Utilização da capacidade docente na Universidade de São Paulo
Keywords:
Prática de ensino, USP, Pós-graduação, Carga docenteAbstract
O objetivo deste trabalho é analisar a utilização da capacidade docente na Universidade de São Paulo. Um conceito de turma média efetiva é desenvolvido no trabalho. Comparação entre turma média efetiva e turma média teórica constitui a base de análise da utilização da capacidade docente na USP. Essas comparações são realizadas para todos os departamentos e escolas da Universidade. É possível verificar que a carga didática é distribuída de maneira bastante desigual na USP; alguns departamentos e escolas com cargas didáticas pesadas, enquanto outros apresentam evidências de excesso de capacidade. Possíveis razões para essa situação são sugeridas e discutidas.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).