Yvonne Jean: A look at Escola Regional de Meriti, RJ, 1948
DOI:
https://doi.org/10.1590/1980531410773Keywords:
History of Education, Escola Regional de Meriti, Armanda Alberto, Yvonne JeanAbstract
Based on the account of a visit by Yvonne Jean, a Belgian-Brazilian journalist, to Escola Regional de Meriti in 1948, this article aims to build an understanding of her narrative on the merits and demerits, successes and failures, innovations and challenges of the educational model adopted at the school, considering the broader context of Brazilian education at that time. Initially, the focus is on the innovative practices of the Meriti school as described and interpreted by Yvonne Jean; later, attention shifts to her critical reflections on the schooling model of the visited school, a private institution run by a proponent of the Escola Nova [New School] movement and which stood out in the state of Rio de Janeiro and the Baixada Fluminense region.
Downloads
References
Alberto, A. Á. (1932). O manifesto dos pioneiros da educação nova. HISTEDBR. https://www.histedbr.fe.unicamp.br/pf-histedbr/manifesto_1932.pdf
Alberto, A. Á. (1997). A Escola Regional de Meriti – Uma tentativa de escola moderna. Tese n. 79. In M. J. F. F. Costa, D. R. Shena, & M. A. Schmidt (Orgs.), I Conferência Nacional de Educação (pp. 446-451). Inep. (Obra original publicada em 1927).
Alberto, A. Á. (2016). Uma experiência de escola regional. In A. Á. Alberto (Org.), A Escola Regional de Meriti – Documentário (1921-1964) (pp. 57-66). Inep.
Baduy, M. (2020). Grupo Escolar Prof. Ildefonso Mascarenhas da Silva: Sua historicidade e o contexto econômico e social de Ituiutaba em sua implantação [Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Uberlândia]. Repositório Institucional – Universidade Federal de Uberlândia. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29313
Barbato, L. F. T. (2015). Entre preconceitos, conceitos e impressões: O Brasil e sua condição tropical na Revue des Deux Mondes (1829-1977) [Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas]. Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/950576
Cunha, M. V. (2010). A escola contra a família. In E. M. S. T. Lopes, L. M. de Faria, Júnior, & C. G. Veiga (Orgs.), 500 anos de educação no Brasil (pp. 447-468). Autêntica.
Faria, L. M. de, Filho. (2000). Para entender a relação escola-família: Uma contribuição da história da educação. São Paulo em Perspectiva, 14(2), 44-50. https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200007
Ginzburg, C. (1991). Os pombos abriram os olhos: Conspiração popular na Itália do século XVII. In C. Ginzburg, E. Castelnuovo, & C. Poni, A micro-história e outros ensaios (pp. 131-142). Difel.
Jean, Y. (1948). Visitando escolas. Ministério da Educação e Saúde.
Jean, Y. (2016). Inovações admiráveis. In A. Á. Alberto (Org.), A Escola Regional de Meriti –Documentário (pp. 143-150). Inep.
Kuenzer, A. Z. (2007). Da dualidade assumida à dualidade negada: O discurso da flexibilização justifica a inclusão excludente. Educação & Sociedade, 28(100), 1153-1178. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300024
Libâneo, J. C. (2012). O dualismo perverso da escola pública brasileira: Escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, 38(1), 13-28. https://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001
Mignot, A. C. V. (2002). Armanda Álvaro Alberto. In M. L. Fávero, & J. M. Britto (Orgs.), Dicionário de educadores do Brasil: Da Colônia aos dias atuais (pp. 154-163). Inep.
Mignot, A. C. V. (2010). Armanda Álvaro Alberto. Fundação Joaquim Nabuco; Massangana.
Mignot, A. C. V., & Dias, A. (2021). Apresentação. Revista Linhas, 22(50), 5-11. https://doi.org/10.5965/1984723822502021005
Oliveira, M. A. T. (2019). O ethos do trabalho nas páginas de periódicos educacionais brasileiros: Trabalhos manuais como signo da modernização pedagógica (1906-1934). Cadernos de História da Educação, 18(2), 386-405. https://doi.org/10.14393/che-v18n2-2019-7
Petry, M. G., & Silva, V. L. G. da. (2013). Museu escolar: Sentidos, propostas e projetos para a escola primária (séculos 19 e 20). História da Educação, 17(41), 79-101. https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/38773
Saviani, D. (2007). História das ideias pedagógicas no Brasil. Autores Associados.
Souza, R. F. (1998). Templos de civilização: A implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). Editora Unesp
Teixeira, A. P. T. (2018). Uma cosmopolita nos trópicos: A trajetória de Yvonne Jean no jornalismo carioca (1940-1950) [Tese de doutorado, Fundação Getulio Vargas]. FGV Repositório Institucional Acadêmico. https://repositorio.fgv.br/items/9395924b-9d3c-46fc-8d7f-f6719e9fa4cb
Vidal, D. G. (2006). Grupos escolares: Cultura escolar primária e escolarização da infância no Brasil (1893-1971). Mercado de Letras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).