Alfabetização: um problema interdisciplinar
Keywords:
Interdisciplinaridade, Psicologia, Pedagogia, Alfabetização.Abstract
Três são os aspectos que este trabalho se propõe a analisar, resumidos em três perguntas fundamentais: - É possível e desejável o trabalho científico conjunto da psicologia e da educação? - Deve-se iniciar a alfabetização tomando como critério uma determinada idade cronológica? - Qual o fator mais importante para o processo de alfabetização: inteligência ou maturidade? As respostas às duas primeiras perguntas visam a levantar problemas graves, aos quais psicólogos e pedagogos não tem dado a devida atenção. A resposta à terceira pergunta, ao mesmo tempo em que responde às duas iniciais, tenta esclarecer, através de uma pesquisa, aspectos do desenvolvimento psico-neurológico necessário para a alfabetização.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).