Teaching of didactics and learning about teaching during initial teacher training

Authors

  • Giseli Barreto da Cruz Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Keywords:

Didactics, Teacher Education, Masters Degree, Professional Training

Abstract

The article presents results of a study that aimed to analyze the current state of the teaching of didactics in teaching certification programs, and its contribution to the process of preparing the teaching professional. The theoretical framework is developed based on Roldão, Shulman, Gauthier, Cochran-Smith and Lytle. The methodology used involved: a curricular analysis developed for the programs investigated; a questionnaire applied to the students that had completed approximately 70% of the curriculum; and, the creation of four discussion groups. The results indicate greater political, rather than methodological, emphasis in the teaching of didactics, expressed in the topics covered, in the course given and in the relationship with the teacher-trainer. The need for teaching focused on the public schools, on basic education and on the teaching profession is evident.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giseli Barreto da Cruz, Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, membro do corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e coordenadora do GEPED - Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores.

 

References

ANDRÉ, Marli. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, p. 174-181, set./dez. 2010.

ANDRÉ, Marli. Políticas de apoio aos docentes em estados e municípios brasileiros: dilemas na formação de professores. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 35-49, out./dez. 2013.

BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Trabalho docente e modelos de formação: velhos e novos embates e representações. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, p. 427-443, maio/ago. 2010.

CANDAU, Vera Maria. A didática e a formação de educadores: da exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). A didática em questão. Petrópolis/RJ: Vozes, 1983. p. 13-24.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, Washington, n. 24, p. 249-305, 1999.

COCHRAN-SMITH, Marilyn. A tale of two teachers: learning of teach over time. Kappa Delta Pi Record, v. 48, n. 3, p. 108-122, July-Sept. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00228958.2012.707501

CRUZ, Giseli Barreto da; ANDRÉ, Marli. Ensino de didática: um estudo sobre concepções e práticas de professores formadores. Educação em Revista, v. 30, n. 4, p. 181-203, out-dez, 2014.

CRUZ, Giseli Barreto da; MARCEL, Jules. A didática de professores referenciais e suas contribuições para a formação de professores. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 25, n. 57, p. 56-82, jan./abr. 2014.

CRUZ, Giseli Barreto da; BORGES, Luis Paulo da Cruz. O ensino de didática em cursos de licenciatura na perspectiva do professor formador. In: MARIN, Alda Junqueira; PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Didática: teoria e pesquisa. Araraquara/SP: Junqueira e Marin, 2015. p. 155-169.

FLEURI, Reinaldo Matias. Perfil profissional docente no Brasil: metodologias e categorias de pesquisas. Brasília, DF: Inep, 2015.

GATTI, Bernardete. Formação de professores: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.

GATTI, Bernardete. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 51-67, out./dez. 2013.

GATTI, Bernardete A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100. p. 33-46, dez./ jan./fev. 2013/2014.

GATTI, Bernardete A.; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Professores: aspectos de sua profissionalização, formação e valorização social. Brasília, DF: Unesco, 2009. Relatório de pesquisa.

GATTI, Bernardete A.; NUNES, Marina Muniz Rossa (Org.). Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em Pedagogia, Língua Portuguesa, Matemática e Ciências Biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009. 155p. (Textos FCC, v. 29)

GATTI, Bernardete A. et al. (coord.). A atratividade da carreira docente no Brasil. Relatório de pesquisa. Fundação Carlos Chagas. São Paulo, 2009.

GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 1998.

LIBÂNEO, José Carlos. O ensino da didática, das metodologias específicas e dos conteúdos específicos do ensino fundamental nos currículos dos cursos de pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 229, p. 562-583, set./dez. 2010a.

LIBÂNEO, José Carlos. A integração entre didática e epistemologia das disciplinas: uma via para a renovação dos conteúdos da didática. In: DALBEN, Ângela et al. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: didática, formação de professores, trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica. 2010b. p. 81-104.

LIBÂNEO, José Carlos. Formação de professores e didática para o desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015a.

LIBÂNEO, José Carlos. Antinomias da formação de professores e a busca de integração entre o conhecimento pedagógico-didático e o conhecimento disciplinar. In: MARIN, Alda Junqueira; PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Didática: teoria e pesquisa. São Paulo: Junqueira & Marin, 2015b. p. 39-65.

LÜDKE, Menga; BOING, Luiz Alberto. Do trabalho à formação de professores. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 428-451, maio/ago. 2012.

MARCEL, Jules. A didática de professores referenciais: uma análise de suas práticas a partir da visão de seus alunos. Rio de Janeiro, 2013. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013

MARCEL, Jules. Êthos docente de formadores referenciais: a didática de professores em questão. Rio de Janeiro: Orientadora: Giseli Barreto da Cruz. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

ROLDÃO, Maria do Céu. Profissionalidade docente em análise: especificidade dos ensinos superior e não superior. Nuances: estudos sobre educação, v. 12, n. 13, jan./dez. 2005.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, jan./abr. 2007.

ROLDÃO, Maria do Céu. Estratégias de ensino: o saber e o agir do professor. Vila Nova de Gaia/PT: Fundação Manuel Leão, 2009.

SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of the new reform (1987). In: SHULMAN, Lee (Org.). The wisdom of practice: essays on teaching and learning to teach. San Francisco: Jossey-Bass, 2004. p. 1-14.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA − UNESCO. O perfil dos docentes brasileiros: o que fazem, o que pensam, o que almejam. São Paulo: Unesco, Moderna, 2004.

ZEICHNER, Kenneth. Uma agenda de pesquisa para a formação docente. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 13-40, ago./dez. 2009.

Published

2017-12-06

How to Cite

Cruz, G. B. da. (2017). Teaching of didactics and learning about teaching during initial teacher training. Cadernos De Pesquisa, 47(166), 1166–1195. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4323

Issue

Section

Tema em Destaque - Didática e formação de professores