Livro didático: um mal necessário?
Keywords:
Livros didáticos, Ideologia, Racismo.Abstract
Este texto faz parte de um conjunto de artigos arrolados sob o título Livro Didático: Análises e Propostas. A discriminação contra a raça negra produzida e veiculada pelos livros didáticos constituiu o tema central deste painel. Foram apresentados e discutidos resultados de pesquisa, revisão da bibliografia nacional sobre o assunto, sugestões para transformação dos conteúdos, bem como relatos de iniciativas visando à sensibilização de produtores e usuários quanto ao racismo contido nos materiais didáticos. Durante o debate foram levantadas questões controversas - Qual a importância efetiva do livro didático na produção e manutenção do racismo? Os livros não estariam retratando apenas a situação de inferioridade social vivida pela população negra? - além de se destacar o papel do(a) professor(a) como medador(a) no circuito produção-recepção do livro didático.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).