Training engineers in a machining laboratory: knowledge, gender and gambiarra
Keywords:
Engineering, Professional Education, Sociology, Gender RelationsAbstract
This paper discusses the process of engineer training from observations of a machining discipline in a Mechanical Engineering course. Data collection and interpretation were subsidized by the history of engineering in Brazil as well as the sociology of professions. Thus, it was understood how the systematized knowledge of this group is mobilized to mark hierarchical positions internal to the profession and in relation to external groups. Data points to a hierarchy based on the opposition between academic training and improvised practices in factories, despite the close relationship of these professionals with such practices. This opposition carries strong symbolic violence when faced with the gender variable in the process of training these engineers.
Downloads
References
ABBOTT, Andrew Delano. The system of professions: an essay on the division of expert labor. Chicago: University of Chicago Press, 1988.
AREOSA, João; DWYER, Tom. Acidentes de trabalho: uma abordagem sociológica. Configurações, Braga, n. 7, p. 107-128, jun. 2010.
BENCHIMOL, Jaime Larry. Pereira Passos, um Haussmann tropical: a renovação urbana da cidade do Rio de Janeiro no início do século XX. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Cultura, Turismo e Esportes, Departamento Geral de Documentação e Informação Cultural, Divisão de Editoração, 1992.
BOUFLEUR, Rodrigo Naumann. A questão da gambiarra: formas alternativas de desenvolver artefatos e suas relações com o design de produtos. 2007. 148 f. Dissertação (Mestrado em Design e Arquitetura) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em Engenharia. Brasília: MEC, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=109871-pces001-19-1&category_slug=marco-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 ago. 2019.
CARLOTTO, Maria Caramez. Veredas da mudança na ciência brasileira: discurso, institucionalização e práticas no cenário contemporâneo. São Paulo: Scientiae Studia; 34, 2013.
CASAGRANDE, Lindamir Salete; SOUZA, Angela Maria Freire de Lima e. Percorrendo labirintos: trajetórias e desafios de estudantes de engenharias e licenciaturas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 163, p. 168-200, jan./mar. 2017.
COELHO, Edmundo Campos. As profissões imperiais: medicina, engenharia e advocacia no Rio de Janeiro, 1822-1930. Rio de Janeiro: Record, 1999.
CUKIERMAN, Henrique. Yes, nós temos Pasteur: Manguinhos, Oswaldo Cruz e a história da ciência no Brasil. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2007.
CUNHA, Maria Isabel da. Docência na universidade, cultura e avaliação institucional: saberes silenciados em questão. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 258-271, maio/ago. 2006.
ANDRADE, Ana Maria Ribeiro de. Físicos, mésons e política: a dinâmica da ciência na sociedade. São Paulo: Hucitec, 1999.
DINIZ, Marli. Os donos do saber: profissões e monopólios do saber. Rio de Janeiro: Revan, 2001.
FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO ESTADO DE SÃO PAULO – FIESP. Panorama da indústria de transformação brasileira. São Paulo: Fiesp, 2019. Disponível em: https://www.fiesp.com.br/arquivo-download/?id=254650. Acesso em: 20 nov. 2019.
FERNANDES, Ana Maria. A construção da ciência no Brasil e a SBPC. Brasília: Universidade de Brasília, Anpocs, CNPq, 1990.
FREIDSON, Eliot. Renascimento do profissionalismo: teoria, profecia e política. São Paulo: Edusp, 1998.
FREIDSON, Eliot. Profissão médica: um estudo de sociologia do conhecimento aplicado. São Paulo: Unesp, 2009.
GUTIERREZ, Andriei. Engenheiro, política e sociedade no contexto da reestruturação capitalista brasileira. 2011. 351 f. Tese (Doutorado em Ciência Política) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/281316. Acesso em: 9 ago. 2019.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Pesquisa de inovação: 2014. Rio de Janeiro: IBGE, 2016.
LOMBARDI, Maria Rosa. Engenheiras brasileiras: inserção e limites de gênero no campo profissional. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 127, p. 173-202, jan./abr. 2006.
MARINHO, Pedro Eduardo Mesquita de Monteiro. Companhia Estrada de Ferro D. Pedro II: a grande escola prática da nascente Engenharia Civil no Brasil oitocentista. Topoi, Rio de Janeiro, v. 16, n. 30, p. 203-233, jan./jun. 2015.
MOLISANI, André Luiz. Evolução do perfil didático-pedagógico do professor-engenheiro. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 2, p. 467-482, abr. 2017.
NITSCH, Julio Cesar; BAZZO, Walter Antonio; TOZZI, Marcos José. Engenheiro-professor ou professor-engenheiro: reflexões sobre a arte do ofício. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 22., 2004, Brasília, DF. Anais [...] Brasília, DF: [s. n.], 2004. p. 1-9.
OLIVEIRA, Renato de. Ethique et médecine au Brésil: étude sur les rapports entre le débat sur l’éthique médicale et la participation politique des médecins brésiliens. 1994. Tese (Doutorado em Sociologia) – École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris, 1994.
PATACA, Ermelinda Moutinho. Entre a engenharia militar e a arquitetura médica: representações de Alexandre Rodrigues Ferreira sobre a cidade de Belém no final do século XVIII. História Ciência Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 89-113, mar. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010459702018000100089&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 ago. 2019.
PEREIRA, Anna Carolinna Eduardo; MENDES, Davidson Passos; MORAES, Geraldo Fabiano de Souza. Do prescrito ao real: a imprevisibilidade e a importância do trabalho coletivo em um centro de usinagem de uma empresa metal-mecânica do interior do Estado de Minas Gerais. Laboreal, Porto, v. 13, n. 1, p. 24-38, jul. 2017. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-52372017000100003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 ago. 2019.
RAMMAZZINA FILHO, Walter Aníbal; BATISTA, Irinéa de Lourdes; LORENCINI Jr., Álvaro. Formação de professores de engenharia: desafios e perspectivas. In: SIMPÓSIO DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 4., 2014, Ponta Grossa. Anais [...] Ponta Grossa: [s. n.], 2014. p. 1-10. Disponível em: http://www.sinect.com.br/2014/selecionados.php?ordem01=area&ordem02=autor. Acesso em: 10 ago. 2019.
RODRIGUES, Maria de Lurdes. Sociologia das profissões. Oeiras: Celta, 2002.
SEVCENKO, Nicolau. A revolta da vacina: mentes insanas em corpos rebeldes. São Paulo: Unesp, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).