School life: lack of discipline, violence and bullying as an educational challenge
Keywords:
Discipline, Violence, Bullying, SchoolsAbstract
Lack of discipline, violence and bullying in schools today are significant concerns of society in general and the subject of much attention in the media. This article presents a global systematization of research results, focusing on the exploratory stage of a meta-analysis of doctoral research. This phase considers only dissertations submitted at Portuguese universities that are accessible through the Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal – RCAAP (Open Access Scientific Repository of Portugal). In addition to the growing social visibility of the lack of discipline, violence and bullying, the difficulties of conceptual delineation and empirical operationalization, as well as methods of intervention in order to prevent and regulate disruptive occurrences in the school environment are related here. The global systematization of research results also enables the identification of possible future lines of research.
Downloads
References
ALMEIDA, Ana Nunes; VIEIRA, Maria Manuel. A escola em Portugal: novos olhares, outros cenários. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2006.
ALVES, Mariana Gaio. (Re)pensar os modos de habitar a escola – contributos de pesquisas sobre indisciplina e violência. In: VIEIRA, M.; RESENDE, J.; NOGUEIRA, M.; DAYRELL, J.; MARTINS, A.; CALHA, A. Habitar a escola e as suas margens: geografias plurais em confronto. Portalegre: Instituto Politécnico de Portalegre – ESE, 2013. p. 123-144. E-book.
AMADO, João. A indisciplina na escola e na aula: factores pedagógicos e prevenção. In: AFONSO, A.; AMADO, J.; JESUS, S. N. Sentido da escolaridade e stress dos professores. Lisboa: Edições Asa, 1999 (Cadernos CRIAP).
AMARAL, Patrícia. Respostas à violência na escola: uma perspectiva sociológica. 2007. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Sociedade) – Instituto Superior de Ciências do Trabalho e da Empresa, Lisboa, 2007.
BARROS, Paulo. Jogos e brincadeiras na escola: prevenção do bullying entre crianças no recreio. 2012. 217 f. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2012.
BLAYA, Catherine. Violência e maus-tratos em meio escolar. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.
CAEIRO, Tiago. A escola face à violência: nos bastidores da organização escolar. 2009. 47 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Sociedade) – Instituto Superior de Ciências do Trabalho e da Empresa, Lisboa, 2009.
CARVALHO, João. Os benefícios das atividades lúdicas para a prevenção do bullying escolar. 2012. 272 f. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2012.
GONÇALVES, Ana Paula. (In)disciplina e (inter)ação pedagógica: do discurso às práticas. 2011. 357 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, 2011.
MELIM, Fernando. Na escola tu és feliz? Estudo sobre as manifestações e implicações do bullying escolar. 2011. 459 f. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) – Instituto de Educação da Universidade do Minho, Braga, 2011.
REBELO, Elsa. A cobertura jornalística da violência na escola na imprensa portuguesa (1998-2002).
587 f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2008.
SÁ, José Ilídio. Bullying nas escolas: prevenção e intervenção. 2012. 609 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade de Aveiro, Aveiro, 2012.
SEBASTIÃO, João. Violência na escola, processos de socialização e formas de regulação. Sociologia, Problemas e Práticas, Lisboa, n. 71, p. 23-37, 2013.
SEBASTIÃO, João; ALVES, Mariana Gaio; CAMPOS, Joana. Violência na escola e sociedade de risco: uma aproximação ao caso português. In: SEBASTIÃO, J. (Org.). Violência na escola: tendências, contextos e olhares. Santarém: Cosmos, 2010. p. 15-42.
SEBASTIÃO, João; ALVES, Mariana Gaio; CAMPOS, Joana. Violência na escola: das políticas aos quotidianos. Sociologia, Problemas e Práticas, Oeiras, n. 41, p. 37-62, 2003.
SEBASTIÃO, João; CAMPOS, Joana; MERLINI, Sara. Contextos escolares e violência. In: ENCONTRO DE SOCIOLOGIA DA EDUCAÇÃO: EDUCAÇÃO, TERRITÓRIOS E (DES)IGUALDADES, 2., 2011, Porto. Actas... Lisboa: Secção de Sociologia da Educação da Associação Portuguesa de Sociologia, 2011.
p. 100-116. E-book.
SEIXAS, Sónia Raquel P. M. M. Comportamento de bullying entre pares, bem estar e ajustamento escolar. 2006. 423 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2006.
SILVA, Luciano Campos. Jovens das camadas populares e as múltiplas formas de relação com as regras escolares: rompendo com os determinismos na explicação dos comportamentos de indisciplina. In: VIEIRA, M.; RESENDE, J.; NOGUEIRA, M.; DAYRELL, J.; MARTINS, A.; CALHA, A. Habitar a escola e as suas margens: geografias plurais em confronto. Portalegre: Instituto
Politécnico de Portalegre ESE, 2013. p. 145-156. E-book.
VAN ZANTEN, Agnés. Interdependência competitiva e as lógicas de ação das escolas: uma comparação europeia. In: BARROSO, J. (Org.). A regulação das políticas públicas de educação: espaços, dinâmicas e atores. Lisboa: Educa, 2006. p. 191-226.
VALVERDE, Dulce. Turmas de percurso curricular alternativo: um processo possível de inclusão de jovens em risco? 2009. 209 f. Tese (Mestrado em Ciências da Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2009.
WOODS, Peter. Ser criativo em relação ao comportamento desviante na escola. In: PINTO, A. M.; CONDE, J. C.; CONDE, M. J. Indisciplina e violência na escola. Lisboa: Colibri, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).