High school: Creating a moral project to manage the future of young people

Authors

Keywords:

Life Project, High School, Curriculum

Abstract

In the present article I focus on discourses that contribute to making the syntagma life project meaningful to regulate the future of young people through moral education. In a theoretical- discursive and deconstructionist approach, based mainly on the notions of sedimentation and translation/supplementation, I argue that the discourse of the life project tries to establish the impossible social harmony, associated with neoliberal rationality articulated with ultraconservative demands. I argue that these records point to an impossible society without antagonisms and suffering in a future to be programmed. I conclude by defending the importance of leaving the future to the future-to-come and questioning the normativity of the high school curriculum proposal through the life project curriculum component.

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Author Biography

Alice Casimiro Lopes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Alice Casimiro Lopes concluiu o doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) em 1996. Atualmente é professora titular da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), e Procientista nessa mesma instituição. É Cientista do Nosso Estado Faperj desde 2009 e bolsista de produtividade do CNPq desde 1998, hoje com nível 1 A. É membro do Grupo Gestor do Capes PrInt UERJ e Representante das Universidades Estaduais - UERJ no Conselho Superior da Faperj, onde atua como Presidente do Conselho. Atualmente é Assessora da Pró-Reitoria de Pós-graduação e Pesquisa da UERJ. Maiores informações sobre suas pesquisas e produções podem ser obtidas na página www.curriculo-uerj.pro.br

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Published

2024-07-23

How to Cite

Lopes, A. C. (2024). High school: Creating a moral project to manage the future of young people. Cadernos De Pesquisa, 54, e11191. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/11191

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