Pierre Bourdieu’s reception in the sociology of education in Brazil
Keywords:
Pierre Bourdieu, Sociology of Education , BrazilAbstract
The scope and breadth of Pierre Bourdieu’s works have been attested around the world since his first publications in the 1960s, including the translations of his works overtime, as well as the wide appropriation that his theoretical, conceptual, and methodological constructs have demonstrated in different areas of knowledge for over five decades. The present article selects the Brazilian Sociology of Education as a privileged academic space to analyse the reception of Bourdieu’s work in Brazil, approaching the conditions for the possibility of introducing and disseminating his ideas and the readings of this sociologist’s work in Brazil.
Downloads
References
Almeida, A. M. F. (2007). A noção de capital cultural é útil para se pensar o Brasil? In N. Zago & L. Paixão (Org.), Sociologia da educação brasileira: Pesquisa e realidade brasileira (pp. 44-59). Vozes.
Almeida, A. M. F., & Hey, A. P. (2018). Sociologia da educação: Olhares sobre um campo em ascensão. In S. Miceli & C. B. Martins (Org.), Sociologia brasileira hoje (pp. 253-310). Ateliê Editorial.
Barbosa, M. L. (2009). Desigualdade e desempenho: Uma introdução à sociologia da escola brasileira. Argvmentvm.
Barbosa, M. L., & Gandin, L. A. (2020, fev.). Sociologia da educação brasileira: Diversidade e qualidade. Revista Brasileira de Informações Bibliográficas em Ciências Sociais – BIB, 91, 1-38.
Barretto, E. S. de S. (1972, out.). La réproduction: Élements pour une théorie du sistème d’enseignement. Cadernos de Pesquisa, 4, 97-99.
Barros, S. M. P. de. (2012). Depoimento com Sérgio Miceli Pessôa de Barros. CPDOC/Fundação Getúlio Vargas (FGV), 2h5min.
Bortoluci, J. H., Jackson, L. C., & Pinheiro Filho, F. A. (2015). Contemporâneo clássico: A recepção de Pierre Bourdieu no Brasil. Lua Nova, 94, 217-254.
Bourdieu, P. (1974). A economia das trocas simbólicas. Perspectiva.
Bourdieu, P. (1989). Escritos de educação. Vozes.
Bourdieu, P. (2004). Coisas ditas. Brasiliense.
Bourdieu, P. (2011). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI.
Bourdieu, P., Chamboredon, J.-C., & Passeron, J.-C. (2010). Ofício de sociólogo: Metodologia da pesquisa na sociologia. Vozes.
Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1968). O tempo e o espaço no mundo estudantil. In S. de Brito (Org.), Sociologia da juventude (pp. 61-86, v. 4.) Zahar.
Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2008). A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Vozes.
Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (2014). Os herdeiros: Os estudantes e a cultura. EdUFSC.
Burawoy, M. (2017). O marxismo encontra Bourdieu. Editora da Unicamp.
Campos, L. A., & Szwako, J. (2020, fevereiro). Biblioteca bourdieusiana ou como as ciências sociais brasileiras vêm se apropriando de Pierre Bourdieu (1999-2018). Revista de Informação Bibliográficas em Ciências Sociais – BIB, 91, 1-25.
Catani, A. M. (1980, abr./jun.). Educação e hegemonia de classes: As funções ideológicas da escola. Revista de Administração de Empresas, 20(2), 70-81.
Catani, A. M. (2002, abr.). A sociologia de Pierre Bourdieu (ou como um autor se torna indispensável ao nosso regime de leituras). Educação & Sociedade, 23(78), 57-75.
Catani, A. M., Catani, D. B., & Pereira, G. R. M. (2001, maio/ago.). As apropriações da obra de Pierre Bourdieu no campo educacional brasileiro, através de periódicos da área. Revista Brasileira de Educação, 17, 63-85.
Connell, R. (2007). Southern theory: The global dynamics of knowledge in social science. Polity Press.
Costa, M. da, & Silva, G. M. D. (2003, jan./abr.). Amor e desprezo: O velho caso entre sociologia e educação no âmbito do GT-14. Revista Brasileira de Educação, 22, 101-120.
Costa, S. (2010). Teoria por adição. Sociologia da educação: Democratização e cidadania. In C. B. Martins, & H. H. T. de S. Martins (Orgs.), Horizontes das ciências sociais: Sociologia (pp. 20-36). Anpocs.
Cunha, L. A. (1979, set.). Notas para uma leitura da teoria da violência simbólica. Educação & Sociedade, 1(4), 79-110.
Cunha, L. A. (1982). A violência simbólica da teoria. Cadernos de Pesquisa, 43, 55-57.
Cunha, L. A. (1992). A educação na sociologia: Um objeto rejeitado? Cadernos Cedes, 27, 9-22.
Cury, C. R. J. (1988). Ideologia e educação brasileira: Católicos e liberais. Cortez.
Durand, J. C. (1982, nov.). Torcidas de nariz a Bourdieu e Passeron. Cadernos de Pesquisa, 43, 52-54.
Durand, J. C., & Machado, L. (Org.). (1979). Educação e hegemonia de classe. Zahar.
Freitag, B. (1977). Escola, Estado e sociedade. Edart.
Gomes, C. A. (2005). A educação em novas perspectivas sociológicas. EPU.
Hey, A. P., Catani, A. G., & Medeiros, C. C. C. (2018, maio/ago;). A sociologia da educação de Bourdieu na revista Actes de la Recherche en Sciences Sociales. Tempo Social, 30(2), 171-195.
