As contribuições da ciência ao ensino: mito e anti-mito
Keywords:
Ciência, Formação de professores, Pedagogia, Psicologia, Sociologia, Ensino individualizadoAbstract
A discussão das contribuições potenciais ou efetivas da ciência ao ensino pode ser feita de uma pluralidade de pontos de vista, conforme a ciência que se pretenda enfocar (economia, psicologia, sociologia etc.) ou conforme se encare o ensino do ponto de vista do processo, do agente, ou da disponibilidade de recursos técnicos. No presente trabalho, vamos colocar-nos na perspectiva daqueles que acreditam que: 1) o ensino, na nossa realidade, é um processo de natureza decisório-executiva, exercido basicamente pelo professor; 2) a qualidade desse processo depende diretamente das contribuições da Psicologia e da Sociologia, enquanto ciências da educação; 3) essas contribuições - para serem efetivas - precisam ser comunicadas ao professor, seja através de programas de treinamento, seja através de publicações técnicas.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Cadernos de Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the paper simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of the paper with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (for example publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their paper on-line (for example in institutional repositories or on their personal page) at any moment before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published paper (See The Effect of Open Access).