Nuclei of meanings: an historical-dialectical proposal for grasping the meanings

Authors

  • Wanda Maria Junqueira de Aguiar Faculdade de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Júlio Ribeiro Soares Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil
  • Virgínia Campos Machado Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil

Keywords:

Social Psychology-History, Dialectics, Methodology, Data Analysis

Abstract

This article discusses the historical-dialectical perspective of the methodological proposal of the Nuclei of Meanings and its outcomes as a methodological choice. The proposal and its development as a methodological choice to be followed is discussed, seeking to achieve the necessary consistency between method and procedures. Initially, each of the stages of this proposal is presented. Then, the historical-dialectical perspective of the method that underlies the involved procedures will be discussed. To do this, some considerations are drawn, particularly with respect to the movement of the analysis. It is expected that this paper will contribute to the academic debate both from the point of view of the historical-dialectical method and also to the process of analysis and interpretation of the senses and meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wanda Maria Junqueira de Aguiar, Faculdade de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, São Paulo, Brasil

Professora titular da Faculdade de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, São Paulo, Brasil

Júlio Ribeiro Soares, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil

Professor da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil

Virgínia Campos Machado, Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil

Professora da Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil

References

AGUIAR, Wanda Maria J.; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013.

AGUIAR, Wanda Maria J.; OZELLA, Sergio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, jun. 2006.

CONGRESSO INTERNACIONAL DE PESQUISA (AUTO)BIOGRÁFICA, 5., 2012. São Leopoldo, RS. Anais... Porto Alegre, PUC-RS, 2012.

CONGRESSO NACIONAL DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL, 11, 2013. Uberlândia, MG. Anais... Compromisso ético-político com a educação. Uberlândia: UFU, 2013.

CURY, Carlos Roberto J. Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. São Paulo: Cortez, 1985.

ENCONTRO LUSO-BRASILEIRO SOBRE O TRABALHO DOCENTE E FORMAÇÃO, 2., 2013. Porto, Portugal. Anais... Trabalho docente e formação – políticas, práticas e investigação: pontes para a mudança. Porto, 2013.

ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16., 2012. Campinas, SP. Anais... Compromisso com a escola pública, laica, gratuita e de qualidade. Campinas, Unicamp, Faculdade de Educação, 2012. E-books.

FERNANDEZ, Alzira B. A dimensão subjetiva da deficiência na vida no trabalho. 288 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

LEFEBVRE, Henri. Lógica dialética / lógica formal. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

LIMA, Isana Cristina dos S. Significados e sentidos do mal-estar docente: o que pensam e sentem professores em início de carreira. 158 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2013.

LÖWY, Michael. As aventuras de Karl Marx contra o Barão de Münchhausen: marxismo e positivismo na sociologia do conhecimento. São Paulo: Busca Vida, 1987.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

MÉSZÁROS, István. O conceito de dialética em Lukács. São Paulo: Boitempo, 2013.

OLIVEIRA, Betty. Aspectos lógico-epistemológicos da relação indivíduo-sociedade-genericidade no trabalho educativo. Educação, Maceió, n. 17, p. 11-32, dez. 2002.

OLIVEIRA, Betty. A dialética do singular-particular-universal. In: ABRANTES, Angelo A.; SILVA, Nilma R.; MARTINS, Sueli T. F. Método histórico-social na psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2001.

PRADO JUNIOR, Caio. Dialética do conhecimento. São Paulo: Brasiliense, 1980.

SANTOS, Núbia Aparecida S. Sentidos e significados sobre o choro da criança nas creches públicas do município de Juiz de Fora/MG. 237 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

SAVIANI, Dermeval. Perspectiva marxiana do problema subjetividade-intersubjetividade. In: DUARTE, N. (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 26. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1992.

VIGOTSKI, Lev S. Teoria e método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

VIGOTSKI, Lev S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2015-03-31

How to Cite

Junqueira de Aguiar, W. M., Ribeiro Soares, J., & Campos Machado, V. (2015). Nuclei of meanings: an historical-dialectical proposal for grasping the meanings. Cadernos De Pesquisa, 45(155), 56–75. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2818

Issue

Section

Articles