics in computer networking research. Computer Communication Review, v. 40, n. 1, p. 34-43, 2010. Disponível em . Acesso em: 29 nov. 2014.
MOREIRA, Antonio Flavio B. A cultura da performatividade e a avaliação da pós-graduação em Educação no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 23-42, dez. 2009.
NEGROPONTE, Nícolas. Vida digital. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
PALANGANA, Isilda C.; BIANCHETTI, Lucídio. A controvérsia da qualificação no debate sobre trabalho e educação. Perspectiva, Revista do CED/UFSC, Florianópolis, v. 10, n. 18, p. 133-163, ago./dez. 1992.
PARASKEVA, João M. (Org.). Capitalismo académico. Mangualde, Portugal: Pedago, 2009.
PAULA, Maria de Fátima de. O processo de modernização da universidade: casos USP e UFRJ. Tempo Social, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 189-202, nov. 2000. Disponível em: . Acesso em: 17 dez. 2014.
QUARTIERO, Elisa; BIANCHETTI, Lucídio (Org.). Educação corporativa. Mundo do trabalho e do conhecimento: aproximações. São Paulo: Cortez / Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2005.
REGO, Teresa C. Produtivismo, pesquisa e comunicação científica: entre o veneno e o remédio. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 325-346, abr./jun. 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022014061843>. Acesso em: 10 dez. 2014.
RICHARDS, Ian; WASSERMAN, Herman. The heart of the matter: journal editors and journals. Journalism: theory, practice and criticism, v. 14, n. 6, p. 823-836, 2013. Disponível em: <http://jou.sagepub.com/content/14/6/823.refs>. Acesso em: 21 dez. 2014.
SCHWARTZMAN, Simon. Depois da tempestade. Folha de S. Paulo, São Paulo, p. A-3, 11 mar. 1988.
SGUISSARDI, Valdemar; SILVA JR., João dos Reis. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.
SIKES, Pat. Will the real author come forward? Questions of ethics, plagiarism, theft and collusion in academic research writing. International Journal of Research & Method in Education, v. 32, n. 1, p. 13-24, 2009.
Disponível em: . Acesso em: 28 nov. 2014.
SLAUGHTER, Sheila; RHOADES, Gary. Academic capitalism and the new economy: markets, state and higher education. Baltimore: John Hopkins University Press, 2004.
TREIN, Eunice; RODRIGUES, José. O mal-estar na academia: produtivismo científico, o fetichismo do conhecimento-mercadoria. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, p. 769-792, 2011. Disponível em: . Acesso em: 10 dez. 2014.
TÜRCKE, Christoph. Sociedade excitada: filosofia da sensação. Tradução de Antônio Zuin, Fabio Durão, Francisco Fontanella e Mario Frungillo. Campinas: Editora da Unicamp, 2010.
TZARNAS, Stephanie; TZARNAS, Chris. Publish or Perish, and pay: the new paradigm of open-acess journals. Journal of Surgical Education, v. 14, p. 11-13, Oct. 2014. Disponível em: . Acesso em: 23 dez. 2014.
VAN DALEN, Hendrik P.; HENKENS, Kène. Intended and unintended consequences of a publish-or-perish culture: a worldwire survey. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 63, n. 7, p. 1282-1293, 2012. Disponível em: <http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1983205>. Acesso em: 25 nov. 2014.
WATERS, Lindsay. Inimigos da esperança: publicar, perecer e o eclipse da erudição. São Paulo: Editora Unesp, 2006.
WILDE, Oscar. The picture of Dorian Gray. London: Penguin Books, 2012.
WILSON, Logan. The academic man: a study in the sociology of a profession. London: Oxford University Press, 1942.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).