School life: lack of discipline, violence and bullying as an educational challenge

Authors

  • Mariana Gaio Alves Unidade de Investigação, Educação e Desenvolvimento – UIED – e do Departamento de Ciências Sociais Aplicadas, da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal

Keywords:

Discipline, Violence, Bullying, Schools

Abstract

Lack of discipline, violence and bullying in schools today are significant concerns of society in general and the subject of much attention in the media. This article presents a global systematization of research results, focusing on the exploratory stage of a meta-analysis of doctoral research. This phase considers only dissertations submitted at Portuguese universities that are accessible through the Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal – RCAAP (Open Access Scientific Repository of Portugal). In addition to the growing social visibility of the lack of discipline, violence and bullying, the difficulties of conceptual delineation and empirical operationalization, as well as methods of intervention in order to prevent and regulate disruptive occurrences in the school environment are related here. The global systematization of research results also enables the identification of possible future lines of research.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Gaio Alves, Unidade de Investigação, Educação e Desenvolvimento – UIED – e do Departamento de Ciências Sociais Aplicadas, da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal

Professora auxiliar com agregação, da Unidade de Investigação, Educação e Desenvolvimento – UIED – e do Departamento de Ciências Sociais Aplicadas, da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal

References

ALMEIDA, Ana Nunes; VIEIRA, Maria Manuel. A escola em Portugal: novos olhares, outros cenários. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2006.

ALVES, Mariana Gaio. (Re)pensar os modos de habitar a escola – contributos de pesquisas sobre indisciplina e violência. In: VIEIRA, M.; RESENDE, J.; NOGUEIRA, M.; DAYRELL, J.; MARTINS, A.; CALHA, A. Habitar a escola e as suas margens: geografias plurais em confronto. Portalegre: Instituto Politécnico de Portalegre – ESE, 2013. p. 123-144. E-book.

AMADO, João. A indisciplina na escola e na aula: factores pedagógicos e prevenção. In: AFONSO, A.; AMADO, J.; JESUS, S. N. Sentido da escolaridade e stress dos professores. Lisboa: Edições Asa, 1999 (Cadernos CRIAP).

AMARAL, Patrícia. Respostas à violência na escola: uma perspectiva sociológica. 2007. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Sociedade) – Instituto Superior de Ciências do Trabalho e da Empresa, Lisboa, 2007.

BARROS, Paulo. Jogos e brincadeiras na escola: prevenção do bullying entre crianças no recreio. 2012. 217 f. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2012.

BLAYA, Catherine. Violência e maus-tratos em meio escolar. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.

CAEIRO, Tiago. A escola face à violência: nos bastidores da organização escolar. 2009. 47 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Sociedade) – Instituto Superior de Ciências do Trabalho e da Empresa, Lisboa, 2009.

CARVALHO, João. Os benefícios das atividades lúdicas para a prevenção do bullying escolar. 2012. 272 f. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2012.

GONÇALVES, Ana Paula. (In)disciplina e (inter)ação pedagógica: do discurso às práticas. 2011. 357 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, 2011.

MELIM, Fernando. Na escola tu és feliz? Estudo sobre as manifestações e implicações do bullying escolar. 2011. 459 f. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) – Instituto de Educação da Universidade do Minho, Braga, 2011.

REBELO, Elsa. A cobertura jornalística da violência na escola na imprensa portuguesa (1998-2002).

587 f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2008.

SÁ, José Ilídio. Bullying nas escolas: prevenção e intervenção. 2012. 609 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade de Aveiro, Aveiro, 2012.

SEBASTIÃO, João. Violência na escola, processos de socialização e formas de regulação. Sociologia, Problemas e Práticas, Lisboa, n. 71, p. 23-37, 2013.

SEBASTIÃO, João; ALVES, Mariana Gaio; CAMPOS, Joana. Violência na escola e sociedade de risco: uma aproximação ao caso português. In: SEBASTIÃO, J. (Org.). Violência na escola: tendências, contextos e olhares. Santarém: Cosmos, 2010. p. 15-42.

SEBASTIÃO, João; ALVES, Mariana Gaio; CAMPOS, Joana. Violência na escola: das políticas aos quotidianos. Sociologia, Problemas e Práticas, Oeiras, n. 41, p. 37-62, 2003.

SEBASTIÃO, João; CAMPOS, Joana; MERLINI, Sara. Contextos escolares e violência. In: ENCONTRO DE SOCIOLOGIA DA EDUCAÇÃO: EDUCAÇÃO, TERRITÓRIOS E (DES)IGUALDADES, 2., 2011, Porto. Actas... Lisboa: Secção de Sociologia da Educação da Associação Portuguesa de Sociologia, 2011.

p. 100-116. E-book.

SEIXAS, Sónia Raquel P. M. M. Comportamento de bullying entre pares, bem estar e ajustamento escolar. 2006. 423 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2006.

SILVA, Luciano Campos. Jovens das camadas populares e as múltiplas formas de relação com as regras escolares: rompendo com os determinismos na explicação dos comportamentos de indisciplina. In: VIEIRA, M.; RESENDE, J.; NOGUEIRA, M.; DAYRELL, J.; MARTINS, A.; CALHA, A. Habitar a escola e as suas margens: geografias plurais em confronto. Portalegre: Instituto

Politécnico de Portalegre ESE, 2013. p. 145-156. E-book.

VAN ZANTEN, Agnés. Interdependência competitiva e as lógicas de ação das escolas: uma comparação europeia. In: BARROSO, J. (Org.). A regulação das políticas públicas de educação: espaços, dinâmicas e atores. Lisboa: Educa, 2006. p. 191-226.

VALVERDE, Dulce. Turmas de percurso curricular alternativo: um processo possível de inclusão de jovens em risco? 2009. 209 f. Tese (Mestrado em Ciências da Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2009.

WOODS, Peter. Ser criativo em relação ao comportamento desviante na escola. In: PINTO, A. M.; CONDE, J. C.; CONDE, M. J. Indisciplina e violência na escola. Lisboa: Colibri, 2001.

Published

2016-10-14

How to Cite

Alves, M. G. (2016). School life: lack of discipline, violence and bullying as an educational challenge. Cadernos De Pesquisa, 46(161), 594–613. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3679

Issue

Section

Issues in Focus