Autism and brazilian public policies: Designations, representations and absences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980531410617

Keywords:

Autism, Designations, Public Policies, Educational Inclusion

Abstract

The present article aims to understand how the different designations have an impact on the schooling of students with autism. Using Foucauldian theorizing and his concept of normalization, it investigates how Brazilian public policies produce autism spectrum disorder in schools. The research material consists of 32 official documents published between 1994 and 2020. The analysis of the material made it possible to understand how the area of education, by choosing the ways of the area of health in designating, positioning and conceptualizing autism in educational documents, has corroborated the spread of intersections and strangeness on the subject in the school environment. We conclude that the different ways of designating it have contributed to the process of in/exclusion that autistic students currently face in school.

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Author Biographies

Cláudia Felisbino, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó (SC), Brasil

Mestre em Educação pela UFFS. Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc). Especialista em Docência no Ensino Superior. Graduanda em Educação Inclusiva, pela UFFS.  Técnica em Assuntos Educacionais, Coordenadora do Setor de Acessibilidade da UFFS. Integrante do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas de Inclusão, da UFFS.

Patrícia Graff, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó (SC), Brasil

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Lidera o Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas de Inclusão (GPPPIn), credenciado na UFFS e no Conselho Nacional de Ciência e Tecnologia (CNPq). Integra o Grupo de Estudo e Pesquisa em Inclusão (GEPI/Unisinos/CNPq) e a Rede de Investigação em Inclusão, Aprendizagem e Tecnologias em Educação (RIIATE). Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação, na UFFS.

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Published

2024-11-07

How to Cite

Felisbino, C., & Graff, P. (2024). Autism and brazilian public policies: Designations, representations and absences. Cadernos De Pesquisa, 54, e10617. https://doi.org/10.1590/1980531410617

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Articles