Working with photographs in the classroom: A multisemiotic analysis
Keywords:
Visual Learning, Curricular Parameters, Photography, Media EducationAbstract
Photography is a genre that is quite recurrent in social life but has been relatively little studied in the school context. This proposal is based on the Base Nacional Comum Curricular, which recommends the inclusion of multiple semioses in the reading, writing and interpretation activities of students, who need to develop their ability to critically analyze what they read visually. Therefore, we seek to create proposals for the analysis of photographs in the classroom. With this, methodological support has been found in the categories of modalization. Through this, we have shown how photographs integrate a discursive context and cannot be read in a way that is dissociated from that context, that is, readers’ knowledge of the world is relevant to the process of producing meanings.
Downloads
References
Afuang, Z. (2017). [Fotografia de quatro mulheres carregando cachos de bananas]. Unsplash. https://unsplash.com/pt-br/fotografias/quatro-mulheres-carregando-lima-de-bananas-9xp0AWvlGC4
Barbosa, C. M. (2007). Fotografia e memória: Uma análise semiótica de imagens do século XX [Monografia, Centro Universitário de Brasília]. Repositório UniCEUB. https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/123456789/1628/2/20413170.pdf
Brait, B. (2004). A construção do sentido: Exemplo fotográfico persuasivo. Língua e Literatura, 6(11), 44-49. https://doi.org/10.11606/issn.2594-5963.lilit.1995.114541
Canelo, M. J. (2014). O uso da fotografia na sala de aulas. In A. R. Luís (Coord.), O cruzamento de saberes na aula de inglês: Contributos para uma prática multidisciplinar (pp. 103-122). Imprensa da Universidade de Coimbra. http://dx.doi.org/10.14195/978-989-26-0690-3_5
Dubois, P. (2012). O ato fotográfico e outros ensaios. Papirus.
Ibrahim, M.-t. (2018). [Fotografia de criança com parte do rosto escondido por pano]. Unsplash. https://unsplash.com/pt-br/fotografias/foto-em-tons-de-cinza-do-menino-no-chapeu-segurando-a-corda-do-cabide-de-roupas-com-roupas-VMJnmihqFYU
Kossoy, B. (2001). Fotografia e história. Ateliê.
Kress, G. R., & Leeuwen, T. van. (2006). Reading images: The grammar of visual design. Routledge. (Obra original publicada em 1996).
Lombardi, K. H. (2008). Documentário imaginário: Reflexões sobre a fotografia documental contemporânea. Discursos Fotográficos, 4(4), 35-58. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2008v4n4p35
Machado, A. (1984). A ilusão especular. Brasiliense.
Machado, A. (2000). A fotografia como expressão do conceito. Studium, (2), 5-23. https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/studium/article/view/10021
Martins, C. (2013). A imagem fotográfica como uma forma de comunicação e construção estética: Apontamentos sobre a fotografia vencedora do World Press Photo 2010. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação. http://bocc.ufp.pt/pag/martins-celia-2013-imagem-fotografica-como-uma-forma-de-comunicacao.pdf
Ministério da Educação. (2018). Língua portuguesa no ensino fundamental – Anos finais: práticas de linguagem, objetos de conhecimento e habilidades. In Ministério da Educação, Base Nacional Comum Curricular (pp. 132-187). MEC. https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf
Nascimento, R. G., Bezerra, F. A. S., & Heberle, V. M. (2012). Multiletramentos: Iniciação à análise de imagens. Revista Linguagem & Ensino, 14(2), 529-552. https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15403
Rojo, R. (2012). Pedagogia dos multiletramentos. In R. Rojo, & E. Moura (Orgs.), Multiletramentos na escola (pp. 11-31). Parábola.
Rose, G. (2007). Visual methodologies: An introduction to the interpretation of visual materials. Sage.
Silva, N. R. da. (2010). Fotografia: Um enunciado complexo e multifacetado. Revista de Letras, 12(13), 1-14. http://dx.doi.org/10.3895/rl.v12n13.2424
Tyson, J. (2020). [Fotografia Morador de rua e sua cadeira de rodas]. Unsplash. https://unsplash.com/pt-br/fotografias/saco-de-couro-preto-e-branco-na-mesa-de-madeira-marrom-7o9TIEUB59g
Vitor, S. L. P. (2012). Bressonianos: Comprovando a influência do fotógrafo francês Henri Cartier-Bresson sobre fotojornalistas brasileiros atuais [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”]. Repositório Institucional Unesp. https://repositorio.unesp.br/items/dd4483ba-c170-40a3-aff8-198769162b51
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).