A escolarização do doméstico: a construção de uma escola técnica feminina (1946-1970)
Keywords:
Educação e Gênero, Escolarização do Doméstico, Culto da Domesticidade, História dos Saberes EscolaresAbstract
Tendo como apoio uma pesquisa histórica realizada numa escola técnica feminina de Porto Alegre, analisa-se o processo de formação de jovens mulheres nos cursos industriais e técnicos ali desenvolvidos de 1946 (data de fundação da escola) até 1970. Acentua-se a estreita imbricação entre aformação técnica e a formação para o lar, percebendo-se o doméstico como o eixo que articulava todo o processo educativo. Analisam-se fontes documentais escritas e orais, com base em referenciais histórico-sociológicos, no sentido de compreender como e por que os "saberes domésticos" (os conhecimentos, habilidades e atitudes envolvidos no fazer da mulher no lar) foram escolarizados.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1993 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).