Working with photographs in the classroom: A multisemiotic analysis

Authors

Keywords:

Visual Learning, Curricular Parameters, Photography, Media Education

Abstract

Photography is a genre that is quite recurrent in social life but has been relatively little studied in the school context. This proposal is based on the Base Nacional Comum Curricular, which recommends the inclusion of multiple semioses in the reading, writing and interpretation activities of students, who need to develop their ability to critically analyze what they read visually. Therefore, we seek to create proposals for the analysis of photographs in the classroom. With this, methodological support has been found in the categories of modalization. Through this, we have shown how photographs integrate a discursive context and cannot be read in a way that is dissociated from that context, that is, readers’ knowledge of the world is relevant to the process of producing meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afuang, Z. (2017). [Fotografia de quatro mulheres carregando cachos de bananas]. Unsplash. https://unsplash.com/pt-br/fotografias/quatro-mulheres-carregando-lima-de-bananas-9xp0AWvlGC4

Barbosa, C. M. (2007). Fotografia e memória: Uma análise semiótica de imagens do século XX [Monografia, Centro Universitário de Brasília]. Repositório UniCEUB. https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/123456789/1628/2/20413170.pdf

Brait, B. (2004). A construção do sentido: Exemplo fotográfico persuasivo. Língua e Literatura, 6(11), 44-49. https://doi.org/10.11606/issn.2594-5963.lilit.1995.114541

Canelo, M. J. (2014). O uso da fotografia na sala de aulas. In A. R. Luís (Coord.), O cruzamento de saberes na aula de inglês: Contributos para uma prática multidisciplinar (pp. 103-122). Imprensa da Universidade de Coimbra. http://dx.doi.org/10.14195/978-989-26-0690-3_5

Dubois, P. (2012). O ato fotográfico e outros ensaios. Papirus.

Ibrahim, M.-t. (2018). [Fotografia de criança com parte do rosto escondido por pano]. Unsplash. https://unsplash.com/pt-br/fotografias/foto-em-tons-de-cinza-do-menino-no-chapeu-segurando-a-corda-do-cabide-de-roupas-com-roupas-VMJnmihqFYU

Kossoy, B. (2001). Fotografia e história. Ateliê.

Kress, G. R., & Leeuwen, T. van. (2006). Reading images: The grammar of visual design. Routledge. (Obra original publicada em 1996).

Lombardi, K. H. (2008). Documentário imaginário: Reflexões sobre a fotografia documental contemporânea. Discursos Fotográficos, 4(4), 35-58. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2008v4n4p35

Machado, A. (1984). A ilusão especular. Brasiliense.

Machado, A. (2000). A fotografia como expressão do conceito. Studium, (2), 5-23. https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/studium/article/view/10021

Martins, C. (2013). A imagem fotográfica como uma forma de comunicação e construção estética: Apontamentos sobre a fotografia vencedora do World Press Photo 2010. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação. http://bocc.ufp.pt/pag/martins-celia-2013-imagem-fotografica-como-uma-forma-de-comunicacao.pdf

Ministério da Educação. (2018). Língua portuguesa no ensino fundamental – Anos finais: práticas de linguagem, objetos de conhecimento e habilidades. In Ministério da Educação, Base Nacional Comum Curricular (pp. 132-187). MEC. https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf

Nascimento, R. G., Bezerra, F. A. S., & Heberle, V. M. (2012). Multiletramentos: Iniciação à análise de imagens. Revista Linguagem & Ensino, 14(2), 529-552. https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15403

Rojo, R. (2012). Pedagogia dos multiletramentos. In R. Rojo, & E. Moura (Orgs.), Multiletramentos na escola (pp. 11-31). Parábola.

Rose, G. (2007). Visual methodologies: An introduction to the interpretation of visual materials. Sage.

Silva, N. R. da. (2010). Fotografia: Um enunciado complexo e multifacetado. Revista de Letras, 12(13), 1-14. http://dx.doi.org/10.3895/rl.v12n13.2424

Tyson, J. (2020). [Fotografia Morador de rua e sua cadeira de rodas]. Unsplash. https://unsplash.com/pt-br/fotografias/saco-de-couro-preto-e-branco-na-mesa-de-madeira-marrom-7o9TIEUB59g

Vitor, S. L. P. (2012). Bressonianos: Comprovando a influência do fotógrafo francês Henri Cartier-Bresson sobre fotojornalistas brasileiros atuais [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”]. Repositório Institucional Unesp. https://repositorio.unesp.br/items/dd4483ba-c170-40a3-aff8-198769162b51

Published

2024-08-02

How to Cite

Lima, I. V., Silva, H. T., & Ferreira, H. M. (2024). Working with photographs in the classroom: A multisemiotic analysis. Cadernos De Pesquisa, 54, e10073. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10073

Issue

Section

Articles