Lima, J. C. (2019, abr.). A reconfiguração da sociologia no Brasil: Expansão institucional e mobilidade docente. Interseções, 21(1), 7-48.
Lopes, J. S. L. (2013a, jan./jun.) Entrevista com Moacir Palmeira. Horizontes Antropológicos, 19(39), 435-357.
Lopes, J. S. L. (2013b, jun.). Touraine e Bourdieu nas ciências sociais brasileiras: Duas recepções diferenciadas. Sociologia & Antropologia, 3(5), 43-79.
Martins, C. B. (2003, out.). Encontros e desencontros da sociologia e educação no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 18(53), 161-169.
Martins, C. B. (2018). As origens pós-graduação nacional (1960-1980). Revista Brasileira de Sociologia, 6(13), 9-26.
Martins, C. B., & Weber, S. (2010). Sociologia da educação: Democratização e cidadania. In C. B. Martins & H. H. T. de S. Martins (Coords.), Horizontes das ciências sociais: Sociologia (pp. 131-201). Anpocs.
Masson, P. (2001). La fabrication des héritiers. Revue Française de Sociologie, 42(3), 477-507.
Medeiros, C. C. C. de. (2013, jan./mar.). Pierre Bourdieu, dez anos depois. Educar em Revista, 47, 315-328,
Meucci, S. (2011). Institucionalização da sociologia no Brasil: Primeiros manuais e cursos.: Hucitec; Fapesp.
Moraña, M. (2014). Bourdieu en la periferia: Capital simbólico y campo cultural en América Latina. Cuarto Propio.
Neves, C. E. B. (2002). Estudos sociológicos sobre educação no Brasil. In S. Miceli (Org.), O que ler na ciênciasocial brasileira 1970-2002 (pp. 351-437). Capes.
Nogueira, M. A. (1990, abr./jun.). A sociologia da educação do final dos anos 60/ início dos anos 70: O nascimento do paradigma da reprodução. Em Aberto, 9(46), 49-58.
Nogueira, M. A. (2011, jan./jun.). Contribuições francesas para o pensamento educacional e a formação de pesquisadores brasileiros. Cadernos de Estudos Sociais, 26(1), 63-69.
Nogueira, C. M. M., & Nogueira, M. A. (2002, abr.). A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: Limites e contribuições. Educação & Sociedade, 23(78), 15-36.
Nogueira, C. M. M., & Nogueira, M. A. (2015, jan./mar.). Os herdeiros: Fundamentos para uma sociologia do ensino superior. Educação & Sociedade, 36(130), 47-62.
Oliveira, A. (2018a, jan./jul.). A atualidade de “Os herdeiros”. Revista Pós Ciências Sociais, 15(29), 303-308.
Oliveira, A. (2018b). Repensando a sociologia da educação no Brasil: Ações afirmativas e teorias do sul. RASE: Revista de Sociología de la Educación, 11(1), 59-69.
Oliveira, A. (2019). A sociologia brasileira e seus desafios: Entrevista com Carlos Benedito Martins. Política & Sociedade, 18(41), 13-26.
Oliveira, A., & Silva, C. F. da. (2016, jun.). A sociologia, os sociólogos e a educação no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 31(91), 1-15.
Oliveira, A., & Silva, C. F. da. (2020). The sociology of education in Brazil today. RASE: Revista de Sociología de la Educación, 13(1), 39-54.
Ortiz, R. (2013, jun.). Nota sobre a recepção de Pierre Bourdieu no Brasil. Revista Sociologia & Antropologia, 3(5), 81-90.
Peters, G., & Rocha, M. E. da M. (2020, fev.). Facetas de um Bourdieu tupiniquim: Momentos de sua recepção no Brasil. Revista de Informação Bibliográficas em Ciências Sociais – BIB, 91, 1-30.
Pinheiro Filho, F. A. (2009). The renovation: Aspects of Pierre Bourdieu’s reception in Brazil. Sociologica, 1, 1-18.
Queiroz, M. I. P. (1994, set./dez.). Roger Bastide, professor da Universidade de São Paulo. Estudos Avançados, 8(22), 215-220.
Rodrigues, L. S. (2017). O “Pierre Bourdieu” de marxistas e antimarxistas. Arquivos do CMD, 6(1), 290-305.
Sapiro, G. (2014). Sciences humaines en traduction: Le livre français aux Etats-Unis, au Royaume-Uni et en Argentine. Institut Français.
Saviani, D. (1999). Escola e democracia. Autores Associados.
Silva, T. T. da. (2010). Documentos de identidade: Uma introdução às teorias de currículo. Autêntica.
Snyders, G. (2005). Escola, classe e luta de classes. Centauro.
Valle, I. R. (2007, jan./abr.). A obra do sociólogo Pierre Bourdieu: uma irradiação incontestável. Educação e Pesquisa, 33(1), 117-134.
Valle, I. R. (2014, jul./dez.). Os herdeiros: Uma das principais “teses” da sociologia francesa da educação. Revista Linhas, 15(29), 232-250.
Valle, I. R. & Soulié, C. (Orgs.). (2019). Pierre Bourdieu: Uma sociologia ambiciosa da educação. EdUFSC.
Villas Bôas, G. (2006). Mudança provocada: Passado e futuro no pensamento sociológico brasileiro. Editora FGV.
Weber, S. (2011, jan./jun.). Alguns aspectos das contribuições francesas para o debate e o sistema educacional brasileiro. Cadernos de Estudos Sociais, 26(1), 161-168.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